Daňová evidence

Co je daňová evidence a kdy je výhodné si ji vést?

Co je daňová evidence?

Daňová evidence slouží ke stanovení základu daně z příjmu. Je náhradou za dřívější jednoduché účetnictví a v mnoha ohledech je nejen ještě jednodušší, ale i přehlednější.

Obsahuje údaje o:

  • příjmech a výdajích
  • majetku a závazcích

Kdo musí vést daňovou evidenci?

Pakliže máte příjmy ze samostatné výdělečné činnosti a chcete v daňovém přiznání k dani z příjmu uplatnit výdaje podle skutečnosti (nikoli paušálem), ale na základě dokladů, pak si musíte vést daňovou evidenci.

Daňovou evidenci si nevedou osoby, které jsou tzv. účetní jednotkou, mezi tyto osoby patří:

  • právnické osoby mající sídlo na území ČR
  • fyzické osoby zapsány jako podnikatelé v obchodním rejstříku
  • fyzické osoby s obratem vyšším nežli 15 milionů Kč
  • fyzické osoby vedoucí si dobrovolně podvojné účetnictví

Příjmy a výdaje

Je důležité, aby daňová evidence obsahovala všechny peněžní i nepeněžní příjmy, které jste v rámci svého podnikání obdrželi hotově, převodem na účet nebo fyzicky v době od 1.1. do 31.12.

Vaše daňová evidence by měla obsahovat také všechny daňově uznatelné výdaje, které jste zaplatili v době od 1.1. do 31.12. K nim přidejte ještě odpisy dlouhodobého majetku, stravné během pracovních cest a výdaje na auto.

Příjmy a výdaje nemusíte dělit podle druhu, nemusíte evidovat pohyb peněz v pokladně nebo v bance. Příjmy a výdaje můžete evidovat zpřeházeně bez ohledu na datum platby – důležité je, aby platba patřila do kalendářního roku, za který evidenci děláte.


Majetky a závazky

Záleží jen na vás, jakou formu evidence majetku zvolíte, není potřeba dodržovat přísné účetní předpisy. Co vám ale nesmí chybět, je inventura majetku v době od 1.1. do 31.12. daného kalendářního roku, pro který daňovou evidenci děláte.

Pro daňové přiznání budete povinni vyplňovat tabulku jak počátečních, tak i koncových stavů. Je důležité zajistit, aby se vám na začátku a na konci roku mohly inventarizovat následující:

  • dlouhodobý hmotný majetek
  • pohledávky
  • zásoby
  • závazky

Číslování a archivace

Pro lepší přehled je vhodné si všechny doklady číslovat a ve své evidenci i popsat, o co jde. V případě potřeby nebudete zmatkovat, naopak budete mít jasno a orientace v dokladech bude jednodušší.

Všechno ve vaší evidenci musíte mít doloženo doklady, které společně s evidenci archivujete za všechna zdaňovací období, pro která neskončila lhůta pro vyměření daně z příjmů. Plátci DPH mají povinnost archivace ještě delší.


Daňová evidence a plátce DPH

Jste plátce DPH? Pak je pro vás povinná i evidence k DPH.


Aktualizace 26. 8. 2021

Související informace

Podvojné účetnictví nebo daňová evidence?
7. 10. 2021
Kdy musíte jako OSVČ vést podvojné účetnictví? A kdy můžete z podvojného účetnictví přejít na daňovou evidenci?
Daňová evidence neplátce DPH
30. 8. 2021
Jak by měla vypadat daňová evidence neplátce DPH? Jak zapisovat příjmy a výdaje? Na co si dát pozor? Jaký použít program?
Daňové odpisy majetku
26. 8. 2021
Co jsou odpisy dlouhodobě hmotného majetku, kdo je může uplatit a jak na to? Co je vstupní cena majetku a do jaké patří odpisové skupiny?