Dobrá míra zapojení (engagement rate) je základ pro to, aby se tvůj účet na Instagramu dobře rozrůstal. Není tedy žádné překvapení, že právě míra zapojení je cílem číslo jedna pro řadu instagramerů a marketérů z oblasti sociálních médií. Nevýhodou je, že míra zapojení je citlivá na veškeré změny algoritmů a může se zdát, že je těžké ji udržet na dobré úrovni. Žádné zlepšování tedy není na škodu.
Nemusíš ale zoufat. V tomhle článku ti přinášíme některé jednoduché implementační strategie, které ti pomohou zvýšit míru zapojení, nebo také dosah, získat nové sledující a budovat svou komunitu snáze a rychleji.
1. KAŽDÝ DEN SE ZAPOJUJ A REAGUJ U ÚČTŮ S PODOBNÝM OBOREM PODNIKÁNÍ NEBO OBLASTÍ ZÁJMU
Než postuješ svou další fotku na Instagram, využij nějaký čas před tím a reaguj na obsah u jiných účtů, hlavně u účtů s podobným oborem podnikání, zájmů.
Základní pravidlo Instagramuje, že zapojení živí zapojení. Díky interakci s dalšími uživateli roste tvoje šance, že tě bude znát více a více lidí. Čím více reaguješ, tím více viditelný bude tvůj účet a tím více zapojení získáš i ty díky lidem, kteří tvůj profil navštíví.
Nezapomínej ale, že kvalita je stejně důležitá jako kvantita, a pečlivě si vybírej účty, na které budeš reagovat.
Například pokud máš účet pro módní značku, reaguj s účty z oblasti módy, fashion a beauty influencery, účty s módními tipy a podobně. Pokud spravuješ IG účet společnosti z oblasti marketingu na sociálních sítích, zapojuj se u příspěvků s tématikou sociálních médií, blogů apod.
Takto se prezentuješ před tím správným publikem, které se může zajímat o tvé příspěvky, ať už prodáváš nebo propaguješ cokoliv.
Když chceš najít účty s podobnou tématikou, můžeš například:
1. Projdi si instagramová doporučení příspěvků, které by tě mohly zajímat, doporučení kategorií, které máš na vrchu ve vyhledávání (nebo v lupě) na aplikaci Instagramu.
2. Vyhledej účty pomocí klíčových slov, které se objevují v informacích o profilu. Zadej je do vyhledávacího pole a vyber „Lidé“. Snaž se klíčová slova specifikovat co nejvíce, protože tak získáš nejvíce relevantní výsledky.
3. Hledej hashtagy, které se vztahují k tvé značce. To ti pomůže najít související obsah a účty. Pokud zadáš hashtag do vyhledávacího pole, dostaneš také seznam souvisejících hashtagů k vyhledání (více o nich ale později).
4. Oslovuj sledující své konkurence. Prostě jdi na konkurenční profil a klikni na sledující a nebo projdi jeho účet a podívej se, kdo sleduje a lajkuje příspěvky tvého konkurenta.
2. REAGUJ NA OBSAH PŘED TÍM A POTÉ, CO VKLÁDÁŠ PŘÍSPĚVEK
Nejvýhodnější je získat co nejvyšší míru zapojení prvních 30 až 60 minut po vložení příspěvku. Hodně reakcí pak znamená, že algoritmus IG rozeznal, že tvůj příspěvek je něco, co může být zajímavé pro řadu tvých sledujících a proto se příspěvek objeví výše u více tvých diváků.
Jak ale získat v tak krátkém časovém rozmezí takovou míru zapojení?
Reaguj u jiných příspěvků krátce před a potom, co vkládáš svůj vlastní obsah.
To zvýší šance, že lidé navštíví tvůj profil a budou lajkovat tvůj aktuální příspěvek a tím posílí jeho viditelnost na IG. Tvé komentáře a lajky se samozřejmě více neposouvají, takže se i nadále zapojuj.
3. POUŽÍVEJ DELŠÍ STRATEGICKY ZVOLENÉ HASHTAGY (A STŘÍDEJ JE NAPŘÍČ SVÝMI PŘÍSPĚVKY)
Delší hashtagy (long-tail hashtags) jsou více specifické a detailní, takže lépe vystihují obsah tvého příspěvku.
Když vkládáš fotku postmoderní budovy, která tě zaujala, na Instagram, můžeš použít hashtag #architecture, který se vztahuje k 86 491 936 příspěvkům, nebo můžeš napsat hashtag #postmodernarchitecture, který zúží výběr na 8 739 příspěvků. Hashtagy vypadají poměrně podobně, ale ten delší má mnohem méně podobných příspěvků a tudíž mnohem větší šanci, že ho uživatelé objeví, budou lajkovat a komentovat.
Nové příspěvky, které se vztahují k hashtagu architecture přibývají každou minutou, možná i vteřinou, proto bude tvůj příspěvek velmi rychle neaktuální.
Naproti tomu k hashtagu #postmodernarchitecture nepřibývají nové příspěvky tak pravidelně a tvůj příspěvek tak rychle nezapadne a máš větší šanci, aby tvůj příspěvek našlo co nejvíce lidí. Také pokud nemáš opravdu velké publikum, obecný hashtag ti nepomůže k tomu, aby se tvůj příspěvek dostal mezi „Top posts“ ve vyhledávání dle hashtagu. A nízká šance na objevení vede k nízké až nulové míře zapojení.
Můžeš použít i obecnější hashtagy, ke kterým se vztahuje velké množství příspěvků, protože nikdy nevíš, třeba právě tvůj příspěvek bude tak výjimečný, že díky němu získáš hodně reakcí a zvýšíš míru zapojení. Ale ujisti se, že tyto obecné hashtagy střídáš i s těmi delšími (long-tail), méně populárními poměrem okolo 80:20.
4. TITULKY, KTERÉ ZAUJMOU
Víš, že fotky s obličeji mají o 38 % více lajků než ty bez nich?
Tvůj příští příspěvek by měl být tedy o člověku! Postování fotek lidí je skvělý a jednoduchý způsob, jak zvětšit míru zapojení. Je jedno, co prodáváš nebo propaguješ, vždycky můžeš nějak do své strategie zveřejňování příspěvků zapojit lidi.
Můžeš třeba postovat tým, se kterým spolupracuješ, sdílet fotky tvých zákazníků nebo lidí, kteří jakkoliv využívají tvou značku, modely a modelky ukazující tvé produkty, počet možností je nekonečný… Sdílení fotek obličejů pomáhá polidštit tvou značku, více tě spojit s tvým publikem a také posílit míru zapojení. Takže… řekni sýr a pusť se do práce.
6. REAGUJ NA KOMENTÁŘE CO NEJDŘÍVE
Pokud odpovídáš na komentáře, pomáhá ti to udržet komunkaci a posouvá to tvůj příspěvek výše u více tvých sledujících. Když ti lidé odpovídají znovu a znovu, Instagram vyhodnotí tvůj příspěvek jako cenný a zajímavý pro další uživatele. I když se ti bude zdát, že máš mnohem více důležitějších úkolů na starost, tak ne. Opravdu odpovídej hned, jakmile si reakce přečteš, rychle a přátelsky, ať udržíš míček ve hře (a také ať mezitím nezapomeneš).
Top tip: Využij příležitost a vtáhni další lidi do konverzace, kdekoliv můžeš. Označ jejich účet, aby získal upozornění, když je zmíníš. Když například někdo komentuje událost, kterou jsi organizoval, aby ti dal vědět, jaké to bylo, můžeš mu představit partnery, kteří pomáhali, členy týmu, místo konání, cateringovou společnost, která připravila všechny delikatesy pro tuto příležitost atd.
7. ZJISTI NEJLEPŠÍ ČAS NA VLOŽENÍ PŘÍSPĚVKU
Víš, kdy je nejlepší čas pro vložení příspěvku? Ne? V tom případě právě nyní přišel čas zjistit to. Nejlepší čas na postování na Instagramu je obvykle ten, po které následuje nadprůměrná míra zapojení pro tvůj účet. Můžeš to udělat ručně díky použití Instagram Insights, kdy testuješ různé časy vložení příspěvku, pak si vytvoříš tabulku, kde můžeš zapsat a sledovat data z jednotlivých vložení. Nebo můžeš použít nástroje určené přímo k analýze sociálních médií jako Iconosquare, který všechny propočty udělá za tebe.
Pokud používáš Instagram Insights, máš už určitě Instagram business profil. Jdi na záložku analýz (analytics tab), což je malý grafický symbol v pravém horním rohu obrazovky, vyber publikum (audience) a uvidíš, odkud je většina lidí, kteří sledují tvé příspěvky.
Díky tomu víš, kdy zhruba příspěvek vložit. Pokud máš většinu sledujících například v USA, tak vkládej příspěvky v době, kdy jsou vzhůru a mohou reagovat. Přesnější časy během dne pak zjistíš právě postováním příspěvků v různých časech (jak jsme zmínili výše).
Když pak sjedeš níže, uvidíš, kdy je tvé publikum nejaktivnější. To je dobrý výchozí bod, než se pustíš do práce.
V tuto chvíli tedy můžeš začít s vkládáním příspěvků v různých časech, ať zjistíš, kdy je to nejvýhodnější. Sleduj míru zapojení pro každý příspěvek v průběhu dne a čas vložení ve své tabulce. Po čase se ti podaří vysledovat nejvhodnější čas k postování.
Pokud si to chceš zjednodušit, použij k zjištění nejlepšího času na vkládání příspěvků Iconosquare. Po vložení několika příspěvků přes plánovač (scheduler), vypočítá automaticky nejlepší čas pro vkládání a zobrazí ti ho pomocí žluté hvězdy ve tvém plánovacím kalendáři, takže můžeš pokračovat ve vkládání v těchto dnech a časech.
Čím častěji zveřejňuješ příspěvky a čím pestřejší postovací zvyky máš, a to hlavně ze začátku, tím přesnější bude zjištěný čas, kdy máš vkládat příspěvky. Více také můžeš zjistit, když jdeš na záložku „zapojení (engagement)“ a roluješ dolů k „nejlepší čas pro vkládání – zapojení“.
8. UPOZORNI NA SVŮJ PŘÍSPĚVEK PŘES PŘÍBĚHY
Pokud mluvíme o míře zapojení na IG, nesmíme zapomenout také na příběhy (stories) na Instagramu. Přes příběhy můžeš míru zapojení zvýšit mnoha způsoby a je to poměrně rozsáhlé téma na další článek. My dnes zmíníme zejména to, že příběhy ti mohou pomoci upozornit na tvé příspěvky a tak můžeš posílit míru zapojení také.
Pokud to chceš udělat, klikni na symbol letadla/šipky pod příspěvkem. Objeví se možnost „vytvoř příběh s tímto příspěvkem“.
Když ji zvolíš, vytvoří se nový příběh, kam můžeš přidávat tagy, filtry…
Pozvi také uživatele do tvého feedu, aby si prohlédli více – vytvoř nějaké lákadlo, ale nepouštěj ven všechny informace (zde můžeš využít prostor pro lákavé titulky.
Když zahrneš všechny tyto taktiky do své strategie a míra zapojení se zvýší, nezapomeň udržet zájem svého publika, lákat nové sledující na tvůj účet. Hodně štěstí a nezapomeň napsat komentář, jak si vedeš.