Ještě před takovými deseti lety bychom se tomu možná vysmáli. Že bude psát nějaký robot texty za nás? To asi těžko, lidé jsou přeci nenahraditelní. Jenže to bohužel neplatí úplně o všech. A už vůbec to neplatí o copywriterech. Copywriteři jsou nahraditelní a umělá inteligence, anglicky AI (Artificial Intelligence) je toho důkazem. Ale ještě než začnete panikařit, trochu vás uklidníme. Konec lidského copywritingu se rozhodně neblíží, jen by se po nové práci měli poohlédnout ti, kteří jsou zvyklí psát texty způsobem CTRL+C a CTRL+V, případně tací, pro které je důležitější kvantita než kvalita.
Brzy se obsahový marketing bez umělé inteligence neobejde. Proč? Protože AI toho ví hodně, umí vytvořit text na jakékoliv téma a pracuje rychle. Ačkoliv může mít copywriter k jednomu jedinému tématu načteno třeba tisíc stránek, vždycky toho bude vědět méně než AI. Umělá inteligence vám dokáže vytvořit text na jakékoliv témat v jakékoliv stylizaci, třeba jako by ho psal sám Hemingway nebo Dostojevskij. Umělá inteligence dokonce umí dobře česky a píše víceméně bez stylistických a gramatických chyb. Většinou.
Konec copywritingu? Nikoliv
Kdo si chce vydělávat tím, že bude mastit jednu stránku za druhou, pak brzy pohoří. Ale copywriteři, kteří se naučí používat AI ve svůj vlastní prospěch a dodávat vygenerovaným textům ještě více šťávy a originality, se ale o práci rozhodně bát nemusí. Abyste si vygenerovali přesně takový text, jaký chcete, musíte AI sdělit téma, formát textu (zdali píšete příspěvek na Facebook, Newsletter nebo třeba sloupek do novin), délku textu, jeho strukturování a také kdo má být cílovou skupinou. V neposlední řadě nesmíte zapomenout sdělit AI, v jakém duchu se má text nést. Jestli má být spíše vtipný nebo například odborný.
Nepřesné a zavádějící informace
Ale ani umělá inteligence zatím není dokonalá. Vlastně, abychom vyznění tohoto článku uvedli na pravou míru, není vůbec dokonalá a při nesprávném používání vám dokonce může výrazně uškodit. Proč? Protože veškeré texty, kterou si přes AI vygenerujete, musíte pečlivě zkontrolovat. Proč? Protože si umělá inteligence velmi často a ráda vymýšlí. Je schopná vám vygenerovat na první pohled naprosto dokonalý text, ale ve skutečnosti je plný nepřesností a zavádějících informací. Tudíž možná budete vygenerovaný článek překontrolovávat tak dlouho, že by bylo rychlejší, kdybyste si ho napsali sami.
Válka mezi umělými inteligencemi
A máme tu v souvislosti s umělou inteligencí ještě jeden problém. V posledních měsících se na internetu objevilo (a nejenom na tom českém) mnoho blogů, e-shopů a info webů, které jsou založené právě na textech vygenerovaných umělou inteligencí. A vypadají naprosto dokonale. Nejspíš jen stěží rozeznáte, že ho nevytvořil člověk. Jenže technologie nezastavíte a Google nezastavíte už vůbec. Ten údajně nyní vyvíjí systém, který má umět texty vygenerované umělou inteligencí rozeznávat a blokovat. Což je velká noční můra především marketérů. Člověk si pracně vygeneruje text a pak mu ho bude prohlížeč v organickém i anorganickém vyhledávání blokovat? Ano, i to bude možná v jednadvacátém století realitou. Máme tu skutečnou technologickou válku, respektive válku mezi umělými inteligencemi.
Které nástroje používat?
Pojďme se ale na závěr článku ještě podívat na to, které AI nástroje můžete v současné době používat. Berte však v potaz to, že všechny tyto nástroje stále lépe fungují v anglickém jazyce, než v tom českém. A nedivte se, když si v českém jazyce AI splete bývalého ministra dopravy Karla Havlíčka s novinářem, spisovatelem a básníkem Karlem Havlíčkem Borovským. Jak jsme již zmínili, nikdo není dokonalý, ani umělá inteligence.
A teď již zmíněné nástroje:
ChatGPT
ChatGPT byl spuštěn firmou OpenAI v listopadu roku 2022. Pozornost si ovšem získal až zkraje roku 2023, kdy byla zpřístupněna nejnovější verze GPT 3.5, která je zatím nejdokonalejší podobou tohoto nástroje. Funguje i v českém jazyce a používat ho můžete začít ihned, jakmile se zaregistrujete. Verze zdarma však neobsahuje všechny možnosti, které jinak ChatGPT nabízí.
Copy.ai
Rovněž funguje ve verzi placené i té zdarma. S tímto nástrojem si vytvoříte marketingový text během několika málo vteřin. Ideální je na vytváření produktových popisků nebo e-mailových kampaní. Ale samozřejmě vám vytvoří i delší text.
Jasper.ai
Další konkurent GPT můžete mít jako součást prohlížeče Google Chrome, ale hodí se spíše jen pro vytváření konceptů nebo k brainstormingu. Klidně v něm ale vytvoříte formální e-mail nebo příspěvek na sociální sítě.
Mezi další konkurenty najdeme například QuillBot nebo StoryLab.ai.
Je na čase se s AI seznámit, oťukat si ji a možná se s ní i skamarádit. Pokud ji nezačnete využívat ve svůj prospěch, brzy se může obrátit proti vám. Pro začátek doporučujeme zvolit si ChatGPT, protože je při ovládání velmi intuitivní. Zkuste mu do příkazového políčka napsat téma článku, rozsah a třeba další klíčová slova a uvidíte, co vám AI vyplodí. Na první dobrou se ale vygenerování textu nemusí podařit tak, jak jste si to představovali. Proto zkoušejte generovat dál. Takto si například můžete rešeršovat různé informace k tématům, na která zrovna zpracováváte nějaký článek. A pokud třeba nevíte, o čem článek psát, pak se můžete umělé inteligence zeptat na možná témata, o kterých byste psát mohli. Věřte, že takto si ušetříte spoustu času a nervů.