Pět set největších firem v regionu střední a východní Evropy dokázalo za loňský rok zvýšit kumulativní tržby meziročně o 5,5 procenta na 740 miliard eur (19,5 bilionu korun). V žebříčku, který sestavila nadnárodní pojišťovací skupina Coface, měli nejpočetnější zastoupení firmy ze sektoru automotive a dopravy. Následovaly je pak firmy z ropného a plynárenského průmyslu.
Škoda Auto na druhém místě
Post největší firmy podle tržeb v regionu si v TOP 500 udržela polská rafinérská a těžební společnost PKN Orlen. V porovnání s předchozím rokem se její tržby zvýšili o 1,4 procenta na 688,82 miliardy korun. Druhé místo pak patří české automobilce Škoda Auto s tržbami 476,53 miliardy korun, což je meziroční zlepšení o 10,2 procenta. První trojici uzavíra maďarská nadnárodní ropná a plynárenská společnost MOL s tržbami 419,3 miliardy korun. Na čtvrtém místě se umístila společnost Jeronimo Martins Polska a na pátém Volkswagen Slovakia.
„Celkově se TOP 500 firmám z regionu zvýšili tržby o 5,5 procenta na 740 miliard eur. Až 373 společnostem kótovaných na burze, což je 74,6 procenta z celkového počtu firem v žebříčku, se tržby zvýšily. 25,4 procenta firem v žebříčku pocítilo pokles. Průměrný obrat největších firem se zvýšil na 1,48 miliardy eur, což je nárůst v porovnání s 1,396 miliardami eur v roce 2018.“ upřesnil ředitel Coface pro Slovensko a Českou republiku Ján Čarný.
Podle počtu firem v žebříčku je ČR na druhém místě
Pokud jde o geografické zastoupení firem v žebříčku, nejpočetnější zastoupení mají i tento rok polské firmy. Jejich celkové tržby vzrostly o 6,6 procenta na 283,7 miliardy eur (7,462 bilionu korun). Druhé místo pak patří České republice s celkovým počtem 78 firem, což odpovídá kumulovaným tržbám 115,4 miliardy eur (3,042 bilionu korun). Na třetím místě se umístilo Maďarsko, jeho kumulativní tržby však stouply více než regionální průměr, a to o 6,3 procenta.
Coface vydává tento žebříček již po dvanácté. Žebříček porovnává největší firmy podle tržeb za rok 2019 z Polska, Maďarska, Česka, Slovenska, Estonska, Lotyšska, Litvy, Slovinska, Chorvatska, Srbska, Rumunska a Bulharska. Kritériem pro firmy je, aby jejich roční tržby dosáhli alespoň 300 milionů eur, nepůsobily ve finančním sektoru (bankovnictví, pojištění či leasing) a zveřejňovaly své údaje.
Dále čtěte:
Gastronomie ztrácí kvůli uzavření 414 milionů korun každý den
YouTube bude zobrazovat reklamy u všech videí
Zdroj: Coface