Foto: ČTK
Podle Sdružení automobilového průmyslu klesla výroba osobních aut v Česku do konce dubna meziročně o 31,1 procenta na 337 497 vozů. V dubnu způsobily odstávky vyvolané pandemií koronaviru propad produkce o 88,5 procenta na 14 589 vozů.
Špatná zpráva nejen pro výrobce
Podle prezidenta Sdružení Bohdana Wojnara není očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale i pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby se současné problémy podle něj nevyřeší.
Wojnar uvedl, že dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 procent na 270 682 vozů. Vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti automobilového průmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený.
Pokles výroby
Škoda Auto vyrobila 218 374 automobilů, meziročně o 29,6 procenta méně. Nošovický Hyundai snížil produkci o 35,3 procenta na 65 890 aut a společný kolínský závod TPCA (Toyota, Peugeot, Citroën) vyrobil 53 233 aut, tedy o 31,5 procenta méně. Produkce Iveco byla po celý duben zastavena. V meziročním srovnání tak od ledna do dubna výroba poklesla o 19 procent na 1179 vozidel.
Koronavirus neměl dopad na výrobu autobusů v SOR Libchavy, který díky zvýšenému počtu zakázek produkci dokonce meziročně zvýšil o 44 procent na 144 autobusů. Jediný výrobce motocyklů Jawa snížil výrobu o 82 procent na 135 strojů.
Nová auta zdražila
Ceny nových osobních aut v základním provedení vzrostly v 1. čtvrtletí v průměru o 3,9 procenta, tedy o zhruba 16 400 korun. Ceny vozidel v nejvyšších výbavových stupních pak stouply o 2,7 procenta. Proti předchozímu čtvrtletí zdražilo 69 procent automobilů napříč výbavami.
Zmírnit důsledky pandemie
Snížená výkonnost automobilového průmyslu má podle Wojnara negativní dopad na řadu dalších odvětví. Měla by proto pokračovat opatření na zmírnění důsledků pandemie. Považuje za klíčové prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by podle něj pomohla implementace navrhovaného režimu C. Ten by měl být založený na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům. Oba programy by měly běžet souběžně tak, aby si firmy mohly zvolit mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance.
Dále čtěte:
Vláda schválila program COVID III
Ministerstvo zdravotnictví převezme chytrou karanténu
Zdroj: ČTK, Patria.cz