Podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobily tuzemské automobilky v červenci a srpnu celkem 184 942 osobních vozů, což je o pět procent méně než v loňském roce. Za osm měsíců tohoto roku klesla výroba o 26,9 procenta na 688 557 aut, jde tak téměř o šestiprocentní propad.
Podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla je automobilový průmysl nadále výrazně ovlivňován poklesem poptávky po nových osobních vozidelch napříč Evropou. „Přes téměř třetinový propad registrací nových automobilů v EU ale s mírným optimismem sledujeme, že se výroba v Česku v letních měsících alespoň příblížila k loňským číslům a výrobcům se tak daří zmírňovat jarní ztráty.“ uvedl.
Největší automobilka Škoda Auto vyrobila 450 733 aut (meziročně o 23,4 procenta méně). Produkce v Hyundai klesla o 33,1 procenta na 137 040 aut a TPCA snížila výrobu o 31,9 procenta na 100 784 vozů.
Výroba autobusů také zmírňuje ztrátu způsobenou jarními odstávkami. Zaznamenala meziroční pokles o 9,7 procenta na 3009 vozidel. Iveco vyrobilo 2713 autobusů, což je pokles o 8,8 procenta, v SOR Libchavy produkce klesla o 17,5 procenta na 279 vozidel.
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil v tomto roce 323 motocyklů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce 66 procent.
Podle Petzla je nyní hlavní otázkou, jak se na podzim bude vyvíjet situace ohledně koronaviru a s ní související opatření. Pro podniky bude klíčové, aby vláda omezeními nezasáhla jejich běžný chod a umožnila průjezdnost hranic pendlerům a klíčové přeshraniční pracovníky. Další uzamčení ekonomiky by podle něj bylo pro mnoho firem likvidační.
Dále čtěte:
Dlouhý: Podnikatelé se nejvíce obávají plošných opatření
FinCEN Files: Co byste měli vědět o uniklých dokumentech amerického úřadu