Potřebujete si spočítat výnos z prodeje, procentuální navýšení mezi náklady a prodejní cenou či slevu z kupní ceny? V tom případě jste tu správně. Naučíme vás, jak si všechno co nejjednodušeji a nejrychleji vypočítat.
Jak vypočítat marži?
Říká se, že kdo si neumí vypočítat marži sám, měl by okamžitě vrátit svůj živnostenský list. Naštěstí to ale nebude tak horké. Výpočet marže zvládne skutečně každý.
Marže vyjadřuje rozdíl mezi tržbami a pořizovací cenou zboží. Zjednodušeně řečeno, jde o rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou zboží či služby. Není to však čistý zisk, protože se počítá z prodejní ceny. Abyste si vypočítali čistý zisk, museli byste marži ještě snížit o vynaložené náklady, které s prodejem zboží nebo služeb souvisejí. Také si zapamatujte, že marže je vždycky menší než obchodní přirážka.
Jednoduchý vzorec pro výpočet marže:
Marže = (prodejní cena – skladová cena) / prodejní cena x 100 (v %)
Je-li například prodejní cena zboží 2000 korun, skladová cena 1800 korun, pak je výpočet následující:
(2000 – 1800) / 2000 x 100 = 10 %
Marže tedy činí 10 % a tedy 10 % jste na prodeji zboží nebo služby vydělali.
Jak vypočítat obchodní přirážku?
Dále se naučíme vypočítat obchodní přirážku, kterou jste si přirazili k nákupní ceně. Toto využijete především při naceňování zboží.
Vzorec pro výpočet obchodní přirážky:
Přirážka = (prodejní cena – skladová cena) / skladová cena x 100 (v %)
Je-li prodejní cena 2000 korun a skladová cena činí 1800 korun, výpočet provedeme takto:
(2000 – 1800) / 1800 x 100 = 11,1 %
Obchodní přirážka tedy činí 11,1 %.
Při stanovování cen za zboží nebo služby ale berte na vědomí, že matematicky se žádná prodejní cena vypočítat nedá. Cenu vždy stanovujte podle znalosti konkurence a také samozřejmě dle výrobních a prodejních nákladů.
Jak vypočítat rabat?
Víš, kolik na to máš rabat? Takhle se vás může zeptat kde kdo. Nepříjemné je, když nevíte, o co vůbec jde. Rabat je sleva. Rabat můžete například dávat svým věrným zákazníkům, případně dáváte rabat na zboží, které má třeba drobnou výrobní vadu.
Rabat = sleva
Pokud obvykle prodáváte své zboží za 1500 korun a zákazníkovi ho prodáte za 1200 korun, poskytli jste mu rabat ve výši 300 korun. Tak snadné to je. Nic komplikovanějšího za tím nehledejte.
Mnozí si ovšem pletou rabat s marží. Teď aspoň víte, jaký je mezi nimi rozdíl. Pro zapamatování tedy ještě jednou. Rabat je sjednaná srážka z prodejní ceny, tedy sleva. Zatímco marže je rozdíl mezi prodejní a pořizovací cenou. Výsledná hodnota je vyjadřována v peněžní měně nebo procentuálně.