Jak byl posledně Instagram a Facebook „down“, něco se stalo. Mnoho účtů zaznamenalo rapidní pokles engagementu. Teď se hranice pohybuje podobně jako na Facebooku – mizerné 1 až 2 % na post! Stejně tak byly s těmito změnami zaznamenané větší dosahy Insta stories. Netušíme nikdo, co má Instagram zalubem, ale jedno je jisté – zlatá éra skončila.
Používáš zkratky k získání vytouženého počtu follows? Používání „botů“ na Instagramu může vést k tomu, že IG omezí viditelnost tvých příspěvků, tvůj účet nebo v nejhorším případě deaktivuje tvůj účet kompletně. Možná znáš termín shadowban (neboli stínový postih), což je termín, který vystihuje právě „tresty“ z předchozí věty. Používání botů na generování lajků a zapojení je totiž jedna z věcí, kterou Instagram nemá rád.
Teď si možná říkáš, jak máš tedy přirozeně rozvíjet svůj Instagram?! Vždyť je to v současné době skoro nemožné…
Kdepak, v dnešní době není nic nemožné.
Představíme si 9 způsobů, jak můžeš svůj IG rozvíjet přirozeně bez nákupu sledujících, používání botů a dalších pochybných praktik.
1. DŮKLADNĚ PROZKOUMEJ SVÉ CÍLOVÉ PUBLIKUM
Z lidí, kteří se o tebe skutečně nezajímají a chtějí jen zpět lajk, nebudeš mít nikdy dlouhodobý prospěch. Můžou tě kdykoliv přestat sledovat a možná pak budeš překvapeně sledovat, co se to vlastně děje. Prostě loajalita nula, nula, nic.
Když správně určíš své cílové publikum, získáš pak vyšší míru zapojení a to znamená také, že tvé příspěvky budou zobrazeny výše a tví sledující je snáze uvidí. Je to oboustranně výhodné.
Zde máš také k dispozici pár tipů, jak lépe porozumět svému cílovému publiku na Instagramu.
- Projdi si demografické statistiky svých sledujících, například věk, pohlaví a poloha. Poté můžeš jít dále a zjišťovat, kdy bývají online (jestli publikuješ ve správný čas) a jaký jazyk používají atd.
- Sleduj také svou konkurenci s podobným cílovým publikem – jaký obsah postují? Co sdělují ve svých videích a jakým tónem? Zaměř se na jejich nejúspěšnější příspěvky a zkus se zamyslet nad tím, proč tak výrazně uspěly u publika.
- Pokud chceš něco vědět, prostě se zeptej. Ptej se svého publika na to, co mají na Instagramu nejraději, jaké účty sledují rádi. Ptej se jich, co by rádi viděli v budoucnu a pak už jen čekej na podnětné komentáře.
V každém případě mysli na to, že pokud chceš zvýšit počet svých sledujících přirozenou cestou, musíš mít jistotu, že obsah vkládáš ve správný čas podle očekávání tvého publika. Tím přejdeme k dalšímu důležitému bodu:
2. PLÁNUJ DOPŘEDU
OK, teď už víš, kdo je tvé publikum i tvá konkurence, jaký obsah funguje v tvém oboru. Teď je čas přemýšlet nad strategií ohledně obsahu. Předně, nezveřejňuj příspěvky, u nichž si nejsi jistý tím, že jsou ty pravé, drž se stylu své značky, používej plánovací nástroje ke zveřejňování příspěvků, ujisti se, že vše v příspěvku je v pořádku. Tvůj účet může při plánování předem působit úplně jiným dojmem a navíc, pokud neplánuješ a prostě postuješ najednou vše, co tě napadne, brzy ti mohou dojít nápady, jaký obsah postovat a to ti nové sledující nepřinese.
3. LAJKUJ A KOMENTUJ NA ÚČTECH PODOBNÝCH TOMU TVÉMU
Jak už bylo řečeno, lajky a sledování pro lajky a sledování není z dlouhodobého hlediska ta správná cesta, ale není nic proti ničemu, pokud lajkuješ, komentuješ a sleduješ účty podobné tomu tvému, aby tě poznali i další lidé. Je třeba ale dodržet některé věci – dělej to pouze manuálně bez pomoci botů, buď autentický, zajímavý a nikdy nespamuj. Nemusíš psát přímo eseje, jen komentář k aktuálnímu příspěvku, názor nebo otázku. Když si vyčleníš půlhodinu až hodinu denně na zapojení se do dění na Instagramu, můžeš tím výrazně ovlivnit růst svého IG účtu.
4. POUŽÍVEJ RŮZNÉ HASHTAGY K TÉMATU
Hashtagy jsou stále skvělým nástrojem, jak být objeven, ale určitě není třeba používat rovnou 30 hashtagů, jak umožňuje Instagram. Jednak použití takového počtu hashtagů je časově náročné a také se může stát, že se některý z nich octne na černé listině. Použij raději menší počet prověřených hashtagů, které odpovídají tvému obsahu, protože tvůj obsah by měl přinést, to co tvé hashtagy slibují.
Také je dobré vědět, že čím populárnější hashtagy použiješ, tím více konkurenčních příspěvků se objeví společně s tím tvým. Ideální je vybrat si některé středně populární nebo i své originální – vyhni se ale podivným hashtagům, které nikdo nebude zadávat.
5. PROPAGUJ SVŮJ INSTAGRAM NA JINÝCH SÍTÍCH
Nezapomeň svůj IG účet propagovat i na dalších sociálních sítích, kde působíš. Tohle platí hlavně pro vizuální kanály jako Tumblr nebo kanály s velkým potenciálem jako Facebook. Můžeš například přidat widget na svou stránku na Facebooku, kde se zobrazí tvé vlákno na Instagramu. Můžeš také vytvořit příspěvek o tom, že pořádáš soutěž, která probíhá pouze na Instagramu a tak přivést své sledující z Facebooku i na Instagram.
Můžeš také své příspěvky na Instagramu vložit do svých blogů, dát na své webovky vyskakovací okno apod.
Můžeš také sdílet své příběhy z Instagramu na Facebook.
Přidej svou instagramovou ikonu také k podpisu v e-mailech, tak každý příjemce tvého e-mailu může objevit tvůj IG profil.
6. CO NEJVÍCE TAGGUJ A OZNAČUJ POLOHU
Jednoduchý způsob, jak rozvíjet svůj Instagram přirozeně, je označovat polohu, obzvlášť, pokud postuješ z dobře známých a instagramovatelných míst. Pokud také spolupracuješ s jinou značkou nebo repostuješ obsah od někoho jiného (nezapomeň na souhlas), ujisti se, že jsi je označil v příspěvku či fotce.
Snad ti to v budoucnu vrátí a bude to fungovat vzájemně. Pokud někdo chce sdílet tvůj přispěvek, nezapomeň jim případně připomenout, aby tě také označili a zmínili v příspěvku tvé zásluhy.
7. VYUŽÍVEJ NOVÉ FUNKCE V PŘÍBĚZÍCH A UDRŽUJ SVŮJ OBSAH LÁKAVÝ
Vyzkoušel jsi už vše, co Instagram nabízí? Ne? Pak bys měl.
Plánovaný a udržovaný obsah je cenný a skvělý cíl, ale nezapomínej také na neuhlazené, spontánní a neupravené příspěvky. Ty můžeš vytvářet pomocí příběhů. Pokud se to hodí a umožňuje to charakter tvého podnikání, můžeš experimentovat i s maskami na obličej, různými filtry, samolepkami, superzoomem se zvukem. Hraj si, vytvářej ankety a ptej se svého publika na jejich názor. V tomhle je velký potenciál, jak můžeš zaujmout své sledující a přilákat nové. Pokud jsi to ještě nezkusil, máš nejvyšší čas.
8. VYUŽÍVEJ MOŽNOSTI SPOLUPRÁCE A INFLUENCER MARKETING
Říká se, že víc hlav více ví. Tohle platí i pro Instagram, zmínky a repostování z dalších účtů mohou prokázat lepší službu, než když se zaměříš pouze na svůj účet.
Najdi si své spřízněné duše na Instagramu, vzájemně se zmiňujte, představujte produkty toho druhého, vytvářejte společné projekty a mluvte o nich.
Dalším způsobem prezentace je influencer marketing. Najít perfektního influencera pro svůj Instagram může být náročné, ale pokud dobře zvolíš, uvidíš to díky přibývajícím fanouškům.
9. NECH SE PŘEDSTAVIT NA VELKÝCH ÚČTECH
Doufáme, že nemáš ještě dost, protože pro tebe máme ještě jeden poslední tip, jak můžeš svůj Instagram přirozeně rozvíjet. Nech se představit na velkých účtech. Pokud tvé fotky a příspěvky jsou dobré, není to problém. Je třeba ale pro to něco udělat:
- Sepiš si seznam velkých účtů na Instagramu, které mají podobný obsah a sdílí příspěvky dalších lidí.
- Dej jim o sobě vědět, použij jejich hashtagy, označ je v příspěvku.
- Řada těchto účtů má ve svém profilu i e-mail. Představ se jim, ale nezahlcuj je e-maily, napiš jen něco ve stylu: „Zdravím, mám rád váš účet a myslím, že tohle by bylo skvělé do některého z vašich příštích příspěvků.“ Zdraví, … podpis.
Když se tvůj účet zasekne a neroste počet sledujících, zapojení, je to frustrující. Zkus pátrat po důvodech, ale nezapomeň hrát podle pravidel a zkus tipy z tohoto článku. Zabere to více času a úsilí, ale odměnou pro tebe bude loajální komunita se zájmem o tvůj profil, značku na místo hordy mrtvých účtů kontrolovaných boty. A to je to, o co stojíš, ne?