Z průzkumu mezi provozovateli vyplývá, že zájezdoví autobusoví dopravci ztratili za minulý rok na tržbách kolem 88 procent. Zájezdové autobusy nejezdí kvůli koronavirové krizi prakticky rok a nejspíš se to další měsíce nezmění. Většina společnosti uvedla, že bez pomoci státu zkrachuje. A pětina firem z tohoto oboru už zastavila nebo prodala majetek, bez zakázek navíc dopravci přicházejí i o řidiče.
Krize v Česku zasáhla až dva tisíce zájezdových dopravců, kteří provozují dohromady přibližně devět tisíc autobusů. Dopravci dlouhodobě žádají o pomoc stát, který na podzim vytvořil kompenzační program s dotacemi za miliardu korun. Podle dopravců to ovšem stačilo pouze na pokrytí ztrát z jara loňského roku. Jelikož však krize dosud pokračuje, dopravci jednají s ministerstvem dopravy o další podporu, zatím však bez úspěchu.
Situaci zájezdových autobusů kromě minimálního počtu zakázek zhoršují i dlouhodobé fixní náklady a splátky leasingu za autobusy. Technický stav autobusů trápí až 79 procent dopravců – přitom musí neustále investovat do údržby strojů, aby byly připravené v případě obnovení provozu.
Výsledky průzkumu poskytla iniciativa Za autobusy, která založila petici a výzvu o podporu veřejnosti. Výsledky chce pak předat zástupcům vlády. Zakladatel této iniciativy Jiří Vlasák uvádí, že podpisy petice a výzvy lidé podpoří nejen samotné dopravce, ale dají zástupcům státu najevo, že jsou pro veřejnost důležití a jejich služba má v normálních časech svou hodnotu.