Americký prezident Donald Trump se snaží zablokovat čínskou aplikaci TikTok v USA. V jejím stínu však potichu expandují další, například Shein, jedna z největších nákupních aplikací v USA, která má svůj původ v Číně. Další čínská aplikace SHAREit byla sice v Indii zakázaná, ale jinde ve světě je velmi populární. Aplikace Likee již šlape na paty TikToku, nicméně se zoufale snaží vyhnout podobnému osudu.
Strach Západu z čínských aplikací
Čínští tvůrci aplikací musí svižně reagovat na vývoj ve světě, kde se klíčové trhy začínají stavět nepřátelsky vůči technologiím z této asijské země. Mnohým se však zatím daří uniknout hledáčku na územích, kde zuří „bitva“ o soukromí, bezpečnost a geopolitický vliv. Firmy také začínají přesouvat adresu sídla mimo Číny, aby získali miliony stažení na celém světě.
Odborníci tvrdí, že by to mohlo signalizovat nezastavitelný nárůst čínské technologie, navzdory tomu, že označení „Made in China“ vyvolává obavy o soukromí, bezpečnost a diplomatické spory.
Nicméně, platformy s čínskými vlastníky si prozatím získávají fanoušky na nečekaných místech, především díky rychlé reakci na zákaznickou základnu a agresivnímu marketingu na sociálních sítích.
Postup v žebříčku nejstahovanějších aplikací
Shein, online prodejce tzv. fast fashion, využil influencery a celebrity, včetně zpěvaček Rity Ory a Katy Perry, aby postoupil výše v žebříčku nejstahovanějších aplikací. Jeho mohutná reklamní kampaň na cenově dostupná trička, šaty a doplňky navržené pod záštitou Katy Perry se shodla s vydáním jejího alba v tomto roce. I díky tomu se Shein podle americké průzkumné agentury Sensor Tower probojoval mezi pět největších bezplatných nákupních aplikací v nabídce obchodu Apple v USA, Austrálii a Francii.
Mnozí z jeho globálních uživatelů přitom vůbec netuší, že mají co dočinění s čínskou společností. V únorovém příspěvku na čínské sociální síti WeChat zaměřeném na nábor dodavatelů Shein uvedl, že své operace rozšířila do více než 200 zemí světa.
Dokonce i samotný TikTok, který zápasí s problémy v USA, zaregistroval tento rok na celém světě přibližně 800 milionů stažení, navzdory tomu, že je v Indii na „černé listině“ v důsledku sporu o hranice. Tamější vláda tento rok zakázala více než 200 čínských aplikací.
Přesun na jiné trhy
Další čínská aplikace SHAREit na sdílení souborů, kterou Indie v červnu také zakázala, se rychle přesunula na nové trhy. Nejnovější zdroje tvrdí, že v Jižní Africe má již 20 milionů aktivních uživatelů. Zaměřuje se také na Indonésii, která má čtvrtou největší populaci na světě.
I jiné aplikace si vytvořili základnu mimo Čínu. Některé se snaží o spojení s firmami ze západu, aby se vyhnuli potenciálnímu bojkotu podezřívavých vlád. Mluvčí společnosti Bigo, vlastníka aplikace pro krátká videa Likee, uvedl, že mají servery na různých místech po celém světě včetně USA, Singapuru a Indie. Společnost byla založena a má centrálu v Singapuru, později ji koupila čínská firma JOYY, která kótovaná na burze Nasdaq v New Yorku.
Změna strategie
Čínští vývojáři však musí z dlouhodobého hlediska udělat mnohem více, aby přesvědčili vlády a spotřebitele ve světě, že nemusí obávat o soukromí a kybernetickou bezpečnost vzhledem na potenciální vliv Pekingu na čínské firmy. Podle Séverine Arséneové, která působí na univerzitě v Hongkongu, budou pravděpodobně nucení přijímat nové obchodní a lokalizační strategie, jako je například umístění sídla společnosti, technologického vývoje či zpracování dat na „bezpečnější“ území.
Alex Capri, výzkumný pracovník nadace Hinrich, se domnívá, že pro čínské firmy bude čím dál víc težší obstát v boji s konkurencí mimo domácí digitální prostředí. V Číně jsou totiž aplikace ze západu často zakázané.
Dále čtěte:
Trumpova vláda chce přidat čínskou firmu Ant Group na černou listinu
Živnostníci budou čerpat ošetřovné ve výši 400 Kč na den
Zdroj: Financial Times; Reuters