Zadejte hledaný výraz...

UMÍTE URČIT CENU SVÉHO PRODUKTU?

Začínáte podnikat? Pravděpodobně tak dřív nebo později přijdete do potyčky s odvěkou otázkou stanovení ceny. Tento proces by měl být co nejvíce promyšlen. Pokud klopýtnete, můžete svůj produkt navždy potopit. Co tedy řešit a jak pro vaše podnikání stanovit funkční ceník? O tom všem bude tento článek…

Vždycky se říkává, že nejtěžší je začít. Pokud by to tak opravdu bylo, pak hned druhá nejtěžší věc bude stanovení ceny. Proč? Rozhoduje to prakticky o všem – Jak se bude produkt prodávat, jaké klienty osloví a konec konců, zda celý projekt nezkrachuje. I těchto pár důvodů perfektně ukazuje, jak důležité je podnikání nastavit správně.

NEJDŮLEŽITĚJŠÍM JE PROBRAT STRATEGII

Vše to začíná strategií. Existuje jich hned několik a každá má vždy své plusy i mínusy. Tak například se můžete rozhodnout nabídnout nejnižší ceny, jak jen to půjde. Tím okamžitě získáte určitou cílovou skupinu, můžete se ale rozloučit s prémiovostí a zisky pravděpodobně nebudou v nejvyšších řádech. Nízká cena je navíc velmi těžké bitevní pole. Přijde-li velký soupeř s lepšími dodavateli, bude si moci dovolit jít s cenou ještě níže.

Můžete však svůj produkt dostat i do prémiového segmentu. Co to znamená? Zkrátka nastavíte cenu opravdu hodně vysoko a to i tak, že několikrát převýší výrobní hodnotu. Jak se to může prodat? Koukněte se okolo sebe, takových firem existuje. Například takové Gucci. V tomto ohledu ovšem musíte počítat s pomalejším přílivem zákazníků a dost pravděpodobně menšími prodeji. Abyste zvýšili povědomí o značce a oslovili potencionální zákazníky, bude to také chtít opravdu perfektní marketing.

Jaká strategie je pro vás nejlepší? To nejlépe zjistíte, promyslíte-li si základní stavební kameny vašeho produktu…

NA CO SE VYPLATÍ MYSLET?

●      DEFINUJTE ZÁKAZNÍKA

Jako první si rozhodně sedněte a definujte co nejvíce do detailů zákazníka. Proberte, jaké by měl mít vlastnosti, záliby, rysy a nezapomínejte ani odhadovat jeho ekonomickou situaci. Zároveň zkuste mířit i na pocity, které ho povedou ke koupi vašeho produktu. Toto odhalí hodně…

●      PROMYSLETE VLIV NA NÁKLADY

Další velice důležitou částí je probrat náklady. Dáte poštovné a balné zdarma? Můžete si to dovolit? Zjistěte, na kolik vás vyjde sklad, zaměstnanci popřípadě i další externí investice. Vyjde vám částka, kterou lze chápat jako životní pro firmy. Nedostane-li se vám zpátky, nastanou problémy a to nechcete…

●      ZAJISTĚTE ZDROJ PŘÍJMŮ

V momentě co dopočítáte částku nákladů, vrhněte se na možný zisk. Zjistěte, kolik je možné dát cenu na produkt, aby při pokrytí nákladů šlo i něco na zisk. Tak získáte i motivaci dále pokračovat v propagaci a zlepšování produktů.

●      LEHCE SE PODÍVEJTE PO KONKURENCI

V tuto chvíli byste měli mít hotovou cenovku se vším všudy. Teď zbývá jen malé mrknutí ke konkurenci. Proč? Možná zjistíte, že vaše cena je až příliš nízká a lze klidně v prospěch zisku trochu zvýšit. Možná ale také zjistíte, že jste přestřelili i prémiovou strategii. Pak bude nejlepší vrátit se k rýsovacímu prknu…

Nyní máte alespoň trochu teoretické znalosti ke stanovení ceny vašich služeb popřípadě produktů. Využít tyto rady můžete jako firma i jako soukromník. Ostatně právě toto výrazně doporučujeme – jednejte jako firma, byť jste živnostník. Získáte tak větší přehled, uvidíte.

Máte otázky? Ptejte se!


Vydáno
12. 4. 2020
Tagy