Tržby obchodníků v Česku květnu stouply meziročně o dvě procenta, ve srovnání s dubnem byly vyšší o 11,6 procenta. Nejvyšší zájem měli zákazníci o nákupy zboží přes internet a zásilkovou službu. Naopak nejméně lidé utráceli za pohonné hmoty.
Květnové tržby bez očištění se meziročně snížily o 0,7 procenta. Maloobchodní tržby za potraviny se snížily meziročně o 1,5 procenta a tržby za pohonné hmoty o 11,8 procenta. Pokles tržeb zaznamenal prodej pohonných hmot (o 9,4 procenta) a prodej potravin. Prodej nepotravinářského zboží se naopak meziročně zvýšil o 2,6 procenta. Vyšší tržby podle ředitelky odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Bouškové zaznamenal prodej prostřednictvím internetu a prodej výrobků pro domácnost.
Nejvyšší zájem o nákup v e-shopech
Zákazníci měli nejvyšší zájem o nákupy zboží přes internet a zásilkovou službu. Tržby e-shopů a zásilkových firem stouply v květnu o více než třetinu. O více než 15 procent stouply tržby v obchodech za výrobky do domácnosti.
Propad u oblečení a farmacie
Lidé naopak méně utráceli za oděvy a obuv, farmaceutické a kosmetické zboží a výrobky určené pro kulturu, sport a rekreaci. Propad pokračoval i u prodejů aut. Podle ekonoma Davida Marka z Deloitte však celkový objem tržeb v květnu naznačuje, že propad poptávky by nemusel být tak dramatický.
Mírný optimismus ve výhledu do budoucna
Podle analytiků byly výsledky maloobchodu za květen příjemně překvapivé. V dalších měsících však očekávají pozvolnější nárůst, protože kvůli nejistotě a vyšší nezaměstnanosti budou lidé více šetřit. Na podzim by mělo být jasnější, zda se spotřeba domácností vrátí na předkrizovou úroveň nebo zůstane utlumena.
Dále čtěte:
Pro míru nezaměstnanosti bude klíčový podzim
Ve světě je již přes 11,8 milionu potvrzených případů COVID-19
Zdroj: ČTK; novinky.cz; patria.cz