Tlak na egyptskou vládu se kvůli zablokovanému Suezskému průplavu každý dnem zvyšuje. Průplav je zablokovaný od úterý a škody pro samotný obchod i Egypt rostou. Některé společnosti již informovali, že začnou svá plavidla přesměrovávat na delší trasu okolo Mysu Dobré naděje.
Aktualizace: Zástupci firmy, která pracuje v průplavu, uvedli agentuře AP, že kontejnerovou loď Ever Given se podařilo částečně vyprostit. Nesdělili však žádné další podrobnosti. Podle satelitních snímků se však loď nachází na stále stejném místě.
Jedna z největších kontejnerových lodí na světě Ever Given směřující z Číny do Rotterdamu narazila v úterý (23. 3.) v Suezského průplavu na mělčinu. Od té doby se počet lodí čekajících na vstup do průplavu zvýšil na téměř 370, uvedl šéf Úřadu pro správu Suezského průplavu (SCA) Usáma Rabíja.
Kromě dalších kontejnerových lodí jsou to lodě s volně naloženým nákladem, ropné tankery či plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn (LNG).
Některé z přepravních společností již uvedly, že své lodě přesměrují. Loďařský gigant CMA CMG Group uvedl, že minimálně dvě jeho kontejnerové lodě by měly v plavbě pokračovat kolem Mysu Dobré naděje na jihu Afriky. Nehoda zasáhla celkem 19 plavidel společnosti. Další velká rejdařská firma Mediterranean Shipping Company oznámila, že na trasu kolem jižního cípu Afriky přesměruje jedenáct svých plavidel.
Rabíja uvedl, že Suezský průplav je i nadále nejbezpečnější a nejkratší lodní cestou. „Poskytujeme společnostem dobré služby,“ uvedl pro egyptskou televizi. Je možné, že rejdařství firmy poškozené blokádou průplavu dostanou slevu, řekl Rabíja. Zároveň je však přesvědčen, že vyšetřování prokáže, že průplav nebyl odpovědný za nehodu Ever Given.
Průplav o délce 193 kilometrů spojuje Středozemní a Rudé moře a představuje nejkratší lodní trasu mezi Evropu a Asií. V loňském roce využilo průplav minimálně 18 840 lodí.
Rušná dopravní tepna patří vedle cestovním ruchu a remitanciách mezi klíčové zdroje příjmů pro egyptskou ekonomiku. Tržby z využívání Suezského průplavu dosáhly loni 5,6 miliardy dolarů.
Dále čtěte:
Nehoda v Suezském průplavu zvýšila ceny ropy
Hlavní ekonom ECB: Evropa čelí náročnému druhému čtvrtletí
Zdroj: AP; WSJ