Influencer marketing je v současné době velmi populární, neznamená to ale, že potřebuješ spoustu času nebo balík peněz na to, abys získal influencera pro prezentaci své značky na sociálních sítích. Jeden z nejméně namáhavých způsobů, jak s někým spolupracovat na zlepšení marketingu tvé značky, je hosting v rámci takeover na Instagramu.
Nevíš, o čem je řeč? Instagram takeover, neboli převzetí Instagramu spočívá v tom, že nějaká další osoba nebo značka bude na tvém instagramovém kanálu přidávat příspěvky. Díky tomu uvidí tví sledující nový a jedinečný obsah z jiného úhlu.
V tomto článku se tedy spolu podíváme na to, jak můžeš zajistit převzetí tvého Instagramového účtu, zvýšit míru zapojení, povědomí o tvé značce a další pozitiva, která může takeover na IG přinést.
CO TO TEDY PŘESNĚ JE TAKEOVER NA INSTAGRAMU?
Takeover neboli převzetí Instagramu je dočasné předání tvého účtu další osobě, která s tvým publikem sdílí nový originální obsah. Tento způsob spojení obvykle vzniká mezi nějakou značkou a influencerem, který se zabývá stejným tématem, případně je ze stejné oblasti atd.
Existují i další možnosti, jak dočasně předat instagramový účet:
- Převzetí zaměstnancem
- Převzetí členem komunity nebo zákazníkem
- Převzetí prostřednictvím události
- Promo produktu nebo nabídka
Převzetí účtu na Instagramu je vzájemně prospěšné, jak pro instagramera, který je hostem, tak pro hostitelský účet. Hostitel může takto přinést svým sledujícím nový, zajímavý obsah bez toho, aby ho musel sám vytvářet a host může díky postování na jiný účet získat úplně nové publikum. Převzetí může také pomoci budovat vztahymezi influencery, pomáhat rozvíjet spolupráci a vzájemnou propagaci.
Jak tedy můžeš začít, pokud chceš najít vhodného člověka k převzetí tvého účtu?
JAK ZAJISTIT PŘEVZETÍ TVÉHO ÚČTU NA INSTAGRAMU?
1. PROMYSLI SVÉ CÍLE
Předtím, než se pustíš do akce a vybereš hosta, který tvůj účet přebere, zvaž, co vlastně od převzetí účtu očekáváš. Tento bod je velmi důležitý pro výběr vhodného hosta, který ti pomůže s kampaní. A samozřejmě ideální je, pokud se ti podaří dosáhnout pozitivních výsledků ve více rovinách, ale nejdůležitější cíle jsou základ, ze kterého budeš vycházet.
Mezi takové cíle může patřit například:
- Zvýšení povědomí o tvé značce, které můžeš měřit pomocí počtu nových sledujících na tvém účtu.
- Propagace produktu, události nebo nabídky, které můžeš měřit pomocí počtu registrací na událost, nabídek nákupu a dalšího.
- Zvýšení zapojení s komunitou na Instagramu, které můžeš změřit pomocí počtu lajků, komentářů, počtu shlédnutí videí a příběhů, kliknutí na odkazy.
2. VYBER SI SVÉHO INSTAGRAMERA
Když už máš jasno, čeho chceš dosáhnout v rámci převzetí tvého účtu, můžeš snáze vybrat, komu chceš účet předat. Pokud chceš například, aby lidé lépe znali tvou značku a rozvíjet se na HubSpot, můžeš účet předat svému náborovému týmu. Existují ale i další možnosti, jak předat svůj účet:
- Influenceři z tvého oboru podnikání
- Zaměstnanci ve tvé firmě
- Členové tvé komunity nebo zákazníci
Pravděpodobně všichni vybraní hosté na tvém IG dokáží rozvíjet více než jeden z cílů, které sis určil. Obecně ale doporučujeme vybrat si hosta s co nejvíce efektivní strategií.
- Influenceři jsou pro tebe nejlepším řešením, pokud chceš povědomí o tvé značce zvýšit díky vyššímu počtu sledujících.
- Zaměstnanci přilákají své přátele a kolegy, kteří chtějí vědět více o jejich každodenní práci. Jsou ideální volbou ve chvíli, kdy je tvým cílem na IG primárně vyšší míra zapojení.
- Členové komunity a zákazníci mohou psát pozitivní příspěvky o tvé značce a předvádět tvé produkty. Jsou nejlepší volbou, pokud chceš například propagovat produkt, akci apod.
Jednotlivé cíle se samozřejmě nemusí vylučovat a v ideálním případě vytvoří tvůj host obsah, který bude jak lákat k zapojení, tak ke sdílení a bude atraktivní pro diváky.
3. PROMYSLI SI FORMÁT PŘÍSPĚVKŮ A PODMÍNKY TAKEOVERU
Pokud už máš jasno, čeho chceš dosáhnout a kdo bude přebírat tvůj účet, je na čase probrat specifické otázky ohledně převzetí:
- Jak dlouho bude převzetí účtu trvat? Bude to například jeden den či týden?
- Kdo bude účet spravovat? Získá tvůj host přístup do tvého Instagramu nebo ti bude předávat obsah a ty jej vložíš jako jeho zástupce?
- Kolikrát denně se bude na účet vkládat obsah? Měj připravený časový plán pro vkládání příspěvků v rámci dne podle potřeby.
- Jaké se použijí hashtagy? Vytvoříš hashtag přímo na podporu převzetí účtu? Chceš použít co nejvíce hashtagů ke každému titulku?
- Jaký druh obsahu se bude během převzetí zveřejňovat? Bude se jednat o fotky, videa, insta příběhy nebo živá vysílání? Bude to kombinace více formátů?
- Bude na propagaci účtu v době převzetí spolupracovat „hostitel“ i „host“, který účet přebírá? Souhlasíš s propagací této události na Instagramu nebo jiných kanálech?
- Existují nějaká tabu? Je něco, co by host neměl nahrávat, zmiňovat či zveřejňovat během převzetí účtu?
Pokud máte společně ujasněny tyto podrobnosti, mělo by následovat rozhodnutí, jak se bude měřit úspěch v průběhu převzetí.
4. URČI, KTERÉ METRIKY BUDEŠ BĚHEM PŘEVZETÍ SLEDOVAT.
Podle cílů, které sis stanovil, budou některé metriky důležitější než jiné. Níže máš seznam metrik, které bys měl během převzetí sledovat:
- # nový sledující
- # lajky
- # komentáře
- # zmínky
- # přímé zprávy
- # shlédnutí příběhů
- # shlednutí živých vysílání
- # počet kliků na příběhy na Instagramu
- # nabídky nebo počet stažení aplikace, přechod na webové stránky
- # přihlášení či odkliknutí účasti na události
- # celkový počet doporučení tvých stránek
Můžeš zjišťovat také kvalitativní metriky, například pozitivní komentáře na Instagramu.
5. PROPAGUJ PŘEVZETÍ NAPŘÍČ RŮZNÝMI PLATFORMAMI
Teď už máš vyjasněný veškerý postup pro převzetí a přichází čas nalákat publikum.
Začni propagovat nadcházející převzetí IG účtu přibližně den nebo dva před událostí. Pokud jsou součástí také nějaké soutěže, dárky nebo jiná lákadla pro sledující, nezapomeň je v propagaci také zmínit.
Propaguj převzetí na Instagramu – a obzvlášť pokud probíhá prostřednictvím příběhů nebo živých vysílání a ty chceš nalákat návštěvníky k jejich shlédnutí.
Propaguj převzetí na dalších sociálních sítích, ať nalákáš co nejvíce sledujících, kolik jen můžeš – a to obzvlášť, pokud na nich tvou značku zatím nepropaguješ.
Převzetí by měl propagovat „hostitel“ i „host“ na více sociálních sítích, tak aby vznikla událost, která sledující obou dvou naladí co nejvíce.
6. ZAHAJ TAKEOVER
V den takeoveru je už vše připravené.
Ujisti se, že máš jednoho člověka, který bude monitorovat komentáře a jednoho, který bude nahrávat obsah na Instagram. Kromě mobilní aplikace, můžeš nahrávat obsah i ze stolního počítače pro usnadnění celého procesu.
Během dne můžete propagovat křížovou propagaci obsahu, kdy host postuje na svůj kanál, aby přilákal nové lidi i na tvůj účet během převzetí.
Ujisti se, že funguje komunikace, kdy převzetí začíná a končí. Všímej si, kdy začínají první a poslední příspěvky, že sledující nejsou zmatení a neočekávají další obsah.
7. ANALYZUJ VÝSLEDKY
Ve chvíli, kdy převzetí skončí, udělej analýzu výsledků, ať zjistíš, jestli a co udělat příště jinak. V rámci analýzy si můžeš položit následující otázky:
- Dosáhli jsme cíle? Máš více sledujících, zvýšila se míra zapojení nebo se více návštěvníků zajímá o tvou nabídku?
- Dosáhli jsme nějakých vedlejších výsledků? Dosáhl jsi v rámci převzetí nějakých dalších výsledků či benefitů pro tvou značku?
- Bylo převzetí účtu cenné, smysluplné? Ušetřil jsi čas a energii, kterou vkládáš do vytváření svých příspěvků nebo to naopak byla práce navíc? Pomohlo to zvýšit metriky, které jsi sledoval nebo zůstaly hodnoty víceméně stejné?
Dokonce i když ti takeover nepřinesl tvrdá data pro tvé podnikání, pamatuj, že převzetí účtu je autentické, reálné. Zajišťuje pohled dovnitř, který se nenaskytne běžně. Sociální média jsou o sociálních kontaktech, proto věnuj pozornost i kvalitativní zpětné vazbě. Reagují sledující na příspěvky v době převzetí pozitivně? Využij to pro zlepšení tvých budoucích kampaní.
Nyní jsi vyzbrojen jednoduchým seznamem pro spuštění převzetí tvého účtu, sleduj s námi dál, jak se ti daří je převést do praxe a poděl se s námi v komentářích, jak se ti vedlo. Napiš nám také, jestli jsi již někdy dříve byl hostitelem v rámci převzetí účtu a poděl se o zkušenosti.