Foto: zaletsi.cz
Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček uvedl, že stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings. Rozhodnutí, o kterém bude projednávat vláda, podle něj musí být do konce června. Havlíček již minulý týden připouštěl, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat. Tehdy však hovořil spíše o zárukách za úvěry ři přímých úvěrech.
Ministr upřesnil, že vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku bližící se nule. Záchrana společnosti by nicméně vyšla na nízké miliardy korun. Podle něj je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. „Logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat.“ řekl Havlíček. Netvrdí tím, že to tak určitě bude, ale z tohoto úhlu pohledu se domnívá, že je potřeba takového společnosti zachraňovat.
Klíčový podnik
O vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že společnost má strategický význam pro státní i další letiště. Je také klíčových dopravcem obyvatel a firem ČR. Firma zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu.
Premiér Andrej Babiš uvedl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává zcela na Havlíčkovi ministryni financí Aleně Schillerové. Sám se v této záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings.
Smartwings Group, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA, spadá do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Společnost na svých linkách přepravila v loňském roce 8,2 milionu cestujících.
Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
Možnost koupě ČSA již dříve kritizoval pirátský poslanec Jan Lipavský. Podle něho není podnik strategický a kritický pro chod ČR. Proti případné pomoci státu Smartwings Group se vymezila také skupina zhruba 50 lidí protestujících před ministerstvem financí.
Názory analytiků
Na smysluplnosti investice se neshodli ani dříve oslovení analytici. Analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc hodnotil jako přínosné budoucí udržení dominantní české letecké společnosti. Bez významného investora podle něj může aeroliniím hrozit krach. Pokud se však stát rozhodne aerolinie finančně podpořit, měl by dostat něco nazpět. To by právě mohl být onen majetkový podíl ve firmě.
Podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně odkoupení ČSA státem problémy nevyřeší. Znárodnění je podle něj vhodné pouze v případech, kdy má takto významný podnik problémy například v řízení firmy. V současnosti však spoleřnost doplácí na nízkou poptávku kvůli krizi.
Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v této souvislosti uvedl, že odkoupení národních leteckých dopravců zvažují i některé jiné státy. Podle něj by to však mělo být krajním řešením. Státní vlastnictví je totiž podle něj značně neefektivní a může být i celospolečensky přínosnější ponechat firmu svému osudu. Dodal, že by vláda měla dopravce zachraňovat v takovém případě, že by v běžné tržní soutěži nepřežil.
Dále čtěte:
Studie potvrdila nakažlivost koronaviru už před prvními příznaky
Trvalé a přechodné změny související s pandemií
Zdroj: ČTK, Seznam Zprávy