Letecká společnost Smartwings nyní kvůli koronavirové krizi ztrácí měsíčně zhruba 100 milionů korun. Podle spolumajitele a předsedy představenstva skupiny Smartwings Jiřího Šimáně se firma dostala na mzdové dno. Další fází by tak muselo být propouštění. Vypracovaný byznys plán na následující měsíce nyní projednává s ministerstvem dopravy. Šimáně očekává, že vláda o pomoci rozhodne během maximálně 14 dnů. Již dříve společnost uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do firmy. Žádají stát o úvěr nebo bankovní garanci.
Šimáně uvedl, že nežádají o dotaci, ale o úvěr či záruku za něj. Zároveň žádají o úvěr, který je přibližně čtyřikrát menší než poskytnuté úvěry jiným aerolinkám ve vztahu k přepraveným cestujícím. Pro snížení stát se dohodli se lessory (společnosti, které dopravní letadla nakupují a dál je pronajímají dopravcům) na snížení splátek. Díky této dohodě je společnost schopna žít ještě několik dalších měsíců. Krátit bylo nutné i mzdy.
Státu jako záruku nabízí Smartwings akcie. Šimáně podotkl, že pokud by se záchrana nepovedla, tak stát investuje do svého. Část akcií má firma přitom už zastavených u bank, které jí poskytly úvěry, podle něj to není více než polovina.
Kritici státní podpory pro Smartwings uvádějí, že firma by nenesla žádné riziko. S tím však Šimáně nesouhlasí. V případě konkurzu zůstanou zaplacené miliardy různých předplateb a 800 milionů nerozděleného zisku. To největší vidí ale v tom, že skončí projekt, na kterém úspěšně pracovali 22 let. Šimáně míní, že letos by společnost mohla odlétat asi 45 procent loňského roku a příští sezonu by to mohlo být zhruba 60 procent.
Provozní hospodářský výsledek za loňský rok byl za celou skupinu 213 milionů korun navzdory tomu, že se skupina musela vypořádat s uzemněním letadel MAX. Provoz letadel Boeing 737 MAX je celosvětově zastaven kvůli dvěma nehodám od loňského jara. Smartwings vůči Boeingu uplatnili škody ve výši 102 milionů dolarů k 28. únoru. Podle Šimáně v tom jsou zahrnuty přímé škody a také škody kvůli vyrovnání s lessory. Zdaleka v tom však nejsou podle něj všechny náklady. Věří však, že spor se ukončí v řádu týdnů.
Šimáně také firmě loni půjčil téměř 750 milionů korun. V dopravci drží téměř poloviční podíl čínská investiční společnost Citic Europe. Valná hromada v těchto dnech jedná o dorovnání finančních prostředků. „Požadavek společnosti vůči čínským akcionářům trvá: tedy aby dorovnali finanční prostředky, které jsme tam vložili my, a pomohli tak firmě,“ řekl Šimáně. Podotkl, že snahou bude, aby Smartwings byla do budoucna zase českou společností.
Dále čtěte:
Česká ekonomika klesla v 1. čtvrtletí o dvě procenta
EU a Berlín se domluvily na záchranném balíčku pro Lufthansu
Zdroj: ČTK; novinky.cz