Skrytá reklama může mít pro inzerenta vyšší konverzi. Na druhou stranu, všechny ostatní strany jsou poškozené. Osoba nebo firma, která příspěvek zveřejnila může přijít o část svých sledujících. Odběratelé, resp. spotřebitelé mohou být oklamáni. A v neposlední řadě samotná platforma je poškozena tím, že jsou na jejím rozhraní i reklamní sdělení bez příslušného označení.
CO JE TO SKRYTÁ REKLAMA?
Reklama, o které nemůžeme snadno říci, že jde o reklamu. V praxi jde nejčastěji o spolupráce tvůrců na sociálních sítích Facebook, Youtube nebo Instagram. V případě, že jde o reklamu na vlastní produkty nebo služby, nemusí tvůrce obdržet jakoukoliv protihodnotu.
KOCOURKOV V ČECHÁCH
Minimálně 4 zákony přímo nebo nepřímo zakazují skrytou reklamu. Bohužel, veškeré státní orgány dávají obvykle ruce pryč. Výjimku tvoří neoznačená reklama na hazard nebo alkohol, kdy obvykle sami tvůrci alespoň zpětně spolupráci přiznají…
ZÁKONY A TRESTY
Díky absenci exemplárních trestů či jakékoliv soudní dohry můžeme reálné sankce pouze odhadovat. Skrytou reklamou se nikdo příliš nezabývá a to i z toho důvodu, že je ji těžké prokázat (musí být doložena obdržená protihodnota tvůrcem od inkriminované firmy, která si měla za reklamu zaplatit).
BEZZUBÉ STÁTNÍ ORGÁNY
Ať už jde o lenost nebo laxní přístup, od skryté reklamy Youtuberů nebo jiných influencerů dává ruce pryč Rada pro rozhlasové a televizní vysílání i živnostenské úřady. V praxi právě jako jediný patřičný živnostenský úřad po obdržení oficiálního nahlášení o podezření, začne konat. Finanční penále pro tvůrce se vypočítává individuálně, zejména vzhledem k počtu zhlédnutí daného příspěvku.