Foto: Škoda Auto
Automobilka Škoda Auto v pondělí od šesti hodin ráno obnovila své výrobní linky ve všech třech svých závodech v České republice. Výroba se tak rozjela po více než měsíční odstávce vynucené koronavirem. Vyrábět bude pouze na dvě směny ze tří.
Škoda Auto zastavila kvůli pandemii koronaviru výrobu 18. března a odstávku ještě několikrát prodloužila. Nyní rozjíždí výrobu po téměř šesti týdnech. Vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera uvedl, že veškeré činnosti, které byly naplánované na šestou hodinu ráno, úspěšně začaly a výroba je obnovena.
Zaměstnanci se tak ráno vrátili do výrobních závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Odbory Škody Auto již dříve uvedly, že náběh výroby bude náročný a bude odlišný od situace například po celozávodní dovolené. V závodě v Kvasinách například nedorazili zaměstnanci z Polska, protože jsou zavřené hranice. Podle odborářů tak budou Kvasiny pracovat na polovinu kapacity.
Podle člena představenstva Škody Auto Bohdana Wojnara nepojede výroba na plný výkon. Standardně fungují závody ve třísměnném provozu, prozatím však pojedou pouze na ranní a odpolední osmihodinovku. Noční směna tak odpadne. Podle Wojnara je třeba zohlednit ve výkonu situaci, kterou máme.
V Mladé Boleslavi je pro zaměstnance Škody Auto připraven svozový systém autobusů. Pracovníky k branám automobilky svážely ze sedmi míst po městě. Kvůli pandemii nejezdí v Mladé Boleslavi městská doprava. Zájem o svozové autobusy byl však minimální, některé přijížděly k závodu prázdné.
Do automobilky mířily od časného rána kromě pěších také stovky zaměstnanců v autech. Na bráně některým řidičům měřili pracovníci ostrahy teplotu. Pár stovek metrů za hlavní bránou byl postaven provizorní stan, kde lidé dostávali roušky a dezinfekci.
Seznam doporučení pro zaměstnance
Zaměstnanci dostali více než 80 doporučení a nařízení, jak se mají chovat, aby se eliminovalo riziko nákazy. Dlouhý seznam zahrnuje povinnost nesundávat roušku během celé pracovní doby. Každé směně bude přidělen čas navíc na čištění nářadí, telefonů, klávesnic, materiálů a povrchů. Vytvoří se také menší týmy pracovníků, které by měly pracovat ve stálém složení. Zaměstnanci také nebudou čerpat přestávky současně, nýbrž postupně, aby se minimalizoval přímý kontakt.
Kde je to možné, je stále doporučeno pracovat v rámci mobilní práce z domova, v kancelářích se sníží počet přítomných zaměstnanců, aby se zajistil dostatečný odstup. Vedení automobilky počítá s postupným uvolňováním pravidel. Poté by také měla být zrušena i dočasná omezení vstupu do závodu podle vývoje situace.
Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v Česku téměř 34 000 lidí. Jedná se o stěžejní firmu, subdodavatele má z celé republiky. Pro mnoho českých dodavatelů tak představuje až 30 procent jejich produkce, její odstávkou tak byli značně zasaženi.
Zdroj: Seznam Zprávy, novinky.cz