Instagram se v průběhu let stal významnou marketingovou platformou s průměrně jednou miliardou uživatelů měsíčně. Jakákoliv značka, která chce zvyšovat své působení v online světě, ho nemůže v rámci svých digitálních marketingových iniciativ ignorovat. Toto platí zejména pro nové značky, které chtějí získat nějakou publicitu a IG jim může pomoci získat příznivce bez jakýchkoliv nákladů. „Instagram shoutouts“ jsou jednou z nejlepších cest, jak toho dosáhnout.
CO JE INSTAGRAM SHOUTOUT
„Shoutout“ je vlastně zmínka o tobě. Někdo zmíní tebe nebo tvou značku na svém IG, požádá své sledující, ať se podívají i na tvou stránku. Obvykle to udělá tak, že postuje obrázek tvého profilu, označí tvou značku. Případně také může zmínit některý z tvých produktů nebo obrázků a otagovat tě.
Můžeš jednoduše oslovit vhodné účty a zeptat se je na možnost vzájemné zmínky. Tento způsob přináší pozitiva oběma stranám.
JAK NAJÍT VHODNÉ SHOUTOUT STRÁNKY
NAJDI SI NA IG STRÁNKY, KTERÉ ZVEŘEJŇUJÍ PODOBNÝ OBSAH JAKO TY
Když se díváš po stránkách, které můžeš oslovit, vždy hledej stránky, které mají podobný obsah. Je to proto, že jejich publikum a sledující budou pravděpodobně cílovým publikem i pro tvé stránky.
Pokud budeš oslovovat další značky, pamatuj na to, že není dobré zkoušet oslovit libovolné stránky, které vůbec nesouvisí s tvým podnikáním ani zaměřením profilu. Například, pokud máš společnost, která se zabývá kosmetikou, můžeš těžit například z beauty bloggerů a influencerů. Pokud budeš chtít oslovovat například travel bloggery, může ti to pomoci získat širší publikum, ale je také pravděpodobné, že tyto lidi tvá značka zajímat nebude. Nebo pokud se rád věnuješ fitness, je zbytečné oslovovat hráče Playstation, ti asi tvá cílová skupina nebudou.
Několik způsobů, jak můžeš hledat stránky s podobným zaměřením:
- PŘI HLEDÁNÍ POUŽIJ HASHTAGY SPECIFICKÉ PRO TVOJE ODVĚTVÍ
Pokud hledáš účty s podobným zaměřením, jedna z nejlepších cest, jak hledat, je podívat se, kdo další používá podobné hashtagy jako ty. Jednoduché hashtag vyhledávání na IG ti ukáže seznam příspěvků, které používají stejný hashtag.
Například pokud máš podnik s jídlem v nějaké specifické oblasti, můžeš se podívat na hashtagy spojené s místním jídlem, abys našel lokální influencery nebo stránky o jídle. Pokud budeš mít třeba restauraci v Praze a chceš najít odpovídající místní stránky, můžeš psát hashtagy jako #restauracevpraze nebo #praguefood do vyhledávacího pole na IG. Instagram ti automaticky ukáže ty nejpopulárnější.
Když si tyto stránky otevřeš, abys našel ty vhodné pro svůj profil, tak získáš seznam postů, ve kterých byl zmíněný hashtag, který jsi vybral.
Pak zkontroluješ seznam příspěvků, dokud nenajdeš nějaký, který by ti vyhovoval. Například v případě hashtagů s Prahou můžeš najít například stránku @czech_please, kde najdeš pravidelné „shoutouts“ s místními restauracemi a je to tedy vhodná stránka právě pro tebe.
- HLEDEJ INFLUENCERY S PODOBNÝMI ZÁJMY, KTEŘÍ POUŽÍVAJÍ RŮZNÉ NÁSTROJE PRO INFLUENCERY
Tohle je trochu jednodušší cesta, jak najít influencery, kteří se zajímají o podobná témata či obory jako ty. Vše, co potřebuješ, je použít nástroje na vyhledávání influencerů jako BuzzStream nebo BuzzSumo. Zadáš nějaká vhodná klíčová slova, která se vztahují k tvému podnikání, zadáš vhodné filtry a získáš seznam influencerů.
VYBÍREJ STRÁNKY S PODOBNÝM POČTEM SLEDUJÍCÍCH JAKO MAJÍ TY TVÉ
Pokud hledáš stránky na vzájemnou možnost zmiňování, buď fér a vybírej převážně účty s podobným počtem sledujících jako máš ty. Pokud máš 500 sledujících a oslovíš stránky se 100 000 sledujících, nevyplatí se jim to. Přemýšlej tedy tak, aby benefit byl oboustranný.
JAK JE OSLOVIT?
ZAČNI S LAJKOVÁNÍM A KOMENTOVÁNÍM U PŘÍSPĚVKŮ STRÁNEK, SE KTERÝMI CHCEŠ SPOLUPRACOVAT
Než požádáš nějaké stránky na Instagramu o „shoutout“, je vždy lepší se nejprve dostat do jejich povědomí. Můžeš začít tak, že je začneš sledovat, zapojíš se, komentuješ jejich příspěvky a buduješ si s nimi vztah. Pokud už víš, že jsi se k nim dostal, pošli jim „shoutout“ žádost, je pak pravděpodobné, že ji přijmou.
OSLOV JE PŘÍMO
Další krok, jak oslovit stránky, je napsat jim zprávu nebo e-mail. Neptej se je na možnost „shoutout“ hned v prvním mailu, začni s nimi komunikovat a pak se s nimi poděl o svůj návrh.
Můžeš jim například pochválit jejich příspěvky, styl. Jakmile ti odpoví, můžeš požádat o „shoutout“ jako možnost obchodu. Ujisti se, že i pro druhou stranu bude výměna prospěšná.
Zde máš i příklad konverzace, jak můžeš nějakou značku oslovit.
Ty: Zdravím, hodně se mi líbí váš Instagram a je vidět, že si s ním opravdu dáte práci, máte skvělé příspěvky. Děláte skvělou práci.
Stránka: Zdravím, díky za ocenění.
Ty: Mám podobnou stránku jako vy. Proto si říkám, jestli by vás zajímalo vzájemně se propagovat pomocí „shoutout“. Máme podobné publikum, takže by to mohlo být pro nás oba výhodné. Zajímalo by vás to?
Stránka: To zní skvěle. Určitě zůstaneme v kontaktu a probereme to podrobněji.
Stejně postupuj i u e-mailů. Nejprve si je získej pomocí komplimentů a pochvaly jejich práce, poté navrhuj možnou spolupráci.
Tady máš příklad, jak by takový e-mail mohl vypadat.Zdravím ….,
jmenuji se…. a jsem ze společnosti/můj profil je…. Právě jsem viděla váš post (zde vlož odkaz) a udělal na mě dojem.
Obracím se na vás, protože mám stránku, která by se mohla líbit i vašim fanouškům. Je to …. s podobným obsahem jako váš příspěvek.
Chci se tedy zeptat, jestli by vás zajímala možnost vzájemného zmiňování, která by mohla být výhodná pro nás oba a k našim fanouškům by se tak dostalo i více zajímavých informací, které mají rádi.
Pokud by vás to zajímalo, prosím dejte mi vědět, kdy by vám vyhovovalo to probrat více.
Budu se těšit na spolupráci.
Děkuji,
Jméno a kontakt
Když zkusíš tento přístup, můžeš efektivně oslovit další stránky a získat takhle zdarma možnost vzájemných shoutouts od podobných stránek.
RŮZNÉ CESTY, JAK DOSTAT SHOUTOUT ZDARMA
SHOUTOUTS ZA SHOUTOUTS
Nejběžnější způsob, jak shoutout získat je, když dva podobné IG účty vzájemně zmíní toho druhého.
KDYŽ ZNAČKY ZMIŇUJÍ UŽIVATELE
Mnoho značek sdílí obsah svých uživatelů z jejich instagramů a označují lidi, jejichž obsah sdíleli. To je také skvělý způsob, jak shoutout získat.
Tohle může být užitečné hlavně pro lidi/stránky, kteří chtějí zvýšit počet svých sledujících. Například influencer, který píše o jídle, získá shoutout od IG stránky restaurace a tím i více sledujících. Nebo když travel influencer získá shoutout od sítě hotelů může takto zvýšit i počet svých sledujících.
Příkladem může být i značka fotoaparátů Canon. Jejich americká instagramová stránka je plná fotek, které lidi vyfotili pomocí fotoaparátů Canon. Oni sami vyzývají uživatele, aby pořídili fotku s jejich fotoaparátem a vložili s hashtagem #mycanonstory a ty nejlepší z nich vkládají na svůj Instagram.
Takto značka dává shouthouts fotografům díky tomu, že sdílí jejich příspěvky na IG. Toto pomáhá fotografům zvýšit jejich dosah a počet sledujících.
PÁR MYŠLENEK NA KONEC
Zmínky na Instagramu neboli shoutouts jsou jednoduchým a efektivním způsobem, jak zvýšit množství svých sledujících. Mohou ti pomoci získat publikum, které zajímá tvůj obsah a zvýšit engagement tvých stránek.
Teď už víš přesně, jak na to, tak hodně štěstí při cestě za novými fans.