Zadejte hledaný výraz...

Propouštění nemusí nutně znamenat úsporu

Foto: finance.cz/shutterstock

Krátkozraká úspora

Pandemie koronaviru vnesla do života firem ekonomickou nejistotu a bezprostřední pokles výkonnosti. Často je to pak vede k propouštění zaměstnanců. Výdaje na pracovní sílu jsou totiž mnohdy největším nákladem v rozpočtu firmy.

Podle odborníků může být rychlé propouštění a rušení pracovních míst krátkozrakou reakcí. V současnosti to sice může zlepšit ekonomické potíže, ve výsledku však může být dražší než udržení týmu.

Podle analýzy Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním vrcholových manažerů, nemusí propouštění znamenat žádaný efekt. Pokud totiž vezmeme v úvahu odstupné a další náklady spojené s propouštěním, například destabilizaci týmu, ohrožení vztahů s klienty apod., nemusí v delším horizontu dojít k úsporám.

Myslet do budoucna

Po vyplacení odstupného a dalších benefitů se konečný výnos obvykle projeví po 6 až 18 měsících v závislosti na druhu pozice. Krize přitom obvykle trvá také 12 až 18 měsíců a poté je třeba investovat do náboru nové pracovní síly. Josef Papp, šéf pražské kanceláře společnosti Stanton Chase tak varuje, že zbrklé propouštění může navíc firmu ochromit pro dobu, kdy krize skončí a bude potřeba ji rychle nastartovat.

Papp připomíná, že přesto je propouštění oblíbeným nástrojem managementu, který tím dosahuje lepších krátkodobých výsledků. Je to však na úrok dlouhodobé spokojenosti se službami, morálky a loajality zaměstnanců. Přeškolení pracovníka na nový typ práce je podle něj prokazatelně efektivnější metodou než jeho propuštění. To by mělo být až teprve krajním řešením.

Před rychlým propouštěním varují i další odborníci, zabývající se vztahem mezi pracovní silou a výkonností podniků. Wayne F. Cascio z Coloradské univerzity zdůrazňuje, že desítky let výzkumů prokázaly, že jiné strategie snížení nákladů fungují lépe. Fenomén propouštění studuje desítky let a hovoří i o odpovědné restrukturalizaci.

Studie Harvard Business School se zaměřila na data velké sítě maloobchodních projden. Prokázala, že dostatek zaměstnanců zvyšuje kvalitu plnění úkolů a také spokojenost zákazníků. Závěr z toho je tedy jednoznačný: obchody, které propustily část pracovníků, si nechtěně snížily zisk.

Dále čtěte:

Skryté bankroty budou narůstat

Expert WHO: virus tu možná bude napořád

Zdroj: novinky.cz; finance.cz


Vydáno
14. 5. 2020
Tagy