Evropský automobilový průmysl, který byl těžce zasažen dopady koronavirové krize, se pomalu zotavuje. Pokles prodeje nových aut v letních měsících zpomalil, od začátku roku se však prodej propadl o 32 procent na více než 6,12 milionu vozů. V samotném červenci počet registrací nových aut klesl o 5,7 procenta a v srpnu o 18,9 procenta.
Propad prodeje v červenci a srpnu výrazně zpomalil proti předchozím měsícům. Evropský automobilový sektor, který byl těžce zasažení koronavirovou krizí, se tak pomalu zotavuje. V březnu a květnu se prodej propadl o více než 50 procent a v dubnu dokonce o 76 procent. V červnu již propad zpomalil na 22 procent.
Prodej za osm měsíců klesl ve všech členských zemí EU. Nejvýraznější propad zaznamenalo Španělsko, konkrétně o 40,6 procenta. V Itálii se prodej snížil o 38,9 procenta a ve Francii o 32 procent. V největší evropské ekonomice, Německu, klesl prodej o 28,8 procenta.
V červenci však již sedm z 27 členských zemí zaznamenalo růst prodeje. V srpnu pak jedinou zemí, kde prodej rostl, byl Kypr.
Volkswagen nadále jedničkou na evropském trhu
Pozici jedničky na evropském trhu si nadále drží skupina Volkswagen, které za osm měsíců klesl prodej o 29,8 procenta na téměř 1,6 milionu vozů. Podíl na trhu jí za osm měsíců stoupl na 26,1 procenta.
Součástí Volkswagenu je i česká Škoda Auto, jejíž prodej se za leden až srpen snížil o 22,5 procenta a podíl na trhu v EU činil 5,8 procenta. Prodej od počátku roku klesl všem automobilkám.
Pokles o čtvrtinu za celý rok
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) odhadlo, že prodej aut v zemích EU letos klesne o rekordních 25 procent na 9,6 milionu. V tomto případě by šlo o největší pokles prodeje aut od roku 2013, kdy odvětví ukončilo šestiletý propad po finanční krizi. Loni se v unii prodalo 12,8 milionu osobních aut.
Dále čtěte:
České firmy jsou vůči ekologickým vozům zdrženlivé
EU chce do roku 2030 rapidně snížit emise skleníkových plynů
Zdroj: ČTK