Pokud jste získali nemovitost v roce 2020, měli byste do 1. dubna 2021 podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí. Ministerstvo financí přistoupilo k posunutí lhůty, původní byla 1. února. Splatnost daně z nemovitých věcí je standardně až do 1. června. A vzhledem k tomu, že daň z nabytí nemovitých věcí byla v loňském roce zrušena, nemusíte k ní už podávat daňové přiznání.
Posunutím termínu z 1. února na 1. dubna chce resort omezit osobní návštěvy finančních úřadů i provozoven poštovních služeb. Podle ministryně financí Aleny Schillerové je odložení této povinnost o dva měsíce vzhledem k situaci s koronavirem nezbytné. „A v době pokračujícího šíření koronaviru je určitě správné, aby lidé kvůli těmto daním na úřad nemuseli. Tím spíše, že povinnost zaplatit daň z nemovitých věcí je až do 1. června,“ vysvětluje.
Kdo podává daňové přiznání k dani z nemovitých věcí za rok 2021
Do 1. dubna 2021 musíte podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí za rok 2021, pokud jste v roce 2020 získali nemovitost nebo pokud u vaší nemovitosti došlo ke změně okolností podstatných pro stanovení daně. V tomto případě jde například ke změně výměry nebo druhu pozemku, změně v užívání stavby, k nástavbě o další nadzemní podlaží nebo zvětšení půdorysu zdanitelné stavby přistavěním.
Změny, ke kterým dojde v průběhu roku 2021, se zohlední v daňovém přiznání k dani z nemovitých věcí za rok 2022.
V dalších letech již daňové přiznání nepodáváte, jedině že by došlo k novým skutečnostem týkajícím se nemovitosti (viz. uvedeno výše).
Kdy je daň z nemovitých věcí splatná?
Daň z nemovitých věcí do 5 tisíc korun je splatná do 31. května 2021. Daň z nemovitých věcí nad 5 tisíc korun je splatná do 31. srpna a do 30. listopadu u poplatníků, kteří provozují zemědělskou výrobu a chov ryb.
Jak přiznání podat?
Pokud máte datovou schránku, můžete daňové přiznání vyplnit a odeslat elektronicky na portálu Daňové správy. Samotné odeslání daňového přiznání proběhne přes portál daňové správy, vaše identita je ověřena prostřednictvím přihlášení do vaší datové schránky.
Elektronicky vyplněné daňové přiznání můžete vždy uložit na svém počítači, vytisknout a odeslat poštou. Můžete ho odeslat i online, přestože datovku ani elektronický podpis zřízený nemáte.
V takovém případě je nutné do pěti dnů doručit na finanční úřad potvrzení o online odeslání. Aplikace daňového portálu vám ho nabídne po elektronickém odeslání přiznání. Vytiskněte ho, podepište a odešlete poštou. Podpisem stvrzujete, že daňové přiznání podané bez elektronického podpisu obsahuje správné informace. Je to však zbytečný administrativní krok navíc a hodí se vám například, když nestíháte odeslat daňové přiznání poštou v zákonném termínu.
Pokud preferujete vyplnit daňového přiznání ručně, můžete si stáhnout formulář na stránkách Finanční správy a vyplnit ho ručně. Vyplněné daňové přiznání odešlete poštou na místně příslušný finanční úřad.