V důsledku koronavirové krize klesla poptávka rejdařským firmám. Zahraniční odběratelé ruší kvůli pandemii objednávky, což dostává dopravce do velkých problémů.
Podle odborníka ze společnosti Geis Davida Knoblocha může pokles poptávky způsobit rejdařským firmám velké ztráty až 23 miliard dolarů. Největší přepravní společnosti však doufají v lepší scénář. Věří, že objem dodávek klesne maximálně o 10 procent.
Výpadek
Knobloch vysvětluje ze začátkem dubna došlo v reakci na poptávku ke zrušení 212 servisů na třech hlavních dopravních směrech z Číny. Způsobil to výpadek až tří milionů TEU (přepravní kontejner, standardizovaná přepravní jednotka) během týdne. Projevuje se to také na nedostatku kapacity pro export v opačných směrech. Na trase z Asie do severní Evropy klesly rezervace lodní kapacity až o 50 procent.
Současná situace zapříčinila největší omezení námořní kapacity. Přepravci hledají úspory, aby přečkali tuto obtížnou dobu a neopakoval se scénář z roku 2016, kdy poprvé v novodobých dějinách zkrachoval korejský rejdař Hanjin Shipping.
Loďari tak upřednostňují lépe placené obchody. Vybírají si, pro jaké zboží uvolní k dispozici prázdné kontejnery v exportním směru ze severní Evropy do Asie. Zasílatelé se tak snaží maximalizovat využití objednaných importních přeprav na cestě pro jejich další export.
Náklady na údržbu
Někteří podle Knoblocha zakotvují nevyužité lodě v Singapuru nebo Malajsii stejně jako letečtí dopravci parkují letadla na letištích. Konec nákladů to ale neznamená. Stejně jako letadla potřebují i lodě aktivní údržbu.
Obchodníci, kteří už nemohou zrušit objednávku zboží, hledají co nejpomalejší servis. Dopravci i z toho důvodu začali měnit trasy přes Mys Dobré naděje. Cesta je sice delší, a to o 3 500 námořních mil a deset dní, podle Knoblocha to však stále vyjde o 300 tisíc dolarů levněji kvůli rekordně laciné ropě.
Současná situace není pro dopravce vůbec optimistická. Malé a finančně slabé firmy se dostávají do problémů. Nejobtížnější situace by měla podle odborníků nastat během letníšního druhého čtvrtletí. Se záchranou tohoto sektorů již začaly některé státy například Jižní Korea, která uvolnila jednu miliardu dolarů na podporu lodních společností.
Úprava dopravních letadel na nákladní
Problémy s pandemií se prohlubují i u leteckých společností. Většina letadel je stále uzemněná, i když některé letecké spolešnosti reagují na situaci upravením dopravních letadel na nákladní. Některé linky se již pozvolna otevírají, podle Knoblocha však stále není dostatek kapacit pro náklad za rozumnou cenu. Cena letecké přepravy za jeden kilogram zboží astronomicky roste. V posledních dnech v importním směru z Číny do Evropy překonala hranici 13 dolarů.
Upřednostňovány jsou také vládní zakázky, u kterých se platí 12 tisíc dolarů za deset tun nákladu. Tato hmotnost je minimálním objemem přepravy. Největší zájem je stále o dopravu zdravotnického materiálu.
Dále čtěte:
Oživení ekonomiky ve tvaru V nebo W?
Zdroj: Seznam Zprávy, investing.com