Podle údajů Českého statistického úřadu se podíl Čechů nakupujících na internetu letos meziročně zvýšil z 39 procent na 54 procent. Podle průzkumu mělo internet letos 82 procent domácností a počítač nebo tablet 79 procent. Před pěti lety byly oba tyto údaje shodně na 73 procentech. Chytrou televizi využívá 34 procent domácností.
K výraznému nárůstu nákupu přes internet přispěla první vlna koronaviru, kdy byla zavřená velká část obchodů. Předseda ČSÚ Marek Rojíček uvedl, že potraviny si během tří jarních měsíců nakoupilo třináct procent osob. Stejný podíl si přes internet objednal jídlo z restaurací či fastfoodů. Oblečení a obuv nakoupilo online 30 procent osob – šlo tak o nejčastěji nakupovanou položku jako v předchozích letech.
Češi letos více sledovali pořady na webu televizních stanic. Vzrostl i počet osob, které sledují videa na YouTube či podobných stránkách, které slouží ke sdílení videí.
Největší meziroční nárůst podle Evy Myškové Skarlandtové z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ zaznamenalo sledování placených pořadů. Až 10,5 procenta osob letos uvedlo, že si zaplatilo sledování filmů či seriálů, zatímco loni na jaře šlo o tři procenta.
Chytrou televizi využívá již třetina domácností. Za poslední čtyři roky tak došlo k trojnásobném nárůstu jejího používání. Chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, používá v Česku 32 procent osob a chytré reproduktory 18 procent osob. Ovládání vybavení domácností přes internet, mezi něž patří hlavně chytrá topení či světla, chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení, používá 8,5 procenta domácností.
Přestože čtyři pětiny domácností mají PC a internet, sedm procent školou povinných dětí bydlí v rodinách, kde nemají žádný stolní nebo přenosný počítač. Dvě procenta žáků ve věku šest až 15 let pak žije v domácnostech bez přístupu k internetu.
Dále čtěte:
Letošní nezájem o nákup luxusního zboží vymazal více než šest let růstu
Důvěra v českou ekonomiku v listopadu klesla nejvíce u podnikatelů ve službách
Zdroj: ČSÚ; ČTK