V souvislosti s koronavirovou krizí vznikla řada škod, od případné hospitalizace, ztráty výdělku či společenského uplatnění, po úmrtí a s tím případný nárok pozůstalých na pojistné plnění v rámci životního pojištění.
V důsledku vzniklých škod souvisejících s koronavirovou pandemí se již pojišťovnám ozvali někteří klienti. Jedná se většinou o žádosti o vyplácení peněz z cestovního nebo životního pojištění.
Milan Káňa, mluvčí Kooperativy, uvedl, především uhradili větišnu hlášených pojistných událostí v oblasti stornopoplatků u cestovního pojištění. V rámci životního pojištění pak ukončili několik škod souvisejících s hospitalizací klientů. Celkem se pojišťovně ozvalo necelých 1200 lidí.
V jiných pojišťovnách jsou však hlášené škody související s koronavirem prozatím výjimkou, většinou se jedná o jednotky pojistných hlášení. Mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata uvedl, že aktuálně evidují jednu zlikvidovanou škodu z oblasti cestovního pojištění.
Podle Evy Svobodové, mluvčí pojišťovny Uniqua, jsou neschopenky v této souvislosti dlouhé, proto je brzy na to dělat závěry ze statistik. Očekává se, že škod začne přibývat koncem tohoto měsíce a později. V případě životního pojištění se o případné pojistné události dozví například u hospitalizace až po vyléčení, když má klient doklady od lékaře, jejichž kopie pak předá pojišťovně.
Vyplácení záloh
Některé pojišťovny posílají i zálohy na budoucí plnění. Vyplácet peníze až po úplném došetření pojistné události totiž může trvat déle než obvykle. V důsledku současného přetížení a nouzového režimu lékaři mají pojišťovny ztížený přístup ke zdravotnické dokumentaci.
Pojistná událost v souvislosti s koronavirem může nastat z různých připojištění sjednávaných v rámci životního pojištění. Jde například o pojištění pracovní neschopnosti, hospitalizace, ošetřování dítěte a pojištění pro případ smrti. Nedá se totiž vyloučit, že by v souvislosti s průběhem nemoci covid-19 nemohly vzniknout případné komplikace. Zejména u osob se srdečním onemocněním by horší průběh nemoci mohl vyústit v operaci srdce, pokles jeho výkonnosti a v nejhorším případě i způsobit invaliditu.
Peníze za karanténu
Plnění škod souvisejících s koronavirem záleží na tom, kde je člověk pojištěný a co má s pojišťovnou sjednáno. Rozhodující je také, zda byl člověk opravdu nemocný nebo třeba jen v karanténě. Kupříkladu u pojištění pracovní neschopnosti v Allianz nemá klient na peníze nárok, pokud byl v karanténě a nebyla mu diagnostikována žádná nemoc. Samotná karanténa tak pro některé pojišťovny není pojistnou událostí. Káňa uvedl, že v případě kooperativy dochází k plnění i v případě, že zaměstnanec čerpá nemocenskou z důvodu karantény.
Výluky
Rovněž je třeba si pohlídat pojistné podmínky v konkrétní smlouvě. V nich totiž mohou být uvedené výluky – v souvislosti například s pandemií, vládními nařízeními apod. V případě těchto výluk, pak pojišťovna peníze nevyplácí. Pojistné výluky se uplatí například u cestovního pojištění, u léčebných výloh souvisejících s pandemií či epidemií.
Některé pojišťovny však udělali výjimky ve snaze vyjít klientům vstříc. Kooperativa například hradí případné náklady léčení onemocnění covid-19 v zahraničí z pojištění léčebných výloh v rozsahu sjednaného pojištění po datu vyhlášení pandemie. Platí to však pokud klienti odcestovali do země, která v době odjezdu nebyla označena jako oblast se zvýšeným bezpečnostním rizikem. Musí také prokázat, že neměli možnosti, jak se ze zahraničí neprodleně vrátit nebo do zahraničí vycestovali v souvislosti s prací.
Zdroj: Seznam Zprávy