Většina komponentů elektrických aut je stejná jako u konvenčních aut. Jednu věc však mají rozdílnou – lithium-iontové baterie. Ty jsou u elektrických aut větší a těžší než baterie používané v běžných vozech a skládají se z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků. Současně s růstem odvětví elektromobility je tak podle odborníků nutné řešit i recyklační odvětví.
Tempo růstu v tomto odvětví je podle Paula Andersona z Birminghamské univerzity zcela bezprecedentní. Elektrická auta mohou být během svého provozu uhlíkově neutrální, Anderson však poukazuje na to, že je třeba řešit, co se s nimi (a jejich bateriemi) stane, až jejich životnost skončí.
Anderson rovněž upozorňuje na to, že je v současnosti obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik proces lithium iontových baterií se recykluje. Hodnota, kterou však jednotlivé země uvádějí, se nepohybuje výše než pět procent. V některých částech světa jde o ještě menší hodnoty.
Evropská unie nedávno navrhovala, aby dodavatelé elektrických vozů zodpovídali za to, že se jejich produkty na konci životnosti neocitnou jen tak na skládce.
Některé automobilky se však tento problém rozhodli řešit. Například Nissan využívá staré baterie svých vozů Leaf v automaticky řízených vozidel, které dodávají součástky zaměstnancům v jeho továrnách. Volkswagen činí podobné kroky a v německém Salzgitteru navíc otevřel svoji první recyklační továrnu. V počáteční fázi chce zrecyklovat až 3 600 baterií ročně.
Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektromobily, zatím však jde jen o několik stovek ročně. V této věci spolupracuje s francouzskou společností Veolia, která zpracovává odpady, a belgickou chemickou firmou Solvay. Podle vyjádření společnosti nejde pouze o recyklaci baterií Renaultu, ale všech baterií a rovněž i odpadu z výroby v továrnách na baterie.
Zlepšit proces recyklace
Recyklací baterií se věnuje i několik vědeckých institucí, které ji chtějí co nejvíce zoptimalizovat a zefektivnit např. lepším řešením jejího procesu. V současnosti se totiž velká část recykluje na jednolitou hmotu, kterou tvoří směs lithia, manganu, kobaltu a niklu. Pro získání jednotlivých materiálů je však potřeba další náročné zpracování. Ruční demontáž pak představuje efektivní řešení v této oblasti, ale přináší další problémy např. v otázkách zdraví, bezpečnosti a ochrany životního prostředí. Jednotlivé články baterie totiž obsahují nebezpečné materiály a při jejich nesprávné demontáži mohou i explodovat.
Dále čtěte:
Renault v rámci nové strategie bezpečnosti omezí maximální rychlost
Podíl hybridních aut na trhu v EU dosáhl 18,4 procenta
Zdroj: BBC; CNN