Ve studii o stavu herního průmyslu, kterou zveřejnila Asociace českých herních vývojářů, bylo uvedeno, že obrat českých počítačových herních společností dosáhl loni 4,5 miliardy korun. Jedná se tak meziročně o nárůst o pětinu. Letošní údaje byly sbírány od února do dubna. Mohou tak být nakonec ještě větší, protože prodeji počítačových her se podle předsedy asociace Pavla Baráka díky koronavirové epidemii dařilo. V ČR je 110 firem, které vyvíjejí hry, podle asociace tato výroba násobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce.
67 procent společností v ČR vyvíjí hry pro konzole a PC, na mobilní trh se pak soustředí menší polovina. Naprostá většina zákazníků je ze zahraničí, zejména z USA, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny. Více než polovina vývojářských studií sídlí v Praze, 23 procent pak v Brně, následují pak Ostrava s pěti procenty a Olomouc se třemi procenty.
Díky hernímu průmysl je v ČR 1750 pracovních míst. Z toho více než pětina jsou programátoři, 19 procent grafici. Ročně se otevře zhruba 300 nových pracovních příležitostí. Podle asociace 60 procent firem uvádí, že jim zaměstnanci chybí.
Téměř v 75 procentech studií pracuje méně než deset lidí, pětina je pak do 50 zaměstnanců, šest procent firem má mezi 50 a 250 pracovníky a jedno procento má nad 250 zaměstnanců. V posledním případě jde o firmu Bohemia Interactive. Většina studií má alespoň pětiletou historii.
Koronavirová epidemie pomohla podle Baráka již prodávaným hrám. Celosvětově šlo o růst o 20 až 30 procent. Podle Martina Frývaldského ze společnosti Warhorse však bylo problematické uvádět na trh nové hry. Výzvou podle něj bylo i fungování herních studií.
Zhruba pětina studií má investora, podle Baráka však chybí investiční podhoubí. Lidé bez zkušeností s herním průmyslem se tak obávají tento obor finančně podpořit. Dodal také, že se vedou jednání o podpoře ze strany Státního fondu kinematografie.
Dále čtěte:
Apple bude do svých počítačů montovat vlastní čipy
Koronavirová pandemie: Kde čísla stále narůstají?
Zdroj: ČTK; novinky.cz