Zadejte hledaný výraz...

Obchodní firmy ze střední Evropy vidí v krizi šanci

V době, kdy pandemie koronaviru ničí pracovní místa a vyprazdňuje kanceláře po celém světě, se středoevropské firmy v novém podnikatelském prostředí snaží využít příležitosti. O Prahy a Varšavy až po Bukurešť poskytují na dálku levnější služby nadnárodním společnostem. Jedná se o outsorcingové nebo offshorové služby, tedy odjinud, než kde působí jejich odběratel.

Jedná se tak například o vývoj softwaru, účetnictví či výzkum a vývoj pro velké evropské a americké zákazníky. Od globálního trendu se tyto firmy rozlišují tím, že rozšiřují podnikání a najímají další zaměstnance.

Roman Pavlousek, který v Brně provozuje finanční servisní středisko pro globální průmyslovou společnost Atlas Copco, říká, že se sem během krize přesouvá více podnikatelských aktivit.

Nábor pracovníků i během krize

Průzkum české pobočky organizace Association of Business Service Leaders (ABSL), sdružující poskytovatele sdílených podnikových služeb, tuto skutečnost potvrdil. Více než 90 procent takovýchto společností působících v Česku pokračovalo během pandemie v náboru nových pracovníků a 12 procent z nich získalo zakázky z asijsko-tichomořského regionu.

Servisní střediska v Asii sice mohou nabídnout nižší náklady, ale střední a východní Evropa vítězí v případě geografické a časové blízkosti. Severní Americe také nabízí i spoustu jazykově vybavených pracovníků.

Region tak získal řadu velkých zákazníků, od BlueLink International ze skupiny Air France-KLM po těžební společnost Exxon Mobil. Pochlubit se také může zkušenostmi z automatizace, robotiky a umělé inteligence. Právě toto jsou oblasti, do kterých se tvůrci firemních rozhodnutí snaží stále více proniknout.

V Polsku firmy poskytující obchodní služby také pokračují v náboru nových zaměstnanců. Podle ředitelky střediska Citibank Europe v Polsku Iwony Dudzińské krize nezpomalila další růst. Uvedla, že měsíčně najímají kolem stovky lidí a nábor vedou na internetu.

Přínos pro tento sektor

Sektor obchodních služeb vyrostl před 25 lety z téměř ničeho a stalo se z něj rychle rostoucí odvětví. Ve střední a východní Evropě v něm pracuje téměř 750 000 lidí. Romek Lubaczewski ze společnosti PwC řekl, že tato krize ukázala, že na dálku se dá udělat více věcí. Ve středně až dlouhodobém časovém horizontu to bude pro tento region velkým přínosem.

Pandemie koronaviru s více než čtyřmi miliony nakažených zdevastovala ekonomické aktivity po celém světě. Podle české zprávy ABSL však spousta místních společností vidí nové příležitosti, které vyplývají ze současné krize. Zákazníci se totiž přizpůsobují, snižují náklady a hledají nové způsoby podnikání.

Sektor obchodních služeb se v tomto regionu dokázal lépe přizpůsobit opatřením proti šíření koronaviru v jednotlivých státech než většina průmyslových odvětví po celém světě. Například v Polsku byly z tohoto odvětví vzhledem k povaze práce schopny pracovat z domova až dvě třetiny pracovníků. Podle ABSL se firmy budou snažit nechat pracovat mnoho pracovníků i v době skončení krize.

Někteří odborníci předpokládají, že vzhledem k očekávané digitalizaci a menšímu důrazu na osobní kontakt bude mít střední Evropa jako středisko sdílených služeb další výhodu v nabídce podnikům po celém světě.

Dále čtěte:

Propouštění nemusí nutně znamenat úsporu

Levitt: Zavedení plošných restrikcí byla chyba

Zdroj: ČTK, Patria.cz


Vydáno
14. 5. 2020
Tagy