Česká e-commerce je jedna z nejrozvinutějších na světě. O to paradoxnější je, jak málo je zde fintechových služeb, které by dokázaly dodávat celému procesu novou přidanou hodnotu pro běžného zákazníka. Tento deficit tu tak dohání MALL Pay, který má vlastně velice jednoduchý cíl – udělat placení v online i offline světě co nejjednodušší a nejpohodlnější.
Náš magazín Webtrh vám přináší rozhovor s panem Janem Bruderem, obchodním ředitelem společnosti MALL Pay.
Tuto otázku si asi položí každý, kdo uvidí váš název, proto se zeptám, co máte společného s „tím velkým e-shopem“?
Přímo s e-shopem překvapivě málo. S globální skupinou MALL Group, kam patří nejen MALL.cz, ale i celá řada dalších e-shopů a služeb jako Vivantis.cz, MALL.tv nebo Košík.cz hodně.
Jedním z cílů MALL Group je vytvořit komplexní ekosystém služeb a infrastruktury pro online prodej v podstatě jakéhokoli zboží kteréhokoli obchodníka. Ostatně již dnes přes marketplace MALL Partner generuje MALL.cz čtvrtinu objednávek. Do tohoto ekosystému tak kromě prodejní a logistické platformy musí patřit také platforma platební. A to je právě role MALL Pay, fintechu, který rozvíjíme ve spolupráci s ČSOB, která je zároveň polovičním vlastníkem.
Zároveň se učíme od těch nejlepších – švédské Klarny. A právě takovou středoevropskou Klarnou bychom se chtěli v budoucnu stát.
Podle čeho by lidé měli vybírat platební metodu pro svůj e-shop? Jaká jsou nejdůležitější kritéria, podle kterých by se měli řídit?
Ihned v úvodu je třeba říci, že nevhodně zvolené platební metody jsou jedním z důvodů, proč 61 procent uživatelů opouští svůj košík. Jejich role je tedy obrovská. Přitom zvolit odpovídající mix, který by vyhovoval cílové skupině, není zas tak složité a je s podivem, jak málo obchodníků si to uvědomuje.
E-shop by měl zhodnotit především dvě kritéria. První je zákaznická zkušenost a druhé finanční náročnost takové metody. V některých případech se mohou tato dvě kritéria na první pohled vylučovat – existují platební metody, které jsou zákaznicky oblíbené, ale pro e-shop finanční pastí – například dobírka, je tedy jasné, že se jich i přes zjevné nevýhody nechtějí jen tak vzdát. Pokud však dobírku metodu prozkoumáme podrobněji, zjistíme, že odpovídající zákaznickou zkušenost zařídí i výrazně výhodnější alternativy.
Ostatně to je důvodem, proč stále více e-shopů zavádí odloženou platbu. Pro zákaznickou zkušenost je klíčové pohodlí, jednoduchost celého procesu a také pocit bezpečí – nejen ve smyslu případného zneužití platebních údajů, ale také záruk, že zboží bude zaplaceno, až když bude v pořádku přijato. E-shop přitom dostane peníze okamžitě po objednání.
Co MALL Pay tedy nabízí?
Zásadním způsobem zjednodušujeme online i offline platby. Každý si u nás může založit některý z MALL Pay účtů, ať už zdarma anebo za měsíční poplatek. V rámci účtů zdarma nabízíme možnosti odložit si zaplacení za nakoupené zboží nebo služby na 14, respektive 50 dní podle typu účtu. Pokud si chce někdo MALL Pay pouze vyzkoušet, nemusí procházet ani pokročilým prověřením, základní účet s limitem do 5 000 na nákupy si může založit každý. Zdarma je pak účet s limitem 50 000 na nákupy, tady však již vyžadujeme ověření uživatele.
Hlavním produktem jsou účty s vlastní platební kartou MALL Pay, které kromě možnosti odložit veškeré realizované platby v online i offline umožňují čerpat další benefity – například dopravu na výdejny zdarma. Platební karta MALL Pay tedy slouží jako kreditní karta, není však potřeba vázat ji na konkrétní účet. Veškeré hospodaření pak zákazník přehledně spravuje v klientské zóně, kde také za nákupy v termínu platí, a to libovolnou platební metodou, od online úhrady kartou po převod na účet.
Jsme tedy pro každého, kdo chce mít výdaje bezpečně pod kontrolou, nechce se vázat na to, jestli mu již přišla výplata nebo ještě ne a má rád jednoduché nakupování bez nutnosti opisování údajů z platební karty.
Jaké výhody odložená platba nabízí oproti jiným možnostem platby pro e-shop?
V první řadě se jedná o platební metodu, která patří k těm nejlevnějším, zvláště když přihlédneme ke všem benefitům. Její implementace je jednoduchá a odložená platba pro e-shop je tak v podstatě bez rizika, protože celý platební proces garantuje MALL Pay.
Platební metoda MALL Pay má v případě prvozákazníků výrazně vyšší šance dokončení nákupu, u stávajících zákazníků pak roste frekvence nákupů. Tím, že pracuje s vlastní zákaznickou komunitou, má zároveň šanci přivést celé nové zákaznické skupiny.
To je důležité nejen pro velké e-shopy, ale i ty malé, které často bojují s omezenými rozpočty na marketing, špatnou znalostí a díky obezřetnosti nových zákazníků se musí výrazně více snažit, aby u nich byl nákup dokončen.
Z průzkumů víme, že platební proces zákazníci považují za zásadní bariéru, která jim do chuti nakupovat najednou vnese úplně jiný druh emoce. Platba MALL Pay umožňuje tenhle proces přeskočit a posunout na chvíli, kdy se zákazníci věnují běžné denní agendě – třeba právě placení účtů. Navíc veškeré nákupy mohou zaplatit najednou.
Proč by zákazník měl tuto možnost využít?
Pro zákazníka to znamená jednu z nejpohodlnějších a zároveň nejbezpečnějších cest, jak platit. Pro nakupování po internetu navíc nemusí vlastnit platební kartu nebo používat údaje z ní, při platbě prostě využije platební tlačítko MALL Pay a za zboží zaplatí až později v klidu. Odložení platby je zdarma, neboť za platební metodu platí obchodník. Za nekolikatýdenní vyúčtování pak můžete zaplatit najednou – není tedy třeba platit každou drobnou útratu zvlášť.
Velkou výhodou je samozřejmě skutečnost, že není třeba úzkostlivě hlídat cash-flow. Celá řada domácností má provozní účet, kam jim chodí drobnější částky a úspory mají například na účtu s termínovanými vklady. Často čekají na výplatu nebo mateřskou, aby mohli nakupovat co potřebují. S odloženou platbou tyto starosti odpadají. Mohou tak kupovat zboží kdykoli a zaplatit až poté, co jim očekávané peníze dorazí a nemusí kvůli tomu platit penále za výběr ze spořícího účtu.
Díky rychlosti platby MALL Pay navíc nikomu neuteče výhodná akce. MALL Pay navíc neslouží pouze k nákupu zboží, ale i služeb. Třeba v případě lístků na vlak tak můžete nakupovat ve chvíli, kdy jsou nejlevnější a platit až poté, co cestu absolvujete.
Myslíte, že tyto jiné způsoby platby v budoucnu zcela vytlačí dobírku?
Dobírka v současnosti paradoxně nepřežívá jen kvůli zákaznickým potřebám. Ty totiž dokáží nahradit výrazně lepší alternativy. Spíše jí nahrává neflexibilita některých provozovatelů, kteří inovují svůj mix platebních metod velice pomalu. Jinými slovy – míra rozšíření dobírky je jakýmsi lakmusovým papírkem, nakolik se e-commerce posouvá kupředu.
Koronavirová krize však jasně ukázala, že stačí dostatečně silný impuls a celý proces transformace se může urychlit. Dnes už máme v portfoliu celou řadu prodejců, kteří dobírku úspěšně nahradili právě platbou MALL Pay. Jak již bylo řečeno, je to výrazně výhodnější jak pro obchod, tak zákazníka. A čísla ze světa ukazují, že odložené platby jsou budoucností e-commerce v podstatě po celém světě.
Jak MALL Pay funguje?
Při registraci si zákazník vybere, jaký účet mu vyhovuje nejvíce – pokud chce službu jen zkusit a nechce procházet žádným ověřovacím procesem, může zvolit účet “Na Zkoušku”. Pokud chce využívat odloženou platbu naplno, může si vybrat účet Start, Plus nebo Komplet. Ty už vyžadují základní prověření zájemce, odměnou za to je však limit na nákupy do výše 50 000 korun. Účty Plus a Komplet jsou pak napárované i na vlastní platební kartu MALL Pay.
Pokud obchodník platbu MALL Pay nabízí, stačí ji při nákupu vybrat mezi ostatními platebními metodami. Zboží je v tu chvíli uhrazeno a objednávka dokončena, zákazník však zatím nic platit nemusí. Informace o nákupu se mu pouze přidala do jeho klientské zóny, která spravuje všechny realizované objednávky a hlídá dobu splatnosti.
Stejným způsobem funguje platba kartou – každá transakce se přesune do klientské zóny, kde čeká na své následné uhrazení.
Pokud se přiblíží doba splatnosti, informujeme uživatele všemi dostupnými způsoby, aby platbu nepromeškal – push-notifikací v aplikaci, emaily nebo SMS zprávami, pokud je objednávka po splatnosti, zákazníkovi pro jistotu zavoláme. Žádný průšvih se nestane ani v případě, kdy se platba pár dnů opozdí. Podle typu účtu je možné ji celou anebo alespoň její část dále odložit.
V klientské zóně je zároveň možné sbírat odměny za nákupy a proměnit je na slevy za zboží, prodlouženou záruku nebo například dopravu zdarma.
Jak probíhá implementace MALL Pay do e-shopu?
E-shop má několik možností. Buď si nechá řešení implementovat na míru skrze přímé napojení na API MALL Pay a nebo využije některý z doplňků dostupných např. pro Shoptet, FastCentrik, JZShop a open source platformy jako WordPress, Prestashop, Magento a další. První varianta je robustnější a trvá většinou poměrně dlouho s tím, že ale nabízí absolutně plnou funkcionalitu druhá je pak otázkou několika málo hodin. E-shopům, které využívají některé z majoritních platforem nabízíme dokonce takzvaný turboonboarding – možnost zprovoznit odloženou platbu za zhruba 120 minut. Zvládneme to totiž plně digitálně včetně podpisu smlouvy.
Existuje ještě jedna alternativa. Pokud e-shop nebo online služba využívají platební bránu ČSOB, může si odloženou platbu aktivovat v jejím rámci. Platební bránu ČSOB přitom v Česku vlastní většina online obchodníků – jen za rok 2019 proběhlo přes její platební brány cca 36,8 milionů e-commerce transakcí v celkové hodnotě 32,4 miliard Kč.
Jaké další služby nabízíte?
V rámci platby MALL Pay nabízíme e-shopům možnost aktivace pro zákazníky další doplňkové produkty – prodloužení záruky a pojištění proti rozbití nebo krádeži. Pro celou řadu menších e-shopů je poměrně složité tyto produkty zákazníkům nabídnout, od nás je budou mít za skvělých podmínek.
Obrovskou výhodou je, že nabídku aktivujeme během chvíle pomocí API, e-shop nepotřebuje licenci od ČNB ani minimální obrat k tomu, aby se s ním pojišťovna vůbec začala bavit, nemusí řešit žádné velké papírování, listování produktů pro pojištění k nám, atp. Vše je pro e-shop na straně MALL Pay připraveno.
Vzhledem k tomu, že u velkých prodejců je podobná nabídka standardem a podle našich analýz ji zákazníci stále více vyžadují, umožňujeme i malým a středním hráčům získat velice zásadní konkurenční výhodu.
Chystáte něco dalšího do budoucna?
Rozhodně budeme celý platební ekosystém dále rozvíjet. Jak jsem již zmínil, v případě MALL Pay je odložená platba pouze jedním z pilířů. Naší vizí je připravit kompletní platební nástroj pro běžného Čecha, který nakupování zjednodušuje, zpříjemňuje a přináší celou řadu benefitů, které samotný e-shop běžnému zákazníkovi nenabízí. Jinými slovy chceme, aby při nakupování s MALL Pay byl zákazník v každém e-shopu obsloužen, jako by byl držitelem jeho VIP karty.
Jaký očekáváte vývoj české e-commerce v následujících letech? Mohli by globální hráči v této oblasti porazit české e-shopy?
Záleží na tom, jak se zachovají majitelé středních a velkých e-shopů, pro které to hrozba jednoznačně je. Koronavirus může vstup velkých hráčů paradoxně spíše urychlit. A to díky vyšší chuti lidí kupovat online, která zvyšuje jejich šance na úspěch, ale také oslabení těch hráčů, kteří se nedokázali modernizovat.
Jenže i tady se nakonec spíše ukazuje, že česká e-commerce má patřičné zkušenosti a sebevědomí – alespoň u těch provozovatelů, kteří se chtějí posouvat. Například schopnost MALL.cz onboardovat partnera do své marketplace platformy do 24 hodin je služba světových parametrů.
Současné dění je tedy víc než co jiného důležitý benchmark, který jasně ukáže, jakým směrem se bude česká e-commerce vyvíjet. A zatím si rozhodně myslím, že České e-shopy dokážou i globálním gigantům s násobně vyššími rozpočty zdatně konkurovat.