Generální ředitel společnosti New Constructs David Trainer označil Teslu za nejnebezpečnější akcii na Wall Street. Tvrdí, že fundamenty nepodporují tak vysokou cenu a ohodnocení.
„Jakýkoli nejlepší scénář Tesly – ať už bude vyrábět 30 milionů automobilů v průběhu následujících 10 let, nebo se bude věnovat pojištění a bude mít stejně vysoké marže jako Toyota, nebo to bude nejefektivnější automobilka všech dob – i kdybyste věřili tomu všemu, cena akcií už zahrnuje tento profit a bude ještě víc růst.“ uvedl David Trainer pro CNBC.
Tesla se nyní obchoduje za 159násobek očekávaných zisků. Stávající ohodnocení na již zmíněném 159násobku by odpovídalo očekávání, že automobilce bude v roce 2030 patřit 40-110% trhu elektromobilů, což se jeví v obou případech jako nereálné. Při současné průměrné prodejní ceně automobilu, 57 tisíc dolarů, a za předpokládaného prodeje 10,9 milionu automobilů do roku 2030, to znamená 42procentní podíl na trhu, říká Trainer.
„Myslíme si, že toto je velký, skutečně velký, jeden z největších domečků z karet, který se chystá zhroutit.“ uvedl Trainer.
Kritika rozštěpení akcií
Nedávné rozdělení akcií Tesly by se podle něj mohlo ukázat jako nebezpečné pro nové investory.
„Rozdělení akcií není důležité pro hodnotu. Nemění velikost, jen ji rozdělují na další kousky. Upřímně, rozdělení akcií vnímám jako způsob, jak nalákat nic netušící a méně sofistikované obchodníky, aby se pokusili této akcie nakoupit, ale nemá to nic společného se skutečnou strategií.“ uvedl.
Společnost Tesla 31. sprna rozdělila své akcie v rámci tzv. „stock split“ v poměru 5 ku 1. Cena vzrostla v průběhu obchodování o 12 procent, ale minulý týden ztratila více než pět procent, když největší akcionář Ballie Gifford upravil svůj podíl.
Akcie se též dostaly do širšího výprodeje. Realističtější ocenění by podle Trainera bylo o dost nižší než jsou současné úrovně. Předpokládá, že by šlo tak o desetinu toho, co v současnosti, s ohledem na rozumnou úroveň zisků.
„Společnost Tesla se nenachází v top 10 v podílu na trhu ani v prodeji elektrických automobilů pro Evropu, protože se v Evropě změnily zákony, které silně motivovali současné výrobce k nastartování hybridních a elektrických vozidel. Totéž přichází ve Spojených státech. Realisticky si myslím, že mluvíme o něčem blízké 50 dolarů jako skutečné hodnotě, ne 500 dolarů.“
Trainer vyzdvihuje generálního ředitele společnosti Tesla, Elon Musk, oceňuje jeho firmu za urychlení tohoto trendu a zvýšení počtu elektromobilů, ale zároveň se soustředí na fundamenty. Proto jsou pro něho akcie Tesly nezajímavé.
Podle CNBC Tesla neodpověděla na žádost o komentář.
Dále čtěte:
Herní studio Bohemia Interactive zvažuje vstup na burzu
Počet nakažených v Česku rapidně roste
Zdroj: CNBC