Foto: Profimedia
Průzkum agentury Reuters a britské Oxfordské univerzity zkoumal zpravodajství čtyřiceti zemí, včetně českých médií. Na průzkumu se také podílela agentura na výzkum veřejného mínění YouGov.
Tento společný průzkum označil na nejdůvěryhodnější médium v České republice Českou televizi. V žebříčku nazvaném Brand Trust Scores se uvádí, že České televizi věří 62 procent lidí. Naopak jí však nevěří 19 procent. Na druhém místě se pak umístily regionální a místní deníky, které se těší důvěře 61 procent oslovených čtenářů. Na třetím místě se umístil Český rozhlas v důvěrou 60 procent.
Následují pak Hospodářské noviny a server iDnes.cz, kterým věří shodně 56 procent dotázaných. Webu Seznam Zprávy důvěřuje 54 procent a serveru Aktuálně.cz 53 procent. Po nich následuje Televize Prima s 51 procenty a deník Mladá fronta Dnes s 50 procenty. Na posledním místě ze sledovaných médií se umístil deník Blesk s 16 procenty.
Důvěra díky nezávislosti veřejnoprávních médií
Podle mediálního analytika Václava Štětky odráží divácká a posluchačská důvěra ČT a ČRo nejen profesionalitu, ale také stále ještě vysokou míru nezávislosti veřejnoprávních médií, navzdory politickým tlakům. To je zřejmé při porovnání se zeměmi, kde se veřejnoprávní média stala nástrojem vládní propagandy (například Maďarsko nebo Polsko), za což pak platí výraznou ztrátou důvěry.
Jedním z pozitivních zjištění na také nárůst počtu lidí, kteří jsou ochotní platit za digitální zpravodajství. Zatímco loni v Česku zaplatilo za přístup k online zprávám podle vlastního vyjádření jen 7 % respondentů, letos to bylo již 10 %.
Dalším českým specifikem je konzervativní přístup k mobilní konzumaci zpravodajství. Od loňska se sice zvýšil podíl těch, kteří užívají chytré telefony ke konzumaci zpravodajství o dalších devět procentních bodů na 60 %. Stále ale vedou PC a notebooky, jejichž prostřednictvím čte zprávy 70 % lidí připojených k internetu. Podle Štětky se jedná o podobné číslo jako například v Německu nebo Francii.
Průzkum Reuters Institute je každoročně prováděn metodou online dotazníkového šetření. Letošní studie vychází z průzkumu 80 tisíc lidí ve čtyřiceti zemích. Týká se pouze obyvatel využívajících internetové připojení a je tedy reprezentativní pouze pro ně. V Česku se tak jedná o přibližně 88 procent obyvatel.
Dále čtěte:
Světová ekonomika v nejhorší recesi za celá desetiletí
Přehled dalšího uvolnění opatření
Zdroj: aktualne.cz; digitalnewsreport.org; Seznam Zprávy