Během současné pandemie Češi nakupují méně často, zato však velkém množství. Zvýšil se také nákup přes e-shopy, což by se ani po ukončení opatření nemělo změnit. Podle agentury Nielsen jsme na posledním stupni ze šesti fází postupu pandemie. Na příštím bychom se už měli vrátit do normálu.
Online nákupy
V současné době zůstává více lidí doma a pracují z domova, pokud je to možné. To také znamenalo nárůst online nákupů. 26 procent lidí uvedlo, že nakupuje potraviny a drogistické zboží přes internet, což je více než dříve. 44 procent se rozhodlo omezti nákupování v hypermarketech a supermarketech. Podle odborníků z agentury Nielsen se dá očekávat, že se Češi vrátí k zajetým kolejím. To, co si vydobyl, si ale online svět vzít nenechá.
Tržby v obchodech
Kromě formy nakupování změnili lidé také skladbu nákupního košíku. Změna nákupních zvyklostí se projevovala již před začátkem pandemie, naplno se pak ukázala během vládních nařízení. V počáteční fázi, kdy se vědělo o koronaviru, ale zatím stát nijak nepoznamenal, tržby ještě rostly o tři až čtyři procenta.
Potom však přišlo nákupní šílenství. Lidé začali dělat zásoby potravin, díky čemu třžby ještě před vyhlášením opatření vyskočily o 38 procent. Během karantény lidé nakupují méně, ale když na nákup vyrazí, nakupují v mnohem větším množství.
Výkyvy se projevili nejméně v hypermarketech, ve kterých se zaznamenal největší nárůst tržeb a nejmenší úbytek zákazníků. Supermarkety také navýšily své tržby hlavně díky zvýšenému objemu nákupů. Drogerie však hlásili největší pokles zákazníků. Lidé si totiž zboží opatřili v marketu a do drogerií už nechodili.
Zavřené školy ovlivnily tržby obchodů, které se nacházely v blízkosti jejich budov a také obchody na dříve rušných místech. V případě pražských obchodů se tržby snížily pod průměr Česka. Například v Praze 1 klesly tržby o 40 procent oproti minulému roku. Výrazný zásah dostali i další městské části v blízkosti centra, kde obvykle procházeli davy turistů.
Tržby online prodejců se zvýšily o 33 procent již před pandemií. Během posledních tří týdnů došlo ještě k dalšímu nárůstu a trh se tak více než zdvojnásobil oproti totožným týdnům v minulém roce. Velký nárůst zaznamenalo zboží jako toaletní papír, dětská péče, prací prostředky a krmivo pro mazlíčky. Nedařilo se ale všem kategoriím.
Nejhorší dopad
Nejhůře ze všech je na tom gastronomie, ve které klesly tržby okamžitě od prvního dne o 90 procent. Analýza agentury Nielsen odhaduje ztráty na čtrnáct miliard korun měsíčně. Na vykrytí obrovských ztrát rozhodně nestačil omezený provoz některých podniků s prodejem přes okénko. Došlo i ke snížení spotřeby alkoholu, konkrétně až o 30 procent méně oproti době před pandemií.
Agentura Nielsen předpokládá, že obyvatelé budou více obezřetnější v otázce svého zdraví. Největší změny se dočkají dodávky potravin, e-shopy a hygienické návyky. Nákup lokálních potravin by také mohl být preferovanější, což ocení zejména menší farmáři.
Výzkumnící rozněž tvrdí, že pandemie může být i příležitostí. Poukazují tak například na Čínu, kde téměř 70 procent řetězců plánuje více investovat do online a mobilních aplikací pro své zákazníky. Více než polovina tak chce zařadit více zdravých produktů a zapracovat na tom, aby se již neopakoval scénář prázdných regálů.
Zdroj: Seznam Zprávy; novinky.cz