Proč pracujete? Logickou a pravděpodobně nejčastější odpovědí bude, že pracujete, abyste se uživili a mohli si čas od času dopřát něco hezkého. Ale aby vaše zaměstnance práce skutečně bavila, jen peníze jako motivace rozhodně nestačí.
Pozitivní motivace zaměstnanců funguje víc
Pro každou firmu je nesmírně důležité, aby prosperovala. Toho však dosáhne pouze tehdy, bude-li mít zaměstnance pracovité, spokojené a loajální. Mnoho zaměstnavatelů si ovšem myslí, že když budou na své zaměstnance přísní, za každé sebemenší pochybení jim budou strhávat osobní ohodnocení, budou mít mnohem lepší výsledky. Nemohou být dál od pravdy. Pozitivní motivace má na zaměstnance mnohem větší účinek, než ta negativní, kterou zaměstnavatelé docílí zcela opačného efektu, než jaký zamýšlejí.
Motivace zaměstnanců může probíhat různými způsoby:
1. Slovní pochvala nikdy neuškodí
Nadávat umíme všichni, ale chválit nikoliv. Přitom každý z nás si občas nějakou tu pochvalu zaslouží. Jestliže zaměstnanec odvedl dobrou práci a zaměstnavatel s ní je spokojen, měl by to dát najevo, ne mlčením, ale pochvalnými slovy. Nic mu to neudělá a zaměstnanec to ocení a motivuje ho to k dalším nadprůměrným výkonům.
2. Naslouchejte svým podřízeným
Patent na pravdu nemá nikdo z nás, proto občas neškodí poslechnout si názor druhých. Může být v lecčems přínosný. Brát své zaměstnance jen jako podřízené, kteří nemají do čeho mluvit, není tou správnou cestou, po které byste se měli vydat. Když zaměstnanci pocítí, že je berete jako sobě rovné, budou si vás mnohem víc vážit.
3. Vybudujte přátelské prostředí
Pořádejte večírky, teambuildingy nebo společné prodloužené víkendy, snídaně, kdy každý přinese nějaký domácí výrobek. Umožněte zaměstnancům vzít si do práce své čtyřnohé mazlíčky, případně jim zřiďte odpočinkovou místnost s knihovnou nebo televizí či běžeckým pásem. Možná vám to připadá jako hloupost, ale většinou právě přátelské prostředí vzbuzuje v zaměstnancích větší motivaci.
4. Odměňujte
Firemní benefity by měly být nutností. Pět týdnů dovolené, MultiSport kartička nebo občerstvení na pracovišti patří mezi nejčastější zaměstnanecké benefity. Kromě toho si ale také za kvalitní práci zaslouží finanční odměnu. Kromě platu by měli dostávat i bonusy.
5. Vzdělávejte
Workshopy, semináře, přednášky, jazykové kurzy. Možností, jak pracovat na vzdělávání zaměstnanců, je spousty. Každý se chce v oboru, v němž pracuje, zlepšovat a posouvat. Ne všichni zaměstnanci ale k tomu mají příležitost. Příjemným bonusem proto je, abyste pro své zaměstnance udělali maximum.
6. Umožněte zaměstnancům kariérní postup
Pokud se zaměstnanec dlouhá léta drží na jedné pozici a ještě ke všemu dostává pořád tu stejnou mzdu, může to být frustrující a zaměstnanec ztrácí motivaci a chuť se zlepšovat, případně dělat cokoliv nad rámec svých povinností.
7. Nevyžadujte nemožné
Chcete, aby zaměstnanci vykonali v co nejkratším čase co největší množství práce? Pak se ale může stát, že práce sice odvedou hodně, ale bez potřebné kvality. Čím více po svých zaměstnancích budete chtít, tím nižší kvalitu pravděpodobně odvedená práce bude nést. Někdy je proto lepší slevit ze svých nároků a nechat zaměstnance pracovat spíš pečlivěji, než rychleji.
8. Ptejte se
Na co a koho? Svých zaměstnanců, pochopitelně. Zeptejte se na to, zda jsou spokojení na postu, na kterém se nacházejí. Zda je práce baví, zda mají pocit, že se v ní zlepšují a posouvají. Každý zaměstnanec by měl vykonávat takovou činnost, která mu jde a která ho naplňuje. Jinak nejde o přínosnou práci ani pro jednu stranu.
9. Dejte zaměstnancům volnost
Chtít po zaměstnancích, aby byli v devět hodin na svých místech a odcházeli z práce nejdříve v půl šesté, je naprosto zbytečné, pokud nepracují u výrobní linky. Každý máme svůj osobní život, jiné životní návyky a je mnohem příjemnější pracovat v prostředí, které není svazováno přísnými pravidly. Schopní zaměstnanci se umí rozhodovat racionálně a jsou schopni odhadnout, kdy si stihnou svou práci odvést řádně a podle nejlepšího vědomí a svědomí. Nepotřebují, aby jim někdo říkal, že musí pracovat od-do.
10. Nepovyšujte se
Jednáte-li se svými zaměstnanci arogantně a povýšeně, shazujete tím především sebe. Nemůžete se pak divit, že vás zaměstnanci pomlouvají a přejí vám jen to nejhorší. Samozřejmě že zaměstnavatelé jsou zaměstnancům nadřízeni, ale to si každý zaměstnanec uvědomuje, nemusíte to dávat najevo při sebemenší příležitosti. Naučte se děkovat, říkat `prosím` a usmívat se. Říkejte si, že to děláte ne pro sebe, ale pro svou firmu. Je ve vašem vlastním zájmu obklopit se zaměstnanci, kteří si vás váží, ne takovými, kteří vás pomlouvají a při sebemenší příležitosti by neváhali vám uškodit.
Vztah zaměstnance a zaměstnavatele často bývá velmi komplikovaný, ale ne vždy je to vina zaměstnance. Ten je schopný a ochotný snášet mnohá příkoří, ale čím víc se jich na něm dopustíte, tím méně kvalitní práci bude odvádět. Snižování finančního ohodnocení, výhrůžky a shazování ještě žádnému zaměstnavateli k prosperitě firmy příliš nepomohlo. Pokud tedy nejste další Steve Jobs.