Celý svět pomalu vstupuje do éry elektromobility. Čím dál více se z médií dočítáme o tom, jak světové automobilky plánují v příští dekádě vyrábět už jen čistě elektrická osobní auta nebo k nim směřovat většinu své výroby. Už tedy nepůjde jen o záležitost nadšenců nových technologií a inovací. I když vývoj elektromobilů v posledních letech učinil velký skok kupředu, stále se dají najít určité výhrady, které mohou některé od pořízení elektrického vozu odradit.
Pořízení elektromobilu je totiž stále poměrně drahou záležitostí. Průměrná cena se pohybuje okolo jednoho milionu korun. Na rozdíl od běžných aut se spalovacím motorem se však může pochlubit nižšími provozními náklady. Díky elektrickému pohonu totiž nebudete muset řešit běžnou údržbu jako výměnu oleje, olejového filtru nebo svíček. Dá se tedy říct, že i přes vysoké počáteční náklady jde o poměrně výhodnou investici.
Dojezd elektromobilů se u-.ž v posledních letech také zvýšil. Běžně tak na jedno nabití můžete dojet 200 až 300 km. Vůz si navíc můžete dobít doslova kdekoli – doma či ve veřejné dobíjecí stanici, musíte však počítat s tím, že to zabere určitý čas. V současnosti jsou už dispozici i rychlonabíjecí stanice které umí baterii dobít i za pár desítek minut. Počet veřejných stanic v Česku je sice ještě malý, rozhodně se ale zvyšuje s tím, jak zájem o elektromobilitu narůstá.
V rámci sílícího tlaku na snižování emisí představuje elektromobil skvělé řešení. Stále však nesmíme zapomínat na to, že i výroba elektřiny představuje jistou ekologickou zátěž. K tomuto kroku však výrazně přispívá pozvolný přesun k využívání obnovitelných zdrojů energie. I samotná výroba baterií je technologicky náročným procesem, který vyžaduje spoustu surovin. Například o takové těžbě lithia rozhodně nejde hovořit jako o zelené aktivitě. Vývoj baterií jde ale výrazně kupředu, je tedy možné, že se i v tomto ohledu dočkáme ekologičtějších variant.
Dále čtěte:
Ford mění své evropské operace směrem k elektromobilitě
Volkswagen se spojil s Microsoftem, aby urychlil vývoj automatizovaného řízení