Podle agentury AP se očekává, že prodej luxusního zboží (luxusní oděvy, šperky či kosmetické výrobky) za rok 2020 globálně klesne v důsledku pandemie až o 23 procent. Tento pokles tak zničí více než šest let růstu.
Očekává se, že toto odvětví vygeneruje za letošní rok tržby ve výši 256 miliard dolarů, což je méně než v roce 2014 a v porovnání s minulým rokem jde o pokles o 80 miliard dolarů. Jde tak o první pokles v tomto sektoru za kterým stojí kroky centrálních bank po celém světě od roku 2009.
Propad prodeje na úrovni 23 procent je však ve skutečnosti nižší, než se původně předpokládalo. Na začátku pandemie se očekával pokles až o 35 procent. Zlepšení odhadu způsobilo zejména oživení v Číně, která generuje asi 33 procent veškerého prodeje luxusního zboží. Analytici očekávají že čínští spotřebitelé mohou pokrýt do roku 2025 téměř polovinu tohoto prodeje. Další odrazy jsou však nejisté, zejména kvůli tomu, že se globální vlády chystají na druhou sérii odstávek. Velká nejistota by v tomto sektoru mohla převládat i v následujícím roce.
Odhady pro rok 2021 hovoří o poklesu zisků v rozmezí od 10 do 19 procent, což by znamenalo příjemný odpočinek po letošním propadu.
Tržby za oděvy se letos propadly o 30 procent a tržby z obuvi o 12 procent kvůli pandemii koronaviru a souvisejícími opatřeními. Prodej šperků klesl o 15 procent, a to i poté, co přišlo tlumené oživení v Asii.
Některé značky tak mohou skončit bez hotovosti a budou přinuceny k restrukturalizaci. Pandemie tak podle odborníků eliminovala výmluvy pro značky, které nerozuměly trendům, a dala tak smysl správnému investování. Čím více však bude tato situace přetrvávat, tím více se podle nich riskuje, že krize bude trvalá.
Dále čtěte:
Třetí vakcína se ukázala jako účinná a oproti ostatním levnější
Na revitalizaci brownfieldů mohou obce dostat až 50 mil. korun
Zdroj: AP