Koronavirová krize urychluje posun odvětví samořízených vozů od přepravy lidí k dodávkám zásilek. Podle Johna Krafcika, šéfa společnosti Waymo, která se zabývá vývojem samořízených vozů, je doprava zboží větším trhem než přeprava lidí.
Testování dodávek samořízenými vozy
Firma Waymo, která je součástí technologického konglomerátu Alphabet, se zpočátku soustředila na samořízené vozy pro taxislužby. Vyvíjí však i samořízené nákladní a dodávkové automobily. Společnost podepsala smlouvy se zasilatelskou firmou UPS a maloobchodním řetězcem Walmart o testování dodávek pomocí samořízených vozidel. Své aktivity v oblasti dodavatelských služeb označuje firma jako Waymo Via. V posledních měsících získala od investorů další kapitál v objemu tří miliard dolarů.
Podle agentury Reuters napumpovali investoři za uplynulých sedm měsíců celkem šest miliard dolarů do desítek podniků, které působí v segmentu automatických dodávek zboží a potravin s využitím bezpilotních letounů či nákladních vozů. Většinu těchto peněz přitom získaly velké podniky, jako je Waymo a Didi Chuxing, které pracují na automatizaci přepravy osob i dodávkových služeb.
Dodávkoví roboti
Šéf úřadu ekonomického rozvoje amerického města Fairfax Christopher Bruno začal pracovat na uvedení dodávkových robotů do ulic, jakmile koronavirová krize omezila pohyb lidí po městě. Nyní tak ve Fairfaxu dvě desítky robotů společnosti Starship Technologies dodávají hotová jídla a další zboží. Bruno se domnívá, že pokud by nepřišla krize, panovala by ohledně jejich využití určitá skepse. Provoz robotů se navíc podařilo schválit během jednoho a půl týdne. Běžně přitom takové schválení nových podnikatelských aktivit trvá šest až deset měsíců.
Nejisté využití v budoucnosti
Někteří investoři však varují před nadměrnými očekáváními ohledně automatických dodávek zboží. Odvětví autonomního řízení totiž stále čelí technickým a regulačním problémům. Zkušenosti Uberu a Googlu ukazují, že ani technická připravenost není bez výhrad. Například za zhoršených povětrnostních podmínek ještě čidla chybují.
Podle manažera Quina Garcii ze společnosti Autotech Ventures je teď sice kvůli koronaviru kolem automatických dodávek rozruch, ale tato krize se za několik let vyřeší, což bude dříve, než budou automatické dodávky připraveny k masovému využívání. Start-upy podnikající v oblasti automatických dodávek zboží, jako jsou například firmy Refraction AI, Kiwibot, Optimus Ride a Manna Drone Delivery, však využívají zvýšeného zájmu v podobě dalšího kapitálu od investorů.
Uvedení autonomních vozů do běžného provozu
Podle některých proklamací by se autonomní auta měla objevit v provozu do deseti let. Podle nedávných rozhovorů s představiteli velkých automobilek taky ale možná nikdy – neodpovídá infrastruktura, mentalita lidí ani legislativa. Podle Pavla Jína ze Škody Auto je uvedení autonomních vozů do reálného provozu běh na dlouhou trať. Uvedl také, že vývojáři automobilky Škoda Auto se v současné době plně zaměřují na tzv. systémy L2 advanced, které jen v maximální možné míře zpříjemňují řízení a zvyšují bezpečnost posádky. Nedokážou však plně přebrat za šoféra odpovědnost za řízení.
Dále čtěte:
V květnu přibylo nejvíc nezaměstnaných od února 2018
Tržby obchodníků kvůli koronaviru klesly o 10,9 procenta
Zdroj: ČTK; auto.cz