Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic oznámila, že od pondělí 22. března zastaví na čtrnáct dní produkci automobilů. Důvodem je nedostatek polovodičových součástek, které jsou důležité pro výrobu. S podobnými problémy se mimo jiné potýká i Škoda Auto, která zatím neplánuje zastavení, pouze omezuje výrobu a zpomaluje dodávky nových aut.
Tuto situaci podle mluvčího firmy Tomáše Paroubka zavinily nepříznivé povětrnostní podmínky v Severní Americe. Výrobní linky v Toyotě se tak zastaví téměř rok poté, co je zasáhla pandemie koronaviru.
S nedostatkem polovodičů se výrobci trápí již delší dobu, mimo jiné se s ním potýká i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Mluvčí této automobilky Martina Gillichová uvedla, že situaci zhoršily i únorové sněhové bouře v Texasu. Tamní výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Rovněž uvedla, že nelze vyloučit i další přizpůsobování výroby.
Společnost Toyota Manufacturing Czech Republic vznikla 1. ledna přejmenováním původní automobilky Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA). Firma zaměstnává přibližně 2 500 lidí, 1. dubna minulého roku navíc spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelů Yaris.
Firma je rovněž jedním z největším exportérů v Česku a představuje největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 procenta na 147 865 aut.
Globální dopad nedostatku čipů na prodeje automobilů by podle Jána Hladkého, akciového analytika společnosti Patria Finance, mohl v tomto roce činit ztrátu až 60 miliard dolarů. S nedostatkem výrobních kapacit se momentálně potýká celé odvětví čipů. S příchodem pandemie se totiž velká část globální aktivity přesunula do digitální sféry, což vyvolalo masivní růst poptávky po těchto součástkách (v současnosti je o 50 procent vyšší než před pandemií).
Dále čtěte:
Volskwagen chce konkurovat automobilce Tesla
BMW chce snížit emise CO2 při výrobě oceli o dva miliony tun
Zdroj: ČTK; Patria Finance