Koronavirová pandemie zasáhla řadu oborů. Kdo mohl začít pracovat na dálku, nastoupil na home office, aby nepřicházel do fyzického kontaktu se svými kolegy. Někteří museli svou činnost zastavit úplně. V tomto článku se podíváme, kde mohou začínající on-line podnikatelé čerpat pomoc a podle čeho vybírat.
Freelo zdarma pro všechny začínající podnikatelé
Vše začíná u projektového řízení. Ať už se jedná o jednoduchý web, nový e-shop nebo komunitní portál, tak bez projektového řízení se daleko nedostanete.
Freelo je český nástroj pro pracovní komunikaci a řízení projektů. Usnadní práci nad úkoly v jakémkoliv týmu. V době krize se Freelo rozhodlo pomoct začínajícím podnikatelům a nabízí své placené tarify až na 6 měsíců zdarma. Nabídka je otevřena až do odvolání.
Pomoc funguje bez jakéhokoliv omezení nebo schvalování. Freelo spoléhá na vzájemnou solidaritu. Stačí se pouze zaregistrovat a zadat kód: ZACHRANNYKRUH a můžete využívat placené služby na 6 měsíců zdarma.
Potřebujete pomoci s organizací?
Aplikace za vás práci ale neudělá. Za to jí parádně usnadní, když víte, jak správně projekty řídit. Kapitán projektu musí mít přehled o výkazech práce, rozpočtu nebo dodržování termínů.
Je toho zkrátka dost. Kluci z Freela to ale dobře znají a myslí na to. Pravidelně pořádají on-line i off-line workshopy, webináře, nahrávají vlastní podcast se zajímavými hosty nebo se dělí o své poznatky ohledně projektového řízení na blogu.
Pro začínající uživatele doporučujeme:
- Začínáme s Freelem – Onboarding webinář, který pokrývá vše potřebné
- Timetracking a Fakturace – Jak správně vykazovat práci a fakturovat z Freela
- Jak pracovat efektivně z homeoffice – Prostředí, komunikace, pracovní techniky
- Databáze šablon projektů, postupů a checklistů – Musíte pracovat efektivně, ne tvrdě
- Podcast s Petrem Ludwigem o podnikání v Americe, firemních hodnotách, budování GrowJOBu a Konci prokrastinace
Fakturoid – Pomocník pro jednotlivce, firmy a vývojáře
Fakturace je v každém aspektu podnikání. Všichni někdy vystavujeme nebo proplácíme faktury a důležité je mít přehled.
Fakturoid můžete propojit s Freelem a mít výkazy práce a vystavování faktur vzájemně propojené. Ideální pro:
- Živnostníky – na vystavování faktur a jednoduchý přehled financí
- Firmy – sjednocené řešení s přehlednými reporty
- Účetní – řešení pro ty nejnáročnější klienty
- Vývojáře – integrujte fakturační systém do svých řešení
Fakturoid také přichází s pomocí ve formě 50% slevy pro začínající živnostníky a firmy.
Kde najít výpomocnou pracovní sílu?
V dnešní době není problém najmout si specialistu na jakýkoliv obor, který potřebujete. Seženete ty nejlevnější od pár dolarů za hodiny až po světovou špičku.
České portály, kde můžete sehnat pomocnou sílu:
- Webtrh.cz – komunitní fórum, kde koupíte hotové weby, domény nebo seženete výpomocnou ruku na poli online marketingu, vývoje nebo designu
- Stovkomat.cz – levná výpomoc v řádu stokorun, která pomůže s pracemi do začátku
- Copywriting.cz – portál, kde copywriteři napíšou článek, newsletter nebo otextují vaše webové stránky či produkty
Dobrovolná iniciativa #jdemeonline
Určitě za zmínku stojí nezávislá a dobrovolná skupina českých firem a freelanceru jdemeonline.cz. Najdete zde více než 100+ firem a freelancerů, který pomohou s transformací do online prostředí.
Stačí zadat poptávku a web už vás propojí s dobrovolníky, kteří vám zdarma pomohou. Rozsah zakázky a celkový výsledek už je pouze na vzájemné domluvě.
Jak vybrat webhosting?
Každý online projekt potřebuje 2 věci. Ať už se jedná o malý prezentační web, vlastní e-shop nebo webovou aplikaci, tak všechny potřebují nakonfigurovaný server, na kterém jsou uložená data a doménu.
Stránky můžete hostovat na:
- Webhostingu
- Virtuálním serveru (VPS)
- Dedikovaném serveru
Webhosting je ze všech možností nejlevnější řešení. Taky je ze všech nejpomalejší. Je to dáno tím, že hostingový provider umístí do datacentra dedikovaný server, na kterém se zřizují pouze webhostingy pro koncové zákazníky. Na jeden takový server lze naskládat desítky, stovky až tisíce zákazníků, který využívají jeden server pro zobrazení svých stránek.
Asi víte, kde je zakopaný pes. Čím více zákazníků bude na jednom serveru a bude využívat stejný pár disků, tak tím bude webhosting pomalejší. Nemluvě o tom, když nezodpovědný zákazník má web, který zbytečně zatěžuje celý server.
To se dostáváme k dalšímu bodu, proč webhosting je ze všech nejpomalejší. Limity a různá omezení. Hlavně pro PHP skripty, velikost a počet databází. Hostingové společnosti se totiž snaží dát na takový server co nejvíce zákazníků, protože to znamená větší profit.
Na druhou stranu, ale webhosting získáte za pár desítek korun měsíčně, a to na start on-line podnikání zatím bohatě stačí. Jednoduché prezentační weby z menší návštěvnosti nic jiného ani nepotřebují. A přesně pro takové weby je webhosting určený. Je důležité pouze hlídat rychlost načítání stránek. Ta by neměla být delší než 2 vteřiny.
Než se pustíte do koupě webhostingu, tak určitě prověřte:
- Jak funguje technická podpora? (Recenze firmy na FB, Googlu)
- Je v ceně zálohování a obnovení dat?
- Jaké limity má hosting nastavené? (Počet emailu, databází, načítání PHP skriptů, prostor na FTP)
- Je k dispozici kvalitní nápověda?
- Jsou zákazníci spokojeni? (Recenze firmy na FB, Googlu)
Jak vybrat virtuální server (VPS)?
Ještě se zastavíme nad výběrem virtuálních serverů. Princip je podobný jako u webhostingu. Jeden dedikovaný server se rozdělí na více částí a každá část funguje jako samostatný server. To vše díky virtualizaci. Proto název virtuální server. Chová se ale úplně stejně, jako by se jednalo o samostatný fyzický server.
Výhoda je v jasně daném výkonu, které váš virtuální server může využívat. Např. zakoupíte tarif s 2GB RAM, 3,5 GHz CPU a 20 GB prostorem. To vše se díky virtualizaci přesune k využívání jednotlivých VPS. Stránky, databáze, emaily i aplikace. To všechno může díky většímu výkonu virtuální server zrychlit.
Další výhoda spočívá menšího počtu zákazníků na jednom fyzickém serveru. Pro disky to znamená méně zapisování dat = rychlejší čtení a zápis dat. Menší síťový provoz na serveru zase pomůže s propustností sítě = rychlejší přenos dat. Má to jednoduše samé výhody.
Nevýhoda takových řešení je samozřejmě cena. Méně zákazníků znamená větší náklady a menší zisk. Takže kvalitní řešení, které má zvládnout nápor většího e-shopu nebo web s větší návštěvnostní za méně, jak pár stovek neseženete.
Dále záleží, jaké VPS si vyberete. Pravé VPS totiž znamená pouze nainstalovanou distribuci linuxu a vy pomocí root přístupu nakonfigurujete celý server. To je samozřejmě složité, ale už existují servery s webovou administrací.
Jedním z nich je česká společnost Váš Hosting se svým VPS Centrem, které je na ovládání velice jednoduchá a intuitivní. V ceně serveru nabízejí i technickou podporu, když budete potřebovat pomoct. To u virtuálních serverů běžné není.
Na co si dát při výběru pozor?
- Jak to je se zálohováním serveru?
- Jak jsou zákazníci s firmou spokojeni? ( Recenze na FB, Googlu)
- V jakém stavu server dostanete. Čistou instalaci nebo s připravenou administraci?
- Pomůže vám technická podpora v případě problémů?
- Jaké má virtuální server omezení? Často se omezuje přenos dat
- Dostanete root přístup? Můžete instalovat open-source nebo vlastní aplikace?
- Většinou VPS dostanete se slevou, pokud si jej zakoupíte na více let
Můžete prověřit také online recenze. Např. portál 5nej má podrobné srovnání VPS serverů za rok 2020.
Podpora pro neziskovky a start-upy
Váš Hosting také nabídnul pomocnou ruku způsobem, kterým může. Hlavně neziskovým organizacím a start-upům přináší speciální nabídku na hostingové nebo serverové služby zdarma, případně formou barteru.
Cílovou skupinou projekty, které pomáhají druhým, případně dokázali vytvořit něco zajímavého a užitečného.
Více informací už na stránce Vašeho Hostingu, kde můžete zároveň o služby zdarma požádat.
Jak vybrat doménu?
Doména pomáhá lidem se zapamatováním přesné adresy, protože Google.com se pamatuje lépe než 2a00:1450:4014:80d::200e:. Proto zakladatelé internetu přišli s doménovým jménem.
U domén není výběr registrátora tak důležitý, jako u výběru webhostingu nebo serveru. Vyplatí se je mít na jednom místě. V případě problémů vám podpora může rovnou pomoci.
Ceny jsou dost podobné. Jen si před registrací domény zjistěte, jaká je cena za prodloužení. Některé společnosti nabízí levně registraci domény ale její prodloužení výrazně prodraží. Jinak domény můžete libovolně mezi registrátory převádět. Každý registrátor má povinnost vám vydat tzv. autorizační heslo pro převod domény.
Teď ke koncovce domény. Existuje samozřejmě koncovka .cz, .com nebo i dokonce .blog. Trh se opravdu rozrostl a mnoho lidí o existenci takových koncovek nemá ani tušení. Proto se vyplatí držet klasických koncovek. Pro tuzemský trh určitě .cz, .sk, .com nebo .eu.
Ohledně jména postačí jedna krátká věta: “Čím kratší, tím lepší.” Hlavně nic složitého. Musí být srozumitelná i po poslechu, aby ji lidé dokázali zadat do klávesnice po prvním poslechu.
Na stránce od správce CZ domény CZ.NIC najdete seznam veškerých registrátorů. Na stránce registrátora napíšete název domény do ověřovacího boxu a pokud je volná, tak ji můžete rovnou zaregistrovat. Doména se ale zaregistruje po zaplacení, ne po objednávce. Tak na to pozor.
Jak monitorovat web nebo server?
Důležité je daný webhosting nebo virtuální server monitorovat. O většině výpadcích nebudete ani vědět, protože jsou krátké a většinou se za chvíli opraví. Dobré je ale vědět, kolik takových výpadků je. Pokud se problémy opakují, tak to pravděpodobně znamená přetížený nebo špatně nakonfigurovaný server.
Chyby může způsobovat celá řada faktorů, o který nemá zákazník tušení a nemá šanci se bránit. Pokud máte v ruce report za minulý měsíc, který obsahuje několik výpadků ve stejnou hodinu, tak administrátorům se bude příčina hledat mnohem lépe a podnět budou brát vážně.
Hlidam.to na 3 měsíce zdarma
Jedná se o českou aplikaci pro monitoring serveru. Jednodušší aplikaci opravdu nenajdete. Stačí pouze vložit
- název domény(webhostingu) nebo IP adresu serveru
- nastavit frekvenci monitorování (1, 5, 10 minut)
- Typ měření – E-mail, HTTPS nebo PING
Pak si jen vyberete, jestli si přejete poslat SMS nebo e-mail v případě výpadku. Dostanete i analýzu, která napoví kde je problém. Díky tomu budete mít vždy přehled, jestli web nebo e-shop běží a v opačném případě “důkaz” o problému i s analýzou.