Zadejte hledaný výraz...

Jaké platby můžete na čas odložit

Současná koronavirová krize způsobila mnoha českým domácnostem finanční problémy. Ztenčily se jim příjmy, nicméně výdaje zůstaly většinou stejné. Především tomu tak je u plateb za úvěry, pojištění, operátory či energie. Některé platby je však možné na čas odložit a doplatit až na tom budou finančně lépe.

Podle aktuálního průzkumu pociťují tři pětiny Čechů důsledky omezeného fungování ekonomiky. V jedné třetině případů lidé uvádějí propad rodinných příjmů o polovinu, přibližně desetina oslovených, ale bojuje s poklesem příjmů až o tři čtvrtiny.

Odklad splátek

Mnohé české domácnosti čerpají hypotéky i různé druhy úvěrů a půjček, ke konci loňského roku podle údajů registrů dlužníků dlužily české domácnosti bankám i nebankovním společnostem celkem 2,45 bilionu korun.

Již v druhé polovině března přišly banky s nabídkou možnosti odkladu splátek jak hypoték, tak dalších úvěrů. Poskytovaly ji podle vlastních pravidel, nyní se řídí pokyny státu, který podmínky odkladu uzákonil.

Odložit splátky úvěrů poskytnutých před 26. březnem 2020 mohou lidé, kteří se kvůli koronavirové pandemii dostali do finančních problémů, na tři nebo šest měsíců. Důvody nemusí bankám dokládat. Musí však dodržet základní podmínku – dlužník nesmí být k 26. březnu 2020 v prodlení se splácením delším než 30 dnů. O odklad musí lidé sami zažádat, nejlépe pomocí formuláře, které banky zveřejnily na svých webových stránkách.

Po dobu odkladu tak lidé nemusí splácet ani úroky ani jistinu. Dlužná částka se však bude úročit i nadále. Podle zákona po ukončení odkladu nedojde k navýšení výše měsíční splátky úvěru, klienti uhradí odložené splátky s úroky později. Banky většinou prodlouží dobu splatnosti.

Po dobu odkladu nebudou klienti splácet ani úroky ani jistinu. Dlužná částka se však bude úročit i nadále. Podle zákona po ukončení odkladu nedojde k navýšení výše měsíční splátky úvěru, klienti uhradí odložené splátky s úroky později. Banky většinou prodlouží dobu splatnosti.

Úleva od pojišťoven

Pojišťovny se také snaží vycházet svým klientům vstříc pomocí speciálních záchranných programů. Lucie Šmehlíková ze společnosti Mutumutu uvedla, že v případě, že se klient dostal kvůli koronaviru do finančních potíží, mají připravenou pomoc ve formě bezplatného odkladu platby pojistného na tři měsíce. Ivan Buriánková z pojišťovny Generali uvedla, že pro klienty zasažené koronavirovou krizí nabízí možnost přerušení placení pojistného. Po určitou dobu zůstává klient pojištěný, i když neplatí pojistné. Jako další možnost nabízejí snížení pojistného.

Pojišťovny dále nabízí řešení ve změně frekvence splátek, například roční platbu pojistného si mohou rozložit do mnohem menších měsíčních plateb.

Mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková upřesnila, že pojistník může zažádat kdykoliv během trvání pojistné smlouvy o změnu pojistné částky, úpravu parametrů či vyloučení jednotlivých rizik nebo pojištěných osob na smlouvě. Těmito úpravami dojde ke snížení pravidelně placeného pojistného. Úpravu smlouvy může pojistník vrátit zpět, jakmile důvody pominou.

Odložení nájemného

Vláda se vložila i do platby nájemného. Lidé postižení epidemií nemusí do konce července platit nájemné, což zároveň nesmí být důvodem pro jejich výpověď. Podle zákona však dlužné nájemné musí uhradit do konce letošního roku. O odklad plateb nájemného ovšem musíte pronajímatele požádat. Od plateb spojené s bydlením však nájemníci zproštěni nejsou, ty musí platit nadále.

Stát také nabídli podnikatelům zaplacení půlky nájemného. Program na dobu tří měsíců – od 1. dubna do 30. června – by měl do týdne připravit ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Podmínkou příspěvku je dohoda s majitelem na snížení nájmu o 30 procent.

Odklad plateb za dodávky energií

Domluvit se na odklad či snížení plateb za dodávky plynu a elektřiny mohou lidé i s dodavateli energií. Všechny největší společnosti, například ČEZ, E.ON, Innogy a Bohemia Energy, umožňují snížení záloh či odložení splatnosti faktur. Ke každé žádosti přistupují individuálně – upozorňují, že nejde o úlevy, které by dostal automaticky každý. Klient musí například doložit, že se mu snížil příjem. O kladném vyřízení žádosti rozhoduje také to, zda klient platil zálohy včas.

Odklad u operátorů

Domluvit se na úlevách mohou lidé také v případě platby operátorům. I zde však ke každému klientovi přistupují individuálně, například jim navrhnou splátkový kalendář. Někteří operátoři nabízejí pro své zákazníky i akční nabídky, které jim ulehčí pobyt v karanténě.

Dále čtěte:

Jakou pomoc podnikatelům nabízí firmy v době krize

Tisková konference po jednání vlády 4. května

Zdroj: novinky.cz, Seznam Zprávy


Vydáno
6. 5. 2020
Tagy