Při použití Instagramu pro business nebo propagaci osobní značky je v tvém zájmu publikovat profesionální a propracované posty a příběhy, aby tě tví followeři snadno rozpoznali. Přestože nástroj Instagram Stories je spontánnější a méně rafinovaný než klasický post, stále více značek jej používá k zaujetí svých fanoušků.
V lednu 2019 počet IGS každodenních uživatelů přesáhl 500 millionů, zatímco jejich ekvivalent Snapchat používalo jen 173 milionů lidí. Jinými slovy, zhruba půl miliardy každodenních uživatelů Instagramu (polovina Instagramové populace) používá denně funkci IG Stories. Zatímco dosud neexistuje lepší místo k propagaci businessu, tento prostor se postupem času pod náporem stále většího množství značek poměrně přeplnil. Je jen na tobě se odlišit od ostatních a přitom zachovat původní osobitou image své značky.
S použitím předem definovaných šablon pro svůj příběh na Instagramu, dokážeš vytvářet jednotný obsah, který přesně odpovídá tvým prodejním plánům, odpovídající vlastní image. Protože dneska můžeš uložit IG Stories i jako hlavní zprávu profilu, znalost následujicích nástrojů se určitě vyplatí více, než kdy jindy.
CO JSOU ŠABLONY PRO INSTAGRAM STORIES?
IG Stories šablony jsou přednastavené v souladu s doporučeným formátem pro Instagram, tzn. poměr obrázku/videa 9:16 nebo s rozlišením 1080 na 1920 pixelů. Můžeš je přizpůsobit svým potřebám nebo nechat v originální verzi. Účelem je zajistit konzistentní image své značce, což je pro firmy, markeťáky i influencery extrémně důležité. Hlavním účelem Instagram Stories je koneckonců přirozenost a zábava a důsledná tvorba působivých fotek často vyžaduje spousty úsilí a času. Při využití šablon nejen, že ušetříš hodiny montáží a formátování, ale nemusíš se bát o přirozený flow tvých online emocí.
Zároveň tvé hlavní zprávy získají ustálenou konstantní formu, nezbytnou pro komunikaci mezi značkou a publikem.
Například oblíbený magazín pro ženy @theskimm na Instagramu zásadně používá světle zelené pozadí s pastelovým textem, stejnou paletu barev, kterou si zakladatelé značky pečlivě zvolili pro svůj web. Díky ní je text dobře čitelný a dodává šmrnc kvalitnímu obsahu.
Přesto, že každá obchodní značka by měla mít originální autentickou prezentaci, vyniknout z davu je stále složitější. Nejen proto je šablona Instagram Stories extrémně užitečná.
Pro influencery šablony nejsou natolik důležité, pokud přidáváš videa a vlogy z tvého každodenního života. Mnoho influencerů ale využívá šablony hlavně pro to, aby se vizuálně odlišili a byli zajímavější.
PROČ POUŽÍVAT ŠABLONY ?
UŠETŘÍŠ ČAS I PENÍZE
Začátečníkům nástroj ušetří enormní množství času. Většina Instagram Stories je koncipována tak, že po 24 hodinách zmizí (pokud nejsou definovány jako hlavní zpráva). To tvůrce nutí vytvářet stále nové publikace a pravidelně krmit storíčka obsahem.
Zdokonalovat a vybrušovat každý rámeček v souladu s osobní značkou může rychle přerůst přes hlavu. Pokud ale pečlivě naplánuješ své pravidelné publikace a nadefinuješ si šablonu pro opakované použití, ušetříš hromadu času, určeného pro tyhle detaily. Pokud vše zvládneš svépomocí, máš vyhráno. Pokud musíš někoho najmout, aby ti šablonu vypracoval, utrpí tvoje peněženka. Existuje ale alternativní řešení : Bezplatné aplikace s možností úprav na míru. Více níže.
(Pokud chceš znát další užitečný zlepšovák pro zpracování existujících IG Stories, podívej se na článek o jejich stahování zde.)
ZAPŮSOBÍŠ VELMI PROFESIONÁLNĚ
Sice nechceš působit příliš vážně, koneckonců Instagram Stories jsou hlavně zábavné a spontánní, určitě ale nechceš působit jako amatér. S evolucí na sociálních sítích je publikum čím dál vybíravější a od značek očekává patřičnou kvalitu. Co se týče IG Stories, je nutné správně vyvážit profesionální úroveň s lehkostí a vtipem. Pokud sdílíš postřehy za scénou, gifi a meme, zůstaň bezprostřední, ale v sekci Otázky a odpovědi, Reference nebo při psaní na blog použij šablonu. Díky tomu tví followeři uvidí, že kromě smyslu pro humor, kreativity a schopnosti sdílet poutavý obsah, jsi taky online profesionál na svém místě. Principem je konzistence a šablony k ní snadno pomůžou, zejména v případě, kdy Instagram spravuje tým několika lidí.
Jediné, co musíš udělat, je zůstat věrný několika vybraným šablonám, které zdůrazňují tvůj osobitý styl a tím vytvořit silnou a jednotnou značku, která souvisle rezonuje s tvým publikem. To tvému obsahu přidá často opomíjené a neméně důležité vizuální prvky .
Instagram se zrodil jako platforma pro sdílení nádherných fotek a obrázků, ale ne vždy mají firmy možnost přidávat pravidelně fantastické posty. Třeba portál Turismus v Irsku může sdílet fascinující fotky irského venkova 24 hodin denně, zatímco firma prodávající fazole nejspíš nebude mít skvělou fotku na každý den. Díky IG Stories šablonám lze přidávat zábavné vizuální efekty pro zvýšení sledovanosti bez nutnosti používat fotky a obrázky. Jinýmy slovy, tvůj obsah vynikne i bez nutnosti hodinových úvah na téma „Poloha konzervy pro dnešní den“.
CO ZVÁŽIT PŘED VYTVÁŘENÍM ŠABLON?
Teď, když chápeš smysl a důležitost šablon pro své příběhy na Instagram, pojďme se podívat na důležité úvahy a postřehy do začátku:
CO JE TVÝM CÍLEM?
Zamysli se nad činností svého businessu a způsobech, které ti pomůžou využít šablony IG Stories k zaujetí cílové skupiny. Pro různý obsah je třeba zvolit různé šablony. K videu se třeba hodí samolepky sledovanosti (engagement stickers) s textem: „Zeptej se na cokoli“ a posty ve formě blogu. Vytvoř seznam různých forem obsahu, který chceš propagovat a sdílet a vyrob pro každý záměr odpovídající šablonu. Například v odvětví cestování se hodí postovat šablony na téma Další země, které chci navštívit nebo Nejlepší spot pro plavbu při západu slunce. Před startem si promysli vlastní strategii a příklady.
PRAKTICKÁ STRÁNKA ŠABLONY
Umožní ti předloha vložení všech klíčových sdělení určených followerům? Víš jistě, že tlačítko funkce „swipe up“ pro vkládání odkazů do příběhu nezakryje nějakou zásadní informaci? Pečlivě si promysli finální formu předlohy, než strávíš množství času při jejím tvoření.
SPRÁVNÁ PREZENTACE SEBE SAMA NEBO ZNAČKY
Vždy měj na paměti svůj image nebo své značky a pocity, které má vyvolat. Při výběru vhodné šablony zachovej stejný styl, abys nemátl fanoušky. Neváhej vložit logo, vodoznak a použít předvybraná schémata barev.
DOKÁŽEŠ DO ŠABLONY LEHCE VLOŽIT VIDEO?
Existuje mnoho způsobů, jak do šablon vložit vytvořené video, ale pravděpodobně budeš potřebovat speciální aplikaci navíc. Zkus mrknout třeba na InShot Video Editor, appku, která je speciálně vyvinutá právě k úpravě obsahu Instagram Stories. Najdeš zde bezplatnou verzi i speciální placené prvky navíc. Nabízí kromě jiného minimalistické a elegantní šablony pro tvorbu senzačních příběhů. Více níže.
Až se konečně rozhodneš, jaké šablony potřebuješ, můžeš si vyrobit vlastní nebo vybrat ze široké nabídky bezplatných i placených modelů.
Následující seznam přibližuje pět aplikací pro tvorbu skvělých Instagramových šablon zdarma, které ušetří tvůj drahocenný čas.
5 APLIKACÍ SE ŠABLONAMI NA INSTAGRAM STORIES
STORYART
Jde o jednu z nejlépe hodnocených editorů Instagram Story pro Google Play (4.7/5) i Apple Store (4.8/5). Najdeš v ní přes 200 různorodých šablon, které můžeš hned použít k úpravě svých příběhů na Instagramu. Kromě samotných předloh nabízí i nesčetnou nabídku designových efektů. Přidávej různé fonty písma, filtry, témata a další vychytávky. Appka funguje skvěle na Androidu o iOS.
CANVA
Díky Canvě může fakt kdokoli bez IT znalostí vytvořit během několika minut krásné posty pro svůj Instagram. Je to vážně hračka. Kromě palety bezplatných šablon pro Instagram nabízí i předlohy pro další sociální sítě. Když si vybereš šablonu, lze jí kompletně přizpůsobit a změnit font, rámečky, pozadí, grafické prvky nebo si vybrat ze široké škály obrázků a fotek. Canva nabízí i možnost uložení vytvořeného designu v mobilu, což usnadňuje tvorbu snadno dostupných šablon pro každou značku, které můžeš rychle najít, kdykoli je třeba. Pro Android i Apple zařízení je taky zdarma.
ADOBE SPARK
Adobe je sice známé hlavně díky profesionálnímu grafickému softwaru, ale pro použití Adobe Spark Postmakes nejsou zkušenosti grafika potřeba. Aplikace nabízí tisíce šablon, miliony fotek pro bezplatné použití, filtry a různé fonty písma. Díky tomu se nemusíš bát, že někdo v tvém okolí používá stejnou předlohu. Šablony se plně přizpůsobí image tvé značky. Bezplatná aplikace funguje na Androidu i iOS a skvěle se hodí i na webové stránky. Tento editor fotek a videí je jeden z nejlepších na trhu aplikací pro tvorbu IG Stories a nabízí nespočet prvků pro jednoduchou tvorbu krásných příběhů.
UNFOLD
Unfold je skvělá aplikace, oblíbená zejména mezi módními influencery, kteří hledají vkusnou jednoduchost a elegantní minimalismus. Jednou z hlavních výhod jejího použití je možnost náhledu, který přesně odpovídá finálnímu postu, ještě před jeho publikací. Je opět zdarma dostupný pro oba operační systémy a nabízí speciální placené prvky.
OVER
Díky nádherným, ručně upraveným šablonám, které je snadné přizpůsobit svým potřebám, Over ti pomůže vytvořit hodnotný obsah a vystoupit z davu. A nejlepší část? Pro jeho používání nepotřebuješ diplom z designu. V appce najdeš tisíce profesionálně zpracovaných a upravitelných předloh. Snadno změníš barvy, přidáš fotky a videa, grafiku a fonty písma spojené s tvou značkou. Stejně jako jiné aplikace umožní vkládat vytvořené posty přímo na Instagram. Je ke stažení zdarma a nabízí různé formy profesionálního předplatného.
Žádná z těchto aplikací ti nesedla? Tak zkus pohledat v našem velkém seznamu 42 aplikací na instagram stories (fotografie, video a GIFy a animace).
Jak vidíš, existuje nepřeberné množství způsobů, jak vytvořit šablony pro IG Stories a použít je k propagaci své značky. Kromě vybraných rámečků, obrázků a stylů můžeš přidávat i smajlíky, GIF samolepky nebo nástroje pro spolutvoření obsahu přímo fanoušky. Díky smajlíkům můžeš vystoupit z davu a zábavnou kreativní formou zapojit followery. Navíc je jejich použití jednodušší a rychlejší než klasické psaní odpovědí, takže takové šablony určitě zaujmou nemalé množství lidí.
Pokud máš kreativní fanoušky, neexistuje lepší způsob zvýšení sledovanosti, než jejich vlastní tvorba. Například firma prodávající trička může navrhnout šablonu, ve které uživatelé tvoří vlastní design a pak jej sdílejí na svém Instagramu. Tento způsob je nenáročný a překvapivě efektivní.