Zadejte hledaný výraz...

Jak úspěšně řídit firmu?

Zakládáte svou první firmu? Nebo už jste někdy nějakou založili, ale její činnost nebyla příliš úspěšná? V tom případě je na čase zjistit, co vše je nutné vykonat k tomu, abyste svůj podnik řídili úspěšně.

O fungování podniku se učíte celý život

Řízení podniku je velmi složitou disciplínou, která určitě není pro každého. Na druhou stranu se dá naučit, jen musíte chtít se učit a dozvídat se nové věci. Navíc jde o obor, v němž se učíte prakticky celý život. Samotné řízení podniku čítá například finance, provoz, logistiku, marketing nebo HR. Začít byste však měli od samotné organizace podniku. Musíte přesně vědět, v jakém oddělení co probíhá, kdo má co na starosti. Každé oddělení by měl samozřejmě zaštiťovat jeho vedoucí pracovník, který se stará, aby na oddělení vše probíhalo hladce a bez větších problémů. Samozřejmě ovšem musí dobře vědět, co je jeho náplní práce a kam až sahají nebo naopak nesahají jeho kompetence. Organizační struktura je také důležitá v tom, aby měl její ředitel  přehled o chodu podniku, o plnění jednotlivých úkolů, podúkolů a cílů.

Rozhodování a kontrola

Jakmile se začne firma rozrůstat, je na řadě věnovat zvýšenou pozornost procesu rozhodování a kontroly. Co to znamená? V tomto okamžiku je dobré stanovit a přehodnotit strategické cíle. Pokud stále nemáte v podniku jasnou organizační strukturu, teď je ten nejvyšší čas na ní zapracovat. Bez ní se brzy růst firmy zastaví a půjde opačným směrem.

V začátcích podnikání je její zakladatel či snad ředitel, jde-li o jednu a tu samou osobu, tím nejdůležitějším článkem ve firmě. Do kanceláře přichází jako první a odchází jako poslední. Zároveň musí jít ostatním zaměstnancům příkladem. Vše by měl řešit s chladnou hlavou, rozvážně a nejlépe s úsměvem na rtech. Neměl by zvyšovat hlas, nikoho urážet nebo jednat impulzivně. Měl by mít přehled o tom, co se v jeho firmě děje, a když se stane něco důležitého nebo nepředvídatelného, také by o tom měl být informován jako první. Pokud zakladatel nemá žádné manažerské dovednosti, natož zkušenosti, vyplatí se investovat do workshopů a vzdělávacích kurzů, které mu v začátcích podnikání určitě pomohou.

Umění delegovat

Jednou ze základních dovedností, kterou by měl dobrý manažer ovládat, je umění delegovat práci. Jeden člověk přeci nemůže dělat všechno. Zároveň ale neplatí, že jeden člověk nemusí dělat vůbec nic a jen hází práci na ostatní. Takto to také nefunguje. Práce dobrého manažera proto nespočívá jenom v delegování práce na ostatní, ale také ve schopnosti tyto lidi kontrolovat, vyhodnocovat jejich práci a pokračovat v cestě za stanoveným cílem. Ze své práce se samozřejmě zodpovídá a i člověk, který má za úkol delegovat práci jiným, musí vykazovat prokazatelné výsledky. Jestliže tomu tak není, je jeho práce, dalo by se říci, naprosto zbytečná. Je taktéž velmi důležité, aby si zaměstnanci mezi sebou důvěřovali. Stejně tak si musejí vzájemně důvěřovat nadřízení a podřízení. Když pracujete s lidmi, kteří si vzájemně nevěří, jen těžko něčeho dosáhnete. Vést podnik je týmová hra a na sólové výkony se z pravidla nehraje.

Zálohujte si všechna data

Veškerou práci vždycky zálohujte, to je další velmi důležitý bod pro plynulý chod firmy. Když se náhodou stane, že vám vypadnou servery, přestanou fungovat počítače nebo od vás odejde zaměstnanec a svou práci si uloží na disk a počítač smaže, vždycky musíte mít práci zálohovanou a zároveň musíte mít připravené náhradní řešení. Bez toho to nepůjde. Zálohování je velmi důležitá činnost, která by se měla dělat na denní bázi. Možná ještě častěji. O tuto část práce se vám obvykle postará IT oddělení, proto by samozřejmě i vaše firma měla IT specialisty disponovat a mít je každý den k ruce. Pokud máte za to, že v začátcích si všechno obstaráte sami – vždyť jste si kdysi založili vlastní blog, tak to jistě zvládnete – jste na omylu. Jen se základními zkušenostmi si v tomto případě rozhodně nevystačíte.

Motivace pracovníků

Nezapomeňte na správnou a důkladnou motivaci svých spolupracovníků. Je jasné, že start-up nebude mít peněz na rozdávání, s tím ostatně nejspíš zaměstnanci také počítají. Ale jakmile se začne vašemu novému podniku dařit, je na čase odměnit i ty, kteří vám s rozjezdem podnikání pomohli. Bez nich byste to rozhodně nezvládli.

Správný time management

Potřebuje váš podnik zlepšit produktivitu? V tom případě je dobré vědět, že ranní ptáče dál doskáče. Ano, čím dříve ráno vstanete, tím víc toho přes den stihnete. Navíc je vědecky dokázáno, že lidé jsou schopni efektivněji zvládat složitější a pracnější úkoly spíše v dopoledních než v odpoledních nebo večerních hodinách. Je-li toho na vás i tak hodně, není nic jednoduššího, než si na pomoc vzít asistentku, která vám s plánováním denního harmonogramu vypomůže. A jsme zpátky u delegování práce.

Rychlý růst není vždycky žádoucí

Rychlý růst rozhodně nemusí být vždy výhodou. Jak je to možné? Někteří zakladatelé svých firem tlačí na maximální růst, který si zajišťují všemi možnými dostupnými finančními prostředky. Investují do svého majetku, do zboží, zaměstnanců, ale neinvestují své vlastní peníze, nýbrž ty půjčené. Proto se firma může snadno dostat do dluhové pasti. Z tohoto důvodu je záhodno vytvořit si finanční plán a hlídat si cash-flow. Stát se vám ovšem může i to, že roste objem objednávek od zákazníků. Zaměstnanci nestíhají, zboží na skladě pomalu dochází. Jenže když nejsou objednávky vyřízeny včas, zákazník se snadno naštve a už od vás nikdy nic nekoupí. Jednoho dne proto zjistíte, že jste sice konečně přijali nové zaměstnance a konečně máte i dostatek zboží a obalového materiálu, ale zákazníků z ničeho nic ubývá. Z čeho pak budete splácet půjčené peníze?

Abyste se tomuto kolapsu vyhnuli, musíte sledovat hned čtyři ukazatele:

  • rentabilita – rentabilita vloženého kapitálu ukazuje, jaký je poměr zisku a vlastního kapitálu; pomocí tohoto ukazatele zjišťujete, zdali je podnik schopen vytvářet nové zdroje a dosahovat zisku pomocí vloženého kapitálu; čím je jeho hodnota vyšší, tím více peněz firma produkuje
  • doba obratu zásob – ukazuje, po kolik dní jsou zásoby v podniku; takto můžete lépe plánovat svůj nákup a také řídit výrobní kapacity
  • doba obratu pohledávek – stanovuje počet dní, po které zůstávají pohledávky nezaplacené
  • koeficient samofinancování – tento koeficient vám dává vědět, do jaké míry jste schopni, respektive vaše společnost, pokrývat své potřeby z vlastních zdrojů; čím vyšší číslo vám vyjde, tím pochopitelně lépe; vyšší číslo poukazuje na to, že je vaše firma samostatnější a stabilnější

U podnikání více než kde jinde platí staré pořekadlo „dvakrát měř a jednou řež“.


Vydáno
21. 2. 2023
Kategorie
Tagy