Zvažujete, že se svezete na vlně popularity lidí s dosahem na sociálních sítích? Influencer marketing se stává slavnějším a slavnějším z obou stran barikády. Libují si v něm jednak tvůrci, tak i firmy. Jak se tomuto zajímavému reklamnímu odvětví bude dařit letos?
Už jste si někdy něco zakoupili primárně kvůli tomu, že to propagoval váš idol potažmo někdo veřejně známý? Ať už ano či ne, záměr této věty spočíval ve vysvětlení tématu článku. Influencer je člověk, který má vliv a hlavně dosah v rámci sociálních sítí a často si přivydělává propagací produktů nejrůznějších společností. Takto cílená reklama, pokud se dobře z marketingového hlediska ošetří, je pak mnohdy levnější a několikrát úspěšnější než jiné, již zažitější způsoby inzerce. Nevěříte?
Influencer marketing v procentech.
Marketing sám o sobě lze vždy brát jednoduše jako investici. Platí pro něj i podobná pravidla. Pokud chcete uspět, budete potřebovat čas na to definovat cílovou skupinu stejně tak jako vybrat onoho pravého influencera. Věřte nebo ne, vždy nejde čistě jen o čísla v kolonce dosah. O tom ale za chvíli.
- 80% marketérů berou influencer marketing za velice efektivní formu inzerce
- 89% marketérů dokonce staví influencer marketing nad jiné formy reklamního sdělení
- až 49% lidí se dnes již rozhoduje právě na základě doporučení influencerů; 60% z toho dokonce i v kamenných obchodech
Co z toho plyne? Influencer marketing je stále ve fázi růstu a rozvoje, jehož konec je zatím utopie. Pokud tedy stále váháte, zda se letos do vod tohoto typu inzerce pustit, neváhejte. Není co ztratit, maximálně získat mnoho zkušeností.
Kteří influenceři budou v kurzu?
Jednoznačně tento fakt nelze určit. Reálně alespoň dle očekávání můžeme ale sestavit krátký seznam o pěti druzích influencer marketingu seřazeného od nejžádanějšího.
- Micro-influencer – tato forma influencer marketingu bude pro laika jistě nejpřekvapivější. Nejde se totiž přímo po velkém dosahu a milionech sledujících. Důraz se totiž klade spíš na přesné zacílení. Inzerenti tak míří na menší profily (řádově okolo 20-60 000 sledujících), které jsou nejblíže značce, kterou se chystají propagovat. Význam to má obrovský, firma dostane přímou cílovou skupinu a influencer zase silného partnera s jistotou dlouhodobé spolupráce.
- Celebrita – s touto formou se setkal snad každý. Točí se v ní nejvíce peněz a spočívá v naprosto jednoduchém konceptu. Inzerent osloví celebritu se statisíci nebo miliony sledujících a následně propaguje svůj produkt. Na rozdíl od první formy se tato vede spíš než na dlouhodobou spolupráci jen na rychlovku v podobě jednoho příspěvku.
- Blog influencer – další z forem, tentokrát asi nejvíce kreativní. Inzerent totiž nechce jen post na sociální síti, nýbrž i článek na blogu tvůrce. Často jde o recenze produktů nebo soutěže pro fanoušky a čtenáře.
- Influencer na sociální síti – předposlední forma prakticky jen sdružuje zbytek z těch předcházejících. Jde čistě o profily uživatelů sociálních sítí, které si inzerenti nejprve vytipují a následně oslovují. Funguje to tak například na Instagramu, Youtube, Facebooku nebo Twitteru.
- KOL (Key Opinion Leader) – jde směsici Micro a Celebrity influencera. Tato je postavená čistě na volbě toho nejlepšího pro danou cílovou skupinu. Například tak make-up firma volí za svého KOL slavnou make-up výtvarnici nebo výrobce barev zase slavného a uznávaného umělce. Funguje to například i ve sportu. Zkrátka nehledě na dosah, cenu a další faktory se jde přímo po “ambasadorovi”.
Ano nebo ne?!
Závěrem přicházím s rozlousknutím celého tématu. Influencer marketing bude v roce 2020 velice silným hráčem na poli inzerce. Možná bychom se nebáli říci, že vůbec tím nejsilnějším. Proto pokud nad jeho nasazením přemýšlíte nebo se chcete stát tvůrcem, který jej bude nabízet, vzhůru do toho!
Jakého influencera rádi sledujete? S kým spolupracuje?