Rozšiřujete svou firmu nebo zakládáte novou a nabíráte nové zaměstnance nebo spolupracovníky? Uchazečů je spousty, ale jak poznáte toho, který se do vaší firmy bude hodit nejvíce?
Správně postavená pracovní nabídka
Aby se vám ozývali schopní a kreativní lidé, je zapotřebí vytvořit zajímavý inzerát, který je naláká k tomu, aby vám odpověděli. Inzerát pište jazykem lidí, které hledáte. Pokud hledáte především mezi mladými lidmi se středoškolským vzděláním, je jasné, že nebudete používat odborná nebo cizí slova, kterým rozumí jen zkušení lidé z oboru nebo jen pár dalších vyvolených. Obdobně tomu však může být i u cílení na mladé vysokoškolsky vzdělané (zatím nezkušené) uchazeče. Také ale záleží na oboru, v němž se vaše podnikání pohybuje. Jinak mluvíte k lékařům, jinak k advokátům a jinak zase k lidem, kteří se zabývají třeba grafikou, psaním autorských článků nebo marketingem. Někdy je příliš spisovná a akurátní čeština na škodu. Potenciální uchazeči mohou mít pocit, že budou pod vaším vedením svázaní a že se po nich bude chtít příliš. Pište nenuceně, možná přátelsky, ale nebuďte příliš familiární.
Testujte
Dejte potenciálním uchazečům jednoduché zadání. Jeho vypracování by nemělo trvat déle než půl hodiny. Je-li delší, pak je záhodno nabídnout odpovídající finanční částku za jeho vypracování, a to i v případě, kdy uchazeče nakonec nevyberete. Nikdo nechce pracovat zadarmo a většinou to, co je zadarmo, za nic nestojí. Zadání úkolu vypracujte tak, abyste zjistili uchazečovy schopnosti a dovednosti, které se samozřejmě budou týkat jejich budoucí náplně práce ve vaší firmě. Zadání musí být srozumitelné a na jeho vypracování byste měli uchazečům poskytnout dostatek času.
Jak vést pohovor?
Nebuďte jako všichni ostatní zaměstnavatelé a ptejte se na skutečně zajímavé a smysluplné věci. Pět hlavních otázek by mohlo vypadat například takto:
- Co nejbláznivějšího jste kdy udělal/a?
- Kdybyste měl/a všechny peníze světa, co byste si koupil/a jako první?
- Co je vaše silná a slabá stránka, když se ocitnete v cizí společnosti?
- Co zajímavého vás čeká v následujících čtrnácti dnech?
- Jakou knihu/film máte nejraději?
Ne, o vašem budoucím zaměstnanci se nedozvíte, jak moc je na nabízenou pozici vhodný, ale zato se o něm dozvíte něco jako o člověku a to je prvořadé. Až poté, co vás dotyčný zaujme něčím jiným, se můžete začít vyptávat na obligátní otázky typu: Jaké máte životní cíle? Kde se vidíte za 10 let? Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti v této oblasti?
Na takové otázky je vždycky času dost. Začněte zkrátka tím, čím můžete zaujmout i vy. Aby se potenciální zaměstnanec či spolupracovník pro svou budoucí práci nadchl, musí mít k tomu pádný důvod. A když se rozpovídá o něčem, co je mu příjemné, snadněji pak navážete na pracovní záležitosti.
Kde hledat?
Dalším tipem, jak najít vhodného kandidáta na nabízenou pozici, je, že byste neměli hledat jen na oficiální portálech určených pro zveřejňování pracovních nabídek a poptávek, ale i na sociálních sítích. I na Facebooku najdete desítky relevantních skupin, kde svůj inzerát můžete zveřejnit. Případně můžete oslovit i instagramovou komunitu přes váš firemní účet.
Nabídněte něco navíc
Nabídněte svým potenciálním zaměstnancům něco navíc. Každý chce něco navíc. Když si v kavárně objednáte kávu, možná budete také potěšeni tím, když k němu zdarma dostanete croissant. Nemusí jít o finanční odměnu, klidně můžete své zaměstnance potěšit tím, když jim jednou nebo dvakrát do týdne přichystáte pohoštění v práci, pořádáte pravidelné teambuldingy či dostanou zdarma vstupenky do divadla, kina či na nějakou výstavu nebo veletrh. V dnešní době by měly být také samozřejmostí i takzvané sick days nebo home office, které mohou zaměstnanci čerpat.
Seznamte je s firemním prostředím
Potenciálního uchazeče také případně představte svým dalším zaměstnancům nebo kolegům a nechte je, ať si s nimi chvíli popovídají, třeba jen o počasí. První dojem udělá své a vy se jich pak můžete zeptat, co si o novém potenciálním kolegovi myslí. Nezapomínejte ale na to, že by mělo všechno probíhat přirozeně, a ne tak, že uchazeče předhodíte hladovým lvům. Dbejte na uvolněnou atmosféru.
Za každých okolností se usmívejte, nemusíte mít ústa od ucha k uchu pořád, ale úsměvy zase příliš nešetřete. Mezi řečí se zmiňte i o něčem z jiného soudku, než je práce. Je zapotřebí situaci odlehčovat a navodit přátelskou atmosféru. Pokud bude mít uchazeč z pohovoru trauma, může být skvělý jak chce, ale vy už ho neuvidíte.