Máte úspěšný Youtube kanál, Instagram účet, TikTok profil, Facebookovou stránku nebo skupinu? A už vás nebaví bavit své publikum zcela zdarma? Pak jste tady správně. Podíváme se na nejlepší cesty monetizace pro začínající tvůrce.
KDY ZAČÍT S MONETIZACÍ?
Zpeněžení (monetizace) je nevyhnutelná, pokud se chcete živit svou prací jako influencer. Při tom nemusíte vystupovat přímo pod svou osobou, ale např. pod vlastní značkou nebo pouze názvem profilu. Začít můžete ihned již s pár stovkami odběratelů, v tomto případě je nejlepší začít s tzv. refferal odkazy. Pokud přes váš odkaz někdo nakoupí, vy získáte provizi.
KOLIK MOHU VYDĚLAT S TISÍCOVKOU SLEDUJÍCÍCH?
Tisíc odběratelů možná zní jako velmi malé číslo, ale více jak na počtu sledujících závisí na zaměření daného účtu. Pokud například cílíte na zábavu určenou pro děti do 15 let a máte sto tisíc odběratelů, může mít váš účet pro inzerenty nižší hodnotu než sociální profil s dvěma tisíci sledujícími se zaměřením na finance. S přímou inzercí ve spojení s dalšími kanály monetizace se již s těmito čísly můžete dostat na průměrnou mzdu.
ZPŮSOBY ZPENĚŽENÍ NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH
Nejideálnějším způsobem se může zdát přímá inzerce, která ale mnohdy stojí mnoho úsilí a ve výsledku se na finální podobě s inzerentem vůbec nedomluvíte. Další možností je (zejména pro malé kanály) obdržení dárkového setu zboží zdarma, o kterém influencer zveřejní příspěvek (také zdarma, u větších kanálů za domluvenou odměnu). Samotný vliv na sociální síti můžete zpeněžit mnoha způsoby, které se odvíjí od konkrétního zaměření, mezi nejčastější patří:
- refferal odkazy (např. Alza affiliate program),
- přímá inzerce,
- monetizace přes danou platformu (Youtube partner),
- pomocí platforem.