Po téměř 70 letech končí švédský nábytkářský koncern IKEA s vydáváním svého tištěného katalogu. Příčinou je přesun zákazníků na internet.
Katalog byl po celá desetiletí pro IKEU velmi podstatným marketingovým nástrojem a tradičně se představoval každý rok v sprnu. Investice se tak přesunou do online marketingu a dalších kanálů.
První katalog vydala IKEA v roce 1951 v nákladu 285 tisíc výtisků, přičemž ho distribuovala v jižní oblastech Švédska. Neúspěšnějším rokem v tomto směru byl podle agentury DPA rok 2016, kdy firma distribuovala do domácností a obchodů IKEA více než 200 milionů výtisků v 22 jazycích na více než 50 trzích světa.
V roce 2000 spustila firma digitální verzi katalogu a zájem o vytištěný katalog postupně klesal. Tento rok, který je pro tištěnou verzi katalogu poslední, bylo distribuováno přibližně 40 milionů výtisků a stále byla posilována digitální verze.
V České republice počty výtisku také klesaly – ze 2 milionů výtisků v roce 2017 na méně než 180 tisíc v letošním roce.
Firma uvedla, že spotřebitelé hledají stále více inspirace na internetu a i nákupy realizují ve větší míře online. Dodala, že za 12měsíční období do konce srpna vzrostly tržby z online prodeje zhruba o 45 procent.
Ikea se však tištěných médií zcela nevzdává. Malá tištěná publikace, která by měla přinést inspiraci při zařizování domova, by měla být dostupná v příštím roce.
Blíž ke svým zákazníkům
Ikea mění svůj koncept, chce se tak přiblížit více svým zákazníkům a nestavět obchodní domy na okrajích měst. V Česku tak plánuje otevřít minimálně pět výdejních míst v regionech.
Zdroj: The Verge; DPA