Podle výzkumné společnosti Nielsen gastronomické odvětví každý den uzavření ztrácí na tržbách 414 milionů korun. Do konce roku by mohl být tento propad až na 70 miliardách korun. Léto jarní propady zdaleka nekompenzovalo a podzim přináší další výrazné ztráty.
Segment HoReCa (hotely, restaurace a kavárny) na jaře zaznamenal podle Jakuba Špiky z výzkumné společnosti Nielsen na tržbách ztrátu 28,2 miliardy korun. Největší propad (58 procent) byl u jídla, u piva šlo o 11 procent, u horkých nápojů 10 procent. Předpověď, že tuto ztrátu vyrovná léto se podle Špiky nenaplnila.
V meziročním porovnání období leden až září byl letošní rok v propadu, v případě piva byl pokles 22 procent, u nealkoholických nápojů 26 procent a u lihovin 31 procent.
Nejstrmější propad zaznamenaly bary, které měly ztrátu 42 procent. Byl také zaznamenán jejich úbytek o deset procent. Tržby restaurací zaznamenaly proti loňsku propad 23 procent, u hospod 22 procent. Úbytek podniků v obou případech činil dvě procenta.
Tržby tohoto odvětví v loňském roce činily 195 miliard korun. Vzhledem k předchozímu vývoji a rostoucím trendu se podle Špiky měl letos dostat přes 200 miliard korun. Vzhledem k pandemii koronaviru a souvisejícím vládním opatřením však musí odvětví počítat se ztrátou 60 až 70 miliard korun.
Asociace hotelů a restaurací v půlce října uvedla, že žádá vládu o prodloužení programů Antivirus nebo COVID nájemné. Potřebné je podle ní také pokračování odkladu splátek úvěrů.
Dále čtěte:
Pivovary přichází o tržby, připravují se na propouštění
5G sítě pro CETIN postaví švédský Ericsson
Zdroj: ČTK