S nastupující druhou vlnou pandemie koronaviru v Česku je již nyní jasné, že ekonomické ztráty budou ještě větší, než se v jarních měsících očekávalo. Ceny aut stoupají a firmy šetří, kde se dá. Úspory se tak mimo jiné dotknou právě firemních aut. Odborníci kromě zvýšeného zájmu o tzv. sdílení vozidel předpovídají také posun firem k ekonomičtějším a ekologičtějším modelům, včetně elektromobilů.
„Firemní flotily se změní. Pandemie urychluje některé tendence, které začaly ještě před jejím vypuknutím.“ uvedl pro server Lidovky.cz generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jaroslav Krutilek.
Mnoho firem v ČR již odložilo objednávky na neurčito a leasingové a splátkové společnosti schválily téměř 80 tisíc žádostí o odklad splátek. Nové zakázky jim v prvním pololetí klesly meziročně téměř o třetinu.
Nejeden podnikatel si teď zřejmě dobře rozmyslí přepych v podobě služebního vozidla pro každého zaměstnance či luxusnější auta. Firmy v Česku začínají uvažovat nad tím, jak svůj vozový park provozovat co nejefektivněji.
„Pozorujeme větší zájem o budování flotil sdílený vozidel, tedy aut, které nemají jednoho uživatele, ale zaměstnanci se v nich střídají podle potřeby.“ řekl Martin Brix, ředitel leasingové společnosti LeasePlan ČR.
Střídání řidičů by podle Brixe měla ulehčit mobilní aplikace. Kolegové, kteří se budou ve vozidle střídat, tak vůbec nemusí přijít do osobního kontaktu, auto odemknou i zamknou pomocí svého mobilu. Firmy v rámci šetření také čeká návrat k menším a úspornějším modelům aut.
Krutilek předpovídá, že v delším časovém horizontu budou ve firemních flotilách přibývat vozidla s alternativním pohonem, především elektromobily. Čistá mobilita je sice v ČR stále v plenkách, její globální nástup je však nezadržitelný. Podle něj se elektromobily prosadí ve firemní sféře daleko rychleji než v soukromé, z ekonomických důvodů i kvůli reputaci. S nákupem však firmy začnou ve velkém až odezní globální koronavirová krize. Podle Krutilka je k tomuto „normálnímu“ stavu ještě daleko.
Dále čtěte:
České firmy jsou vůči ekologickým vozům zdrženlivé
Výroba aut byla v létě nižší jen o pět procent
Zdroj: lidovky.cz