Přemýšlíš, že v rámci marketingové kampaně zkusíš i influencer marketing? Chceš také znát veškerá negativa a úskalí ještě před tím, než se do toho pustíš? Velkým problémem jsou falešné účty. Spojení s influecerem a influencer marketing může být velmi účinný a výnosný, protože ti může přinést až 11 násobek tvé původní investice. Toho můžeš dosáhnout, pokud dokážeš identifikovat a vyvarovat se podvodům na Instagramu.
PROČ VYPADAJÍ FAKE ÚČTY NA IG TAK REÁLNĚ
Možná máš pocit, že poznat rozdíl mezi fake a reálným účtem je vlastně jednoduché, možná nemají žádné sledující, ale samy sledují řadu jiných účtů. Nebo možná nemají ani profilovku. Jenže, takové fake účty jsou amatéři ve světě falešných účtů. Ve skutečnosti je velmi těžké odhalit rozdíl mezi reálným a falešným účtem, pokud podvodníci vědí, co dělají.
TYPICKÝ POSTUP PODVODNÍKŮ PŘI VYTVÁŘENÍ FALEŠNÉHO ÚČTU:
- Nejprve si nakoupí sledující, obvykle nakoupí tak kolem 3 až 5 tisíc sledujících denně. Takto dosáhnou za krátkou dobu i počtu 100 000 sledujících.
. - Potom se připojí k podobné skupině. Díky placené službě pak majitel účtu vloží příspěvek a okamžitě získá lajky od skutečných účtů. Každý příspěvek získá 600 až 800 lajků od účtů s 50 000 a více sledujícími. Toho samého lze dosáhnout i s komentáři.
. - Kromě nástrojů na správu Instagramu použijí také automatického robota na získání dalších sledujících, těch mohou takto získat 300 až 500 za den. Jejich účet pak tedy začne lákat skutečné sledující.
Tohle je ale jen malé procento z tisíců falešných sledujících, kteří se používají k oklamání podniků hledajících skutečné influencery. Naději podnikům dodává HypeAuditor neboli lovec robotů, databáze, která umožňuje podnikům navázat marketingové vztahy se skutečnými influencery. Tato softwarová společnost uvádí, že u 20 instagramových top účtů je 16, 4 % sledujících falešných. Tvoje společnost by tedy měla provést podrobný průzkum předtím, než vložíš svou důvěru a finance některému instagramovému influencerovi.
PROČ EXISTUJÍ FALEŠNÉ ÚČTY
Vše, co potřebuješ k tomu, abys rozjel kariéru falešného influencera a začal vydělávat online, je pár stovek dolarů a kvalitních fotek. Potom investuješ tyto peníze do nákupu sledujících a lajků. Pro tyto lidi je to velmi lukrativní, protože jsou zaplacení primárně za to, aby dělali stínové obecenstvo nějakému produktu. Hranice pro vstup, abys vydělal peníze s falešným účtem na IG, je neuvěřitelně nízká. Proto je pochopitelné, že lidé tento způsob využívají, aby rychle vydělali.
Když porozumíš motivům falešných influencerů, pomůže ti to odhalit je při hledání vhodného Instagramera pro optimalizaci svého dosahu.
Mnoho autentických instagramových influencerů je slavných nebo alespoň se prezentují na některých z dalších platforem.
Pravděpodobně mají odkaz na své stránky u osobních informací na instagramu. Můžeš se porozhlédnout online po jejich další aktivitě kdekoliv jinde, třeba na Youtube, Snapchatu, Twitteru nebo blogu. Prozkoumání jejich celkového statutu a práce ve světě sociálních médiích (nejen na IG) ti může napovědět, jestli se ti investice do nich vyplatí.
Jen velmi málo influencerů se pohybuje pouze na Instagramu, protože pokud dosáhneš velkého úspěchu na jedné platformě, je logické zvýšit svůj dosah a více zapojit svou značku do dalších médií.
Google vyhledávání zde také příliš nepomůže a není v tomto příliš relevantním zdrojem, protože pro falešného instagramera není těžké například vytvořit falešnou stránku na Wikipedii.
Dívej se tedy na jakýkoliv důkaz spolupráce toho člověka s dalšími influencery nebo jestli se objevují nové fotografie nebo stále ty stejné dokola. Ne všichni influenceři se výrazně vyskytují mimo Instagram, nicméně pokud najdeš jakoukoliv aktivitu mimo IG, je to dobrá známka autenticity influencera.
Projdi si také nedávné příspěvky a komentáře k nim. Dávají smysl, vztahují se k předchozím komentářům nebo tématu příspěvku? Nebo je to záplava palců, srdíček a smajlíků? Pokud narazíš na tu druhou variantu, dávej pozor.
Je jasné, že velké účty nemohou reálně zachytit každý bot nebo fake účet a odstranit ho, takže určitě narazíš na nějakou míru spamu. Pokud je ale většina odpovědí od reálných sledujících, je to dobré znamení.
Další věc, co můžeš udělat, je projít si komentáře postujícího, jestli odpovídá na otázky a komplimenty. Tato aktivita je výbornou známkou toho, že má přehled o tvé cílové skupině, jejích zvycích a vlastnostech.
Fake instagrameři mohou pokrýt své působení více způsoby, jak jsme popsali výše v krocích o vytvoření falešného účtu. Ale například shlédnutí příběhů nejsou veřejně viditelné, proto tyto fake účty neinvestují finance ani čas do jejich změny a vylepšení. Dobrá taktika je tedy zeptat se je na screenshoty jejich posledního příběhu.
Dobrý způsob prověření je, kolik jsou toho instagrameři schopní o sobě sdělit. Může ti například poskytnout metriky, aby doložil svůj potenciál pro tebe a tvou značku.
Uvidíš, že navzdory obrovskému počtu sledujících jejich příběhy budou mít kolem 3 až 4 tisíců shlédnutí. Někdy se ti dokonce omluví, že tyto informace poskytnout nemohou a to by měla být pro tebe STOPka.
NEKONZISTENTNÍ OBSAH
Vytváření a postování konzistentního obsahu je pro práci instagramera poměrně důležité. Pokud z nějakého důvodu nejsou přítomní, nový obsah nevytváří, často pak přijdou zpět s nějakou omluvou a zdůvodněním, proč zde nebyli. Nebo naopak jsou často schopní vytvářet ohromné množství příspěvků ve velmi krátkém časovém období a poté se opět odmlčet. Obecně pak platí, že vysílají občas.
Tato technika ale nefunguje, pokud hraješ podle pravidel Instagramu. Přes 400 milionů instagramerů se přihlašuje každý den kvůli příspěvkům na IG, takže i influenceři musí pravidelně zajišťovat nový obsah, aby udrželi kontakt se svými sledujícími a získávali nové. Z toho důvodu zpozorni, pokud uvidíš, že obsah vkládá nepravidelně.
JAK DĚLAJÍ PROMO
Další informace získáš, když se podíváš na jejich placené příspěvky. Najdeš je díky hashtagům #ad, #spon nebo #sponsored.
Podívej se také, jestli je influencer konzistentní a jednotný s jeho značkami. Influencer, který hledá dlouhodobé sledující a komunitu, nespamuje své sledující s nerelevantním obsahem, který nemá pro ně nemá žádnou hodnotu a snižuje image influencera.
Skuteční sledující nezůstanou dlouho, pokud influencer vloží nebo sdílí cokoliv, co mu přijde pod ruku. Úspěšní influenceři jsou opatrní a dobře vybírají značky vhodné pro jejich komunitu. Produkty, které spojí se svým jménem, by měly jejich stránky obohatit a přilákat uživatele k interakci, ne ho odradit. To, jak influencer dbá o kvalitu placeného obsahu, je známkou jeho důvěryhodnosti.
ROZUMÍ PRAVIDLŮM HRY?
Pokud je vše, co jsme uvedli výše, v pořádku a ty máš jistotu, že majitel účtu je skutečný, pak může být vše v pořádku. Je ale ještě jedna cesta, jak si můžeš ověřit autenticitu influencera.
Součástí této metody je i rozhovor s influencerem o jeho komunitě. Ví, co chtějí jeho sledující? Zajímá se o ně? Nebo postuje jednu selfie za druhou bez ohledu na to, co by jeho publikum ocenilo.
Influencer obvykle nebude chtít dělat rozruch a řešit jen své úspěchy a sebe. Ví, že to není jen o něm. Kvalitního influencera poznáš podle toho, že rozumí svému publiku, má s nimi vysokou míru zapojení a interakce a možná dělá i schůzky pro stmelení komunity. Instagramer, který nezískal své sledující přirozeně, tohoto schopen nebude a nemá tak důkaz o legitimitě komunity, kterou vytvořil.
GEOLOGACE SLEDUJÍCÍCH
Důvod, proč kontrolovat geografickou polohu sledujících, je zřejmý. Pokud je tvůj potenciální influencer módní blogger se sídlem v Praze, ale většina jeho sledujících je z Asie, pak je velká pravděpodobnost, že si je koupil. Samozřejmě to není vždy tento případ, například digitální nomádi a jet-setteři často přilákají v průběhu svých cest sledující z celého světa a naprosto přirozeně.
Doporučujeme ti proto zjistit si geografickou polohu sledujících influencera, můžeš to provést pomocí dostupných softwarových nástrojů.
NÁSTROJE, KTERÉ ODHALÍ FALEŠNÉ SLEDUJÍCÍ A LAJKY NA IG
HYPEAUDITOR
O HypeAuditoru jsem psala v minulém recenzním článku. Můžeš zde zkontrolovat autenticitu komentářů, zda jsou uživatelé skuteční lidé a samozřejmě také míru zapojení pro ověření legitimity influencera. Cena je stejně jako u Fake Check podle počtu vyhledávání. Třešnickou na dortu jsou pak skóre kvality publika a analýza kvality sledujících.
Tyto aplikace pomáhají vyřazovat falešné účty. Není to snadné, protože je jich přibližně 95 milionů. Je to šokující, ale každý desátý účet je fake nebo ho neobsluhuje člověk. Tento podvod způsobuje v oblasti reklam škody přibližně ve výši 500 milionů dolarů ročně!Oficiální stránka HypeAuditor
UPFLUENCE CHROME PLUG-IN
Tento software ti umožní mít kontrolu nad tvou influencer marketingovou kampaní. Níže ti prozradíme postup, jak stáhnout zdarma Upfluence Chrome plug-in pro získání statistik dosahu instagramera. A nejen to, budeš moci identifikovat geografickou polohu sledujících, věkovou skupinu účtu na IG.
- Stáhni si plug-in
- Přes Chrome běž na profil účtu, který chceš prozkoumat
- Jakmile jsi na profilu účtu, klikni na ikonu plug-inu v levém horním rohu Chrome
- Prověř si statistiky včetně:
- Procento reálných uživatelů. Náš algoritmus spočítá poměr realných a fake followers. Nízké procento je výrazným ukazatelem toho, že má vysoký počet fake sledujících. Naopak, instagrameři, kteří mají vysoké skóre, mají dobrý počet reálných sledujících.
- Demografické složení sledujících, z jakých zemí jsou, věkové rozmezí a zastoupení mužů a žen.
- Náklady IG influencerů se zakládají na jejich míře zapojení. Můžeš tedy hledat influencera i podle svého rozpočtu. Také si můžeš vizualizovat, jak rozdělit svůj rozpočet mezi micro-influencery a frekvenci přidávání příspěvků.
FAKECHECK. CO
Tento nástroj měří pomocí analýzy tvého potenciálního influencera a zaměřuje se spíše sociální angažovanost a zapojení než dosah. Porovnává lajky a komentáře výsledných dat oproti práci.
Cena tohoto nástroje se odvíjí podle počtu influencerů, které chceš otestovat. Pro tebe je ale velmi cenné zjistit, jestli se nejedná o boty nebo falešné influencery, aby náklady na tvé podnikání neskončily v neúspěšné marketingové kampani.
PŘÍPADOVÁ STUDIE: JAK ČÍST VÝSLEDKY
Nyní pojďme teorii spojit s praxí a popišme si vše na případové studii. Pro získání statistik jsem použila Upfluence software.
Ověřovaná influencerka se jmenuje Anna Saccone, je to irsko-americká módní a lifestylová YouTuberka, která žije ve Velké Británii. (a kterou mám ráda, protože zvládá 5 dětí a 6 psů k tomu :o)). Prvním zjišťovaným parametrem byla autenticita jejího dosahu, ta vyšla na 91 %, což je velmi slibný údaj.
I bez této kontroly můžeš poznat, že většina jejich sledujících je z anglicky mluvících zemí. Pro její dobrý dosah svědčí i to, že 90 % jejich sledujících jsou ženy, což je u módní bloggerky očekávatelné. Anna Saccone má 30 let, takže fakt, že její sledující jsou zejména ve věku 25 – 34 let je také dobré znamení.
Tohle jsou ideální statistické výsledky, když hledáš perspektivního influencera. Teď vidíš, jak cenné je získat tato data, než uzavřeš nějakou smlouvu s podvodníkem. Také tam můžeš vidět, jak se shoduje obsah a sledující influencera.
Po přečtení tohoto článku máš kompletní informace k tomu, abys na Instagramu našel důvěryhodného influencera. Přestože Instagram letos prohlásil, a značně začal bojovat s fake follows (budiž důkazem radikální snížení engagementu u většiny účtů falešných influencerů po posledním výpadku instagramu a facebooku).
Na závěr jen doufáme, že jsme ti Instagram v tomhle ohledu neznechutili, protože přináší velký potenciál k tomu, jak získat svou cílovou skupinu na trhu, najít zákazníky a zvýšit prodeje. Míra zapojení na IG je patnáckrát vyšší než na Facebooku a dvacetkrát vyšší než na Twitteru. Proto se určitě nenech odradit a využij toho, že teď znáš nedostatky, které influencer marketing na IG může přinést a že máš skvělou příležitost poznat, kdo jako influencer jen vypadá a kdo jím opravdu je.