Facebook ve čtvrtek oznámil nové kroky, jejichž cílem je omezit šíření dezinformací o průběhu amerických voleb a snížit riziko násilností po ukončení hlasování. Provozovatelé sociální sítě také oznámili, že v týdnu před volbami nebudou přijímat nové reklamy s politickou tématikou. Hodlají také zpřísnit pravidla proti příspěvkům, které by mohly voliče odrazovat od účasti na hlasování, a chtějí potlačovat nelegitimní tvrzení o výsledcích.
Tyto novinky oznámil šéf společnosti Mark Zuckerberg. V obsáhlém příspěvku varoval před množícími se pokusy podkopat legitimitu voleb zevnitř Spojených států. Napsal, že kvůli aktuálnímu rozdělení americké společnosti a možným průtahům při sčítání hlasů se obává zvýšeného rizika občanských nepokojů napříč zemí.
Facebook již dlouhodobě čelí kritice, že zmíněné rozdělení společnosti ještě více zhoršuje a jeho snahy proti dezinformacím jsou nedostatečné. Nová opatření jsou podle Zuckerberga reakcí na zkušenosti z posledních let a také konzultace s odborníky na volební a občanská práva.
Nejvýraznějším opatřením bude plánované týdenní moratorium před volbami na zadávání politických reklam. Zuckerberg jej zdůvodňuje tím, že těsně před termínem voleb by už kandidáti či média nemuseli mít dostatek času k reakci na nová tvrzení. Starší reklamy však budou moci zůstat aktivní i v posledním týdnu kampaně a jejich zadavatelé budou mít možnost upravovat jejich nastavení.
Toto oznámení ovšem nereflektuje dvě hlavní výhrady týkající se přístupu Facebooku k politickým reklamám. Společnost totiž neomezila možnosti kolem jejich cílení a stále odmítá ověřovat jejich pravdivost.
Kampaň, která pomůže voličům
Šéf Facebooku přiblížil také informační kampaň spuštěnou s cílem pomoci voličům s registrací a následnou účastí ve volbách. Po uzavření hlasovacích místností prý bude úkolem tohoto nového prvku v uživatelském rozhraní „připravit lidi na variantu, že může nějaký čas trvat, než přijdou oficiální výsledky“. V případě, že se ještě před jejich zveřejněním nějaký kandidát či kampaň prohlásí za vítěze, má být příspěvek opatřen speciálním štítkem a odkazem na oficiální čísla.
Nové kroky představují další kapitolu ve snaze sociálních sítí podpořit integritu voleb. Tu odstartovalo především rozhořčení kolem dezinformační kampaně před minulou volbou amerického prezidenta, jejíž část měla původ v Rusku. Technologické společnosti tehdy nebyly na takový scénář připravené a jejich přístup k podvodným účtům a šíření manipulací je od té doby bedlivě sledován.