Zadejte hledaný výraz...

Evropský automobilový trh padá o 55 %.

Zatímco řada zemí EU ještě nestihla dát do kupy statistiky z reálné ekonomiky za únor, k dispozici jsou už březnová tvrdá data z evropského automobilového trhu. Podle dnes zveřejněných výsledků se registrace nových vozů v EU meziročně propadly o 55 %, respektive téměř o 700 tisíc vozů. Na vině je nástup korona-krize, který vedl k uzavírání autosalonů a celkově přesměroval pozornost zákazníků úplně jiným směrem.

Asi nepřekvapí, že tvrdě byly zasaženy země nejvíce postižené pandemií koronaviru. Na prvním místě tak skončila Itálie (-85 %) následovaná Francií (-72 %) a Španělskem (-69 %). Téměř 38 % si odepsal i největší evropský trh – Německo. Pro úplnost snad jen můžeme dodat, že Británie, která už ve statistikách stojí mimo EU, vykázala propad o 44,4 %. Pokud bychom se podívali na výsledky jednotlivých výrobních skupin, tak nejvíce zasaženým je Fiat (FCA -77 %), Peugeot (PSA -68 %) a Renault (-68 %). VW jako největší evropský výrobce udal na trhu o 42 % méně než loni v březnu a Škoda Auto jako nejvýznamnější tuzemský producent o necelých 39 %.

Recese evropských zemí

Tristní čísla z automobilového trhu nejsou s ohledem na již dříve avizované výrobní odstávky až tak překvapivá. Na druhou stranu dávají tušit drtivý dopad korona-krize na automobilový průmysl, který je i ve velkých zemích EU významným tvůrcem HDP, byť ne třeba tak zásadním jako v ČR. V každém případě však lze už nyní říct, že do recese vstoupily evropské země už na konci prvního kvartálu letošního roku. A ČR nebude s ohledem na odstávky – nejen v autoprůmyslu – výjimkou.

Těžká rána pro automobilový průmysl

Vzhledem k tomu, že i když první automobilky hlásí návrat k výrobním pásům, tristní čísla můžeme očekávat i za duben. Budou pravděpodobně v řadě případů ještě horší než ta březnová, a tak nelze předpokládat, že by se automobilkám podařilo do konce roku vykompenzovat stávající propad a vrátit se jen tak lehce k dřívějšímu normálu. Cestu k němu sice může urychlit například diskutované šrotovné v Německu, nicméně zůstane stále velkou otázkou, jak se k nákupům nových osobních automobilů budou stavět firmy investující do svých čtyřkolových flotil a jak se bude dařit zvyšovat export na mimoevropské trhy. Zájem domácností o nová auta bude totiž až třetí v řadě. Automobilový průmysl tak v době, kdy má pod hrozbami extrémních pokut zelenat, dostal další ránu, z níž se bude dlouho vzpamatovávat. 

20.4.2020 | Zdroj: patria.cz


Vydáno
20. 4. 2020
Tagy